TEST: Silák KIA Sorento Hybrid 1.6 t-GDi 4WD

0
Úplne nová KIA Sorento je modernejšia a oveľa krajšia. Foto: netcarshow.com

Nová KIA Sorento prichádza nielen s moderným vzhľadom, ale predovšetkým s novou hybridnou technológiou. Full-hybridný pohon je porovnateľný s technológiou, akú som doteraz obdivoval iba v autách značiek Honda a Toyota. Je to obor s vynikajúcimi vlastnosťami a skromným apetítom napriek svojej mohutnosti.

Sorento medzigeneračne narástlo. S dĺžkou 4 810 mm je o 10 mm dlhšie, rázvor osí kolies sa natiahol o 35 mm na 2 815 mm. Previsy sa výrazne skrátili, čo umožňuje zvládnuť aj mimoriadne vlnitý terén. Šírka SUV je teraz o 10 mm a dosahuje 1 900 mm. Testovaný full-hybrid je pre Sorento optimálnou motorizáciou. Auto poháňa prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.6 T-GDi s výkonom 132 kW (180 k) pri 5500 ot/min a krútiacim momentom 265 Nm. Pomáha mu elektromotor s výkonom 44 kW (60 k) a krútiacim momentom 264 Nm, ktorý už poznáme z plug-in hybridného KIA Ceed. Batéria hybridu s kapacitou 1,49 kWh a hmotnosťou 55 kg umne využila priestor pod sedadlom spolujazdca. Vďaka tejto “vychytávke” batéria neuberá prakticky nič z vnútorného priestoru. Celkový výkon je 169 kW (230 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm ponúka dostatok dynamiky. Zrýchlenie na stovku prebehne za 9,0 s a maximálka je 190 km/h.

Dokonalé jazdné vlastnosti

Variabilita sedadiel sedemmiestnej verzie umožňuje rôzne usporiadanie interiéru. Foto: netcarshow.com

Auto je napriek hmotnosti takmer dve tony mimoriadne pružné a motor aj vďaka šesťstupňovej automatickej prevodovke pracuje spoľahlivo. Radenie je plynulé a komfortné tak, že ani necítiť preradenie na iný stupeň. Nebyť indikácie na prístrojovej doske ani nebudete vedieť, na akom stupni motor práve pracuje. S takýmto riešením musí byť spokojný aj najnáročnejší vodič. Samodobíjací hybrid dokáže prejsť na čisto elektrický pohon aj zopár stoviek metrov. Nie je to však jeho priorita. Tá sa prejaví najmä na spotrebe. Musím priznať, že som ukazovateľu priemernej spotreby dlho nechcel veriť. Miestami sme na cestách mimo mesta zaznamenali spotrebu nepresahujúci ani šesť litrov benzínu. Moje obavy, že takéto ťažké auto s benzínovým motorom bude nenásytný žrút, sa nenaplnili. Mýlil som sa a pokojne som si jazdu užíval. Ani pri diaľničných rýchlostiach som nedosiahol spotrebu vyššiu než 7,4 litre na sto kilometrov. A to je výsledok, ktorý stojí za to.

Interiér prémiovej triedy

Ďalší predsudok som stratil po nastúpení do vozidla. Nikdy som ani nečakal, že v modeli tejto značky nájdem taký komfort a pohodlie. Sedemmiestna verzia Sorenta je však to najlepšie, čo juhokórejská automobilka dala doteraz na trh. Vnútorný priestor je naozaj komfortný. Predné sedadlá sú veľmi pohodlné a rozmerné, vodič si za volantom nájde pozíciu veľmi ľahko. Bočné vedenie sedadiel je slabšie, no Sorento je orientované väčšmi na komfort ako na rezanie zákrut.

Interiér vozidla patrí do kategórie tzv. prémiových automobilov. Foto: netcarshow.com

Interiér je kvalitný s použitím mäkčených plastov, kože a hliníkových dekorov, ktoré vytvárajú naozaj príjemný pocit. Prístrojová doska je prehľadná a všetky ovládače doslova padnú do ruky. Displeje sú prehľadné a tie najčastejšie vnímané sú doslova umiestnené tak, aby nebolo potrebné po ňom “behať” očami. Infotainment s 10,25-palcovým dotykovým displejom ponúka množstvo funkcií a možností konfigurácie. Zaujal ma aj vylepšený systém monitorovania mŕtveho uhla premietajúci bočné dianie za vozidlom priamo na digitálnych ukazovateľoch a kvalitná zadná cúvacia kamera. V druhom rade sedadiel je takisto dostatok miesta a tretí rad, ľahko zložiteľný do podlahy kufra, je tiež dostatočne štedrý na priestor.

Jazdné vlastnosti

Kde sú tie časy, keď takéto veľké autá boli z hľadiska spotreby pri jazde v meste priam žrútmi. V tomto Sorente je to naopak. Samozrejme, hybridné pohonné ústrojenstvo je vyvinuté práve na tieto účely. A funguje to dokonale. Štandardne jazdí Sorento v režime Eco, k dispozícii je tiež režim Sport, v ktorom drží prevodovka motor viac pod krkom. V tomto režime tiež po uvoľnení akcelerátora hybridné Sorento výrazne rekuperuje, aby vám pri následnom zrýchlení vedel elektromotor pomáhať čo najviac a najdlhšie. Tretí režim Smart reaguje na momentálnu dispozíciu a chuť vodiča veľmi kreatívne. Stačí pracovať razantnejšie s plynovým pedálom, a auto akoby vedelo čítať myšlienky vodiča. Vďaka torznej tuhosti karosérie s viacerými prvkami z vysoko pevnostnej ocele je badateľné, že odhlučnenie je perfektné.

Zadná časť vozidla prešla viacerými zmenami a patrí k najkrajším častiam. Foto: netcarshow.com

Riadenie je presné a vcelku strmé, no väčšie náklony karosérie a výrazne nedotáčavá charakteristika vám pripomenú, že tu konštruktéri kládli dôraz na pohodlie. Jazdné vlastnosti sú nastavené veľmi bezpečne a s vysokou mierou trakcie oboch náprav. Je to auto, ktoré stojí za to. Je moderné, zaujme svojím vzhľadom i technológiou. Patrí k tomu najlepšiemu, čo KIA priniesla na trh. Právom mu patrí titul – Vlajková loď automobilky KIA.

- Reklama -