Zábojník: Exfinalistka miss v štátnom aute platenom daňovými poplatníkmi? Neviem si to predstaviť inde, len na Slovensku

1
Juraj Zábojník, bezpečnostný analytik (Autor: TASR)

Politická kultúra? „Spolupracoval som s rôznymi úradmi po celom svete, stretol som mnoho vysokých štátnych činiteľov a neviem si predstaviť, že by sa niečo také dialo niekde inde ako na Slovensku,” vyhlásil pre ParlamentnéListy.sk na margo vizážistky Fabušovej v štátnej limuzíne Juraj Zábojník, bezpečnostný analytik, bývalý riaditeľ Úradu na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií.  

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár mal cez víkend dopravnú nehodu, respektíve do štátnej  limuzíny, ktorú šoféroval vodič z Úradu na ochranu ústavných činiteľov vrazilo iné auto. Čo sa tým prevalilo – v aute bola aj vizážistka, bývalá finalistka Miss Universe Miroslava Fabušová.  Je podľa vás jej prítomnosť v štátnej limuzíne v poriadku, ako sa verejne vyjadrujú niektorí politickí kolegovia Kollára?

Nie je to v poriadku. Pán predseda parlamentu je ústavný činiteľ, ktorý využíva servis Úradu  na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií a pán predseda parlamentu by si mal byť vedomý, že v rámci svojej pozície, v rámci svojej funkcie mu z toho vyplývajú určité práva, ale aj určité povinnosti. Tento servis pre druhého najvyššieho ústavného činiteľa hradia daňoví poplatníci. A pokiaľ ja viem, vozidlo Úradu na ochranu ústavných činiteľov a nie málo platení pracovníci, to je vodič a ochranca, sú platení daňovými poplatníkmi, je to štátna inštitúcia a je tam etický kódex, nejaká tolerancia v rámci toho, kto sa môže v aute voziť.

Aká tolerancia? 

Napríklad hovorca u pani prezidentky alebo riaditeľ kancelárie, ak idú na stretnutia po Slovensku. Neviem však o tom, že by osoba, ktorá bola teraz údajne podľa medializovaných informácií s predsedom parlamentu, bola v nejakej nomenklatúre, v nejakej kategórii pracovníkov štátnej inštitúcie. Čiže, tu sa požaduje od politikov, od skúsených ústavných činiteľov, istá ústretovosť a určité zásady vo vzťahu k úradu a daňovým poplatníkom rešpektovať daný stav. Spolupracoval som s rôznymi úradmi po celom svete, stretol som mnoho vysokých štátnych činiteľov a neviem si predstaviť, že by sa niečo také dialo niekde inde ako na Slovensku.  

Ministerstvo vnútra vyhlásilo, že „je výlučne na rozhodnutí chránenej osoby to, kto sa bude spolu s ňou nachádzať ako pasažier v služobnom motorovom vozidle, ktoré užíva”.

Minister vnútra by mal radšej konať. Mal by konať prostredníctvom riaditeľa Úradu na ochranu ústavných činiteľov a urýchlene, doslova okamžite takéto niečo riešiť. Ak sa rozhodli, že takýmto spôsobom budú ústavní činitelia pokračovať ďalej, nech to rýchlo legislatívne upravia, tak ako je upravené odmietnutie ochrany, ak povie chránená osoba, že nepotrebuje ochranku, podpíše reverz a nech si chodí ako Olaf Palme po uliciach Švédska kedykoľvek a potom to už nikoho nezaujíma. Pracovníci úradu jednoducho musia byť krytí.

Prečo sa na rozdiel od súkromných firiem štátni vodiči neboja zodpovednosti? 

V tomto prípade vodiči, áno aj firmy majú upravené smernicami, metodikou, že pracovník firmy, ktorý berie do služobného vozidla na služobnú cestu ľudí, tak zodpovedá ako vodič za ich zdravie a životy. Aby sme my nevystavovali pracovníkov Úradu na ochranu ústavných činiteľov rizikám, že takéto niečo sa stane, hneď po tom skočia dvaja traja šikovní advokáti a pokiaľ ide o trvalé následky, môže poškodená osoba požadovať finančnú náhradu a poznám prípady, keď sa takéto niečo platí roky rokúce. Pokiaľ ide o zdravotné následky, o stratu zamestnania, o stratu uplatnenia v spoločnosti, tak sa každý chytí všetkého a vtedy ústavní činitelia povedia: ale to mali vedieť oni, my s tým nič nemáme. Takže odporúčam urýchlene to dať do poriadku a pred občanmi povedať, ako je to vyriešené, aby sa to viac nezopakovalo.  

- Reklama -

1 komentár

  1. Tak ako sa kastruje býk a stane sa z neho vol , aby nebol agresívny , tak by sa mal dať vykastrovať aj p. Kollár ! On síce vol už dávno je , ale aspom by prestal obháňať zenské ?!

Comments are closed.