streda, 8 decembra, 2021
1.1 C
Bratislava
ÚvodArénaNábeh na školské povinnosti potrvá, upozorňuje sociologička

Nábeh na školské povinnosti potrvá, upozorňuje sociologička

Akokoľvek kvalitné on-line vzdelávanie nedokáže nahradiť osobnú výučbu z viacerých dôvodov. „Žiaci či študenti sa nedokážu cez počítač dôkladne a dlho sústrediť a učitelia nedokážu všetky predmety preniesť v plnej kvalite do virtuálneho sveta,“ uviedla sociologička Marcela Šarvajcová z Katedry sociológie Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

 „Dôsledkom takéhoto vzdelávania je, že vyučovacie hodiny sú skrátené, rozvrhy zúžené a vedomostí je menej. Aj po Veľkej noci pravidlá pre otváranie škôl ostávajú nejasné, zodpovednosť je prenesená na zriaďovateľov či priamo riaditeľov. Rodičia tak naďalej musia nahrádzať časť vzdelávania,“ pripomenula s tým, že žiaci ani napriek snahe učiteľov a rodičov nemajú v tomto období štandardnú kvalitu a intenzitu výučby.

„Ak sa bavíme o roku dištančného vzdelávania, počas tejto doby prichádzajú o poznatky, vedomosti a skúsenosti, ktoré môžu rozvíjať ich záľuby, potreby a záujmy,“ pokračovala a doplnila, že v súčasnosti je vzdelávanie zamerané len na kľúčové informácie. „Je potrebné hovoriť už aj o kvalite a kvantite získaných znalostí a zručností,“ zhrnula.

Ako dodala, dištančné vzdelávanie má dosah na každý stupeň vzdelávania. „V základných školách boli od začiatku viditeľné regionálne rozdiely, ako aj konkrétne vybavenie škôl. Vyrovnanie týchto rozdielov a digitalizácia školstva sa stali aj z dôvodu pandémie výzvou. V tejto oblasti vidieť posuny a rovnako pozitívne je možné hodnotiť aj zanietenie učiteľov,“ spomenula. „Aj napriek pokroku, ktorý slovenské školstvo urobilo, stále má veľké medzery a pred sebou urgentné výzvy,“ zdôraznila.

Sociologička upozorňuje aj na to, že aj univerzity a vysoké školy sú zatvorené už tretí semester. „Spomedzi ostatných študentov by však vysokoškoláci mali mať najviac skúseností s modernými technológiami. Sú samostatnejší a krízovej situácii by mali najlepšie rozumieť. Osobný kontakt je však aj v prostredí vysokej školy nenahraditeľný,“ podotkla.

Pandémia však podľa nej pomohla školstvu moderne sa naštartovať. „Kríza nastavila školskému systému zrkadlo nielen v obsahu učiva,  kvalite učiteľov, ale aj v schopnosti flexibilne reagovať. Zároveň táto situácia predostrela odborníkom aj spoločnosti diskutabilnú tému o význame či dôležitosti záverečných testovaní piatakov, deviatakov a predovšetkým maturantov,“ konštatovala.

„Nabehnúť na plnenie každodenných povinností a návrat k funkčnému stereotypu chvíľu potrvá a bude si od všetkých vyžadovať úsilie. Najťažšie sa s tým vyrovnajú skupiny, ktoré dištančné vzdelávanie dostávali v slabej alebo žiadnej kvalite. Príkladom sú deti z najchudobnejšieho prostredia či tie so špeciálnymi potrebami,“ dodala sociologička.

728*90

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

- Reklama -

NAJČÍTANEJŠIE

- Reklama -
Slovensko
Pozitívne vzorky 748,969 +9,425 Dnes Úmrtí 15,095 +91 Dnes Uzdravení 616,734 Infikovaných 117,140 Last updated: 8. decembra 2021 - 20:25 (+01:00)
Koronavírus (COVID-19), súhrn a štatistiky
- Reklama -spot_img