Lintner: Premiér musí prísť na javisko ako César, aby ľudia pocítili, kto je záchranca a kto sú vinníci

0
Ľubomír Lintner, politický komentátor Foto: facebook Ľ. Lintnera

“Čoho sme to v tieto dni svedkami?” – kladie si na sociálnej sieti otázku komentátor Ľubomír Lintner. A vzápätí si odpovedá: “Skupina vedcov vydala Covidové desatoro. S apelom, že situáciu môžu zachrániť iba občania svojou zodpovednosťou. Výborne. Každý z nás bude teda najbližie týždne tvorcom záchrany krajiny.” Ako však pokračuje Lintner ďalej, neznamená to, že dáme bokom posudzovanie zodpovednosti hlavného výkonného manažéra… Tu je celé jeho politické zamyslenie.

Situácia sa predsa nedá posudzovať iba z pohľadu diania v časovom úseku ostatných troch až siedmich dní. Aj teraz treba hodnotiť manažovanie opatrení od jarných mesiacov. Pretože nie je problém stať sa hrdinom, keď zatvorím všetko, čo sa zavrieť dá, pritom šírenie vírusu v jarných mesiacoch zďaleka nebolo také vysoké ako v iných, najmä západných krajinách. Hrdinom sa môže predseda vlády krajiny stať vtedy, keď je schopný manažovať situáciu v čase výrazného šírenia vírusu, pritom pamätať na to, aby život v krajine išiel v maximálnom možnom rozsahu.

Ako občan som vnímal za uplynulých 8 mesiacov nasledujúce dianie.

1. Vláda po jarných mesiacoch neurobila analýzu opatrení!

2. Vláda, napriek upozorneniam odborníkov, že po uvoľnení opatrení v lete príde na jeseň nárast infikovanosti, nepripravila žiadny plán!

3. Každé opatrenie sa odvíjalo od facebookového hlásnika premiéra a až potom sa ocitlo vo vyhláške ÚVZ, ktoré podpisuje hlavný hygienik!

4. Premiér menil a mení odporúčania odborníkov (napr. nevesty dobre bude)!

5. Premiér nazýval vedcov kuvikmi a ich odporúčania kuvičími hlasmi!

6. Premiér napriek nesúhlasu odborníkov politicky rozhodol o plošnom testovaní s kritériami, ktoré z doborovoľnosti urobili povinnosť!

7. Na matovičovský variant plošného testovania musela krajina na jednej strane vynaložiť jednak vysoké finančné náklady, jednak nesmierne ľudské úsilie, ale na druhej strane to v podstate prinieslo rovnaký efekt ako v krajinách, v ktorých to riešili opatreniami lockdownu, podobnými tým slovenským!

8. Na dennej báze je verejnosť svedkom chaotických rozhodnutí, v ktorých nie je žiadna miera predvídadeľnosti!

9. Predseda vlády odkáže jednému ministrovi cez médiá, že má vypracovať plán a druhému ministrovi to narýchlo prikáže súkromne!

10. O zadaných plánoch mala rokovať pandemická komisia, ale nerokovala ani o jednom, pretože minister M. Krajči návrh nepredložil a Sulíkov plán poslal premiér do Mongolska!

11. A napokon v rámci vládneho boja s pandémiou oznámi minister zdravotníctva M. Krajči, že predseda vlády pripravuje nový plán!

12. Premiér zadá mimo svojich kompetencií ministrovi školstva vypracovanie plánu na návrat žiakov do škôl. Minister vypracuje dva plány, ani jeden krízový štáb neprijme, ale zato premiér oznámi testovanie v školách, hoci to jeho opatrenia vôbec neprešlo schvaľovaním v krízovom štábe!

13. Premiér oznámi, že nie je manažérom opatrení ku koronakríze, hoci pred šiestimi týždňami jasne vyhlásil, že to berie do vlastných rúk.

Atakďalej, atakďalej. Uvedomujete si tú absurdnosť situácie, ktorá vznikla??? Nie grémium odborníkov, v ktorom by po diskusii na základe dát vznikol návrh, nie ministerstvo zdravotníctva, kde by k plánu odborníkov bola v odbornom zázemí oponentúra, nie vláda, kde by bola diskusia k predloženému plánu ministerstva a členovia vlády v zbore podľa Ústavy by prijali uznesenie, v ktorom by boli jasné opatrenia, ich predvídateľnosť, teda termíny, zodpovednosť za jednotlivé opatrenia, to nie!!! Ale nápady vznikli niekde v tichu hlavy jediného človeka, ktorý nemá k tomu žiadne odborné predpoklady.

Z môjho pohľadu je podstatnou otázkou, že prečo sa s lockdownom čakalo, keď ON čakal? Kompetenčný reťazec je predsa jasný. Pandemická komisia – Ústredný krízový štáb – minister zdravotníctva – vláda. Ak minulý týždeň v piatok popoludní rokovala Pandemická komisia, v sobotu sa mohol stretnúť Ústredný krízový štáb a už popoludní mohla rokovať vláda. A napokon aj tak v koalícii nastavili legislatívny rámec tak, že hlavný hygienik by mohol vydať vyhlášku s opatreniami aj po rokovaní pandemickej komisie.

Lebo I. Matovič na rozdiel od jari, keď nechcel byť premiérom v krajine, v ktorej zomierajú ľudia, chce byť teraz premiérom, ktorého budú prosiť, aby rozhodol, hoci pred týždňom v pondelok na odkaz prezidentky reagoval, že nie je manažérom koronakrízy. Premiér sa vo svojom natureli nastavil tak, že práve ON chce byť záchrancom. Tak to v OĽaNO nastavil, že len ON, tak podľa toho tam aj fungujú. A potom sme svedkami, že minister zdravotníctva rezignuje na svoju kompetenciu, keď po jasnom rozhodnutí Pandemickej komisie vyhlásil, že počkáme, s čím príde pán premiér. A pán premiér musí prísť na javisko ako César a vyznenie musí byť také, aby ľudia pocítili, kto je záchranca a kto sú vinníci.

Mám z toho pocit, že jeho jarné vyhlásenie, že nechce byť premiérom krajiny, v ktorej zomierajú ľudia, sa teraz zmenilo na úvahy, že ak bude viac infikovaných, hospitalizovaných, pacientov na JIS, pacientov na ventilátoroch a mŕtvych, tým bude môcť viac zdôrazniť, že vina je na prezidentke, Sulíkovi a všetkých ktorí hovorili o dobrovoľnom testovaní. OĽaNO v prieskumoch volebných preferencií klesá, premiérovi vzrastá nedôvera vo verejnosti, oslabuje to celú koalíciu, ale v koalícii sa tvária, že je všetko v najlepšom poriadku.

Vnímam reakcie koaličných poslancov, že píšu na facebooku statusy o nezodpovednosti ľudí, ktorí organizujú protesty proti vláde a majú v tom pravdu. Neregistrujem však na sociálnej sieti postoje koaličných poslancov o nezodpovednosti v manažovaní opatrení pri šírení vírusu. Keď si v koalícii neuvedomia, že treba na pozícii premiéra iného človeka, bude iba horšie. Za ochranu verejného zdravia skrýva svoju pomstychtivosť, na ktorú pred pár dňami v rozhovore pre denník SME upozornil R. Sulík (“Igor Matovič je extrémne pomstychtivý človek. Ale extrémne.”)

To nie sú politické prekáračky, to je fakt! Nerozumiem, prečo ho dnes novinári naháňali, keď on sám ignoroval nutnosť informovania verejnosti o rozhodnutí vlády. Lebo ON potreboval vytvoriť situáciu jeho dôležitosti, aby mohol použiť slovo ‘vinný’ a pritom ukázať na prezidentku Z. Čaputovú a ministra R. Sulíka. I. Matovič naozaj nie je predseda vlády pre krízovú situáciu.

A v koalícii sa podceňuje existujúca atmosféra v spoločnosti. Koalícia po manévroch NAKA žije vo svojej bubline úspešnosti a podceňuje pokles dôvery, ktorý je dôsledkom zlého manažmentu premiéra v koronakríze. Na jednej strane je k dispozícii štandardná európska cesta, teda snaha o kultivovanú komunikáciu, viac či menej úspešné opatrenia rešpektujúce občianske práva, vrátane dobrovoľného testovania s občasným zatiahnutím ručnej brzdy a odškodnením postihnutých prevádzok, po ktorom príde uvoľnenie. No a na druhej strane je ten slovenský variant. S posadnutosťou premiéra plošným povinným testovaním, s neschopnosťou prijať iné riešenie. Aktuálne sa už situácia zlepší naozaj iba zodpovednosťou jednotlivcov v najbližších týždňoch. Ale po Troch kráľoch by koalícia mala vyhodnotiť zodpovednosť hlavného manažéra. Ak ho nevymení, tak s politickou situáciou v krajine zle bude.

- Reklama -