V ako symbol, V ako vakcína

0

Neskoro, ale predsa ministerstvo zdravotníctva začalo kampaň, ktorá má obyvateľstvo presvedčiť, že vakcína je dobro. Už od začiatku januára je na Slovensku k dispozícii očkovacia látka firmy PfizerBioNTech a doposiaľ je ňou na Slovensku zaočkovaných  210 tisíc  obyvateľov – zväčša lekárov, zdravotných sestier, pracovníkov v Domovoch sociálnych služieb a takisto niekoľko akože celebrít. Neboli  síce v pláne ani na zozname, ale napokon sa ukázalo, že to môže poslúžiť cieľu.  

Ústredným motívom kampane je písmeno V  – vo všeobecnosti známe ako symbol víťazstva a pre nás, občanov bývalého socialistického Československa, je to symbol dvojnásobný.  Symbol je OK. Aj ako znamenie víťazstva nad pandémiou.

Takisto tváre kampane sú viac ako prijateľné – počnúc prezidentkou Zuzanou Čaputovou, ku ktorej sa pridal už všetkým známy infektológ Vladimír Krčméry. Kto iný ako on, by mal presviedčať  ľudí, aby sa nechali očkovať. Nie preto, že bol prvý, že išiel príkladom a nechal sa pred kamerami očkovať 25. decembra.

Preto, že jedine on vie svojou charizmou presvedčiť ľudí, aké dôležité je očkovanie.

V stredoveku kosil ľudí mor, v novoveku španielska chrípka. Ak by v tom čase malo ľudstvo k dispozícii očkovaciu látku, tak by nezahynulo  vyše 20 miliónov ľudí, čo bolo viac ako vojakov, ktorí padli v I. svetovej vojne.  

Keby v tom čase mali očkovaciu látku, dalo by sa tým úmrtiam zabrániť. Chrípka je tiež kvapôčková nákaza, tak ako koronavírus.

A ten sa rozšíril  najmä vďaka globalizácii, medzinárodnej spolupráci, rozvoju obchodu a služieb, cestovaniu z kontinentu na kontinent. Nikdy nebolo šírenie nákazy tak jednoduché a rýchle.

Mimochodom, hovoríme o vakcínach. Viete ako to slovo vzniklo? Britský lekár Edward Jenner v roku 1796 po prvý raz zaočkoval chlapca proti kiahňam sérom z kravských kiahní a odvtedy  sa hovorí o vakcinácii, podľa latinského vacca, čo znamená krava.

Je zaujímavé, že ešte potrebujeme kampaň na to, aby sme občanov presviedčali o vakcinácii.  Ministerstvo zdravotníctva dokonca za ňu zaplatilo 80  miliónov eur.

Už si nikto nepamätá ako deti umierali? Zrejme by bolo treba otvoriť knihy a dokumenty o šarlachu, čiernom kašli, osýpkach, detskej obrne, kiahňach – aby sa všetci spamätali. Na všetky tieto  neduhy, ktoré spôsobovali smrť alebo znetvorenie  sú dnes očkovacie látky k dispozícii.

Koronavírus podnietil farmaceutické firmy k činu – už dlho nemali pred sebou takú výzvu a chopili sa jej. Nikdy predtým sa farmaceutické firmy tak okamžite, aktívne, s plnou vervou, elánom a odhodlaním  všetkých vedeckých a biotechnologických kapacít a vymožeností modernej vedy nepustili do boja proti nepoznanému nepriateľovi.

Samozrejme, že bojujú medzi sebou aj o  prvenstvo. O to, ktorá spoločnosť  príde na trh skôr s novou, účinnou látkou, a ktorá porazí, povedané slovami premiéra Matoviča – hnusobu.

Isteže, za tak krátky čas nemohli byť uskutočnené všetky fázy štúdie od výskumu po výrobu.. to je dlhodobý proces a potrebuje svoj čas. Napríklad AstraZeneca ešte nestačila svoju vakcínu  vyskúšať na ľuďoch starších ako 65 rokov… V toto prípade sa zrejme budú očkovať mladšie ročníky. Všetky  zodpovedajúce regulačné orgány  povoľujú iba dočasné použitie týchto vakcín. Štvrtá fáza výskumu sa práve deje. Avšak ľudstvo už desiatky desaťročí tak súrne nepotrebovalo riešiť celosvetový problém.  

Jasné, poviete si, ide o biznis. Ide. Aj sa to už prejavilo: Bohatšie štáty si vopred  objednali vakcíny, aj keď netušili, aká bude ich účinnosť. Lebo im vopred verili, lebo chceli svojich občanov chrániť. A kampaň už tam „letí“ niekoľko mesiacov.

Všetko, čo vraj potrebujeme vedieť, nájdeme na stránke www.slovenskoproticovidu.sk.

Kliknite, čítajte. Informácií je tam dosť. Aj pre tých, čo pochybujú, aj pre tých čo chcú vedieť viac. Zatiaľ chýba dostatok informácií pre tých, ktorí trpia na viaceré civilizačné choroby, prípadne rizikové diagnózy, alebo polymorbidných pacientov – ktorí majú viaceré diagnózy – či je pre nich vakcinácia v tomto období bezpečná.

Ministerstvo tvrdí, že už  sa zapájajú ďalší odborníci, s príspevkami, ako aj pacientske organizácie.

Ministerstvo na kampaň využíva aj iné kanály Facebook a YouTube. V sérii videí odborníci vysvetľujú, ako vakcína funguje, ako vyzerá proces jej schvaľovania a prečo je prakticky jedinou nádejou na ceste z pandémie.

Vizuály kampane na podporu očkovania sa vyhli zobrazovaniu injekcie, pretože tá  nie je celkom príjemná ani vizuálne, nieto ešte ak vám ju pichajú.

Avšak myslite na to, že doteraz vakcíny zachránili milióny životov. A tieto proti COVID-19 môžu zachrániť aj ten váš.

Azda oveľa väčším problémom bude nedostatok vakcín, keďže dodávky do Európy meškajú.

 

- Reklama -