Máme toho už aj my dosť! Ideme dnes do protestu, hovorí Miroslav Jančiar, prezident Leteckej amatérskej asociácie

0
Miroslav Jančiar

Máme toho už aj my dosť! Tentoraz sa chcú ozvať športoví letci. No nie však pre protikoronové opatrenia, ale pre legislatívu, ktorá ich dlhodobo prehliada a ničí. Podľa Miroslava Jančiara, prezidenta Leteckej amatérskej asociácie SR, ktorá združuje 1300 pilotov, sú dôsledkom neexistencie tohto druhu športu v našej legislatíve okrem iného aj vysoké poplatky a nezmyselné nariadenia. Ako uviedol pre ParlamentnéListy.sk, preto dnes popoludní o 13.30 hod pripravujú pred ministerstvom dopravy a výstavby zhromaždenie športových a rekreačných pilotov.

Čo je hlavným dôvodom dnešného protestu?

Naše problémy nás trápia desiatky rokov. Od roku 1998 bol letecký zákon novelizovaný 21-krát a ani raz sa tam nehovorilo o športovom letectve. Tento pojem tam nie je definovaný a požiadavky, ktoré sa na nás kladú, sú spojené s dopravným letectvom.

Jednou z nich sú lekárske prehliadky.

Pre niekoho sa to môže zdať maličkosť, ale pre nás sú to zásadné veci. Mali by sme ich podstupovať ako piloti boeingov, my športovci, ktorí si nesú padákový klzák na chrbte, čo je v podstate letecká turistika. Roky to bolo akosi prehliadané, tolerované z leteckého úradu, ale teraz zistili, že sa porušil zákon a chcú od nás, aby sme opäť chodili na tieto vyšetrenia. To sú náročné krčné, ekg, ušné vyšetrenia, je toho veľa. A to je pre nás zbytočné.

Ako to teda rieši európska legislatíva?

Aj nariadenie Európskeho parlamentu konštatovalo, že pre paraglajding a závesné lietanie postačuje prehliadka od všeobecného lekára. Stále sú nejaké výhovorky, prečo sa situácia nemení, už pohár trpezlivosti pretiekol.

Problémy vám však robia aj so štartovacími plochami. Aká je tam situácia?

Tých lúk, ktoré sa dajú považovať za štartovacie plochy, je na Slovensku 120, s menším či väčším prevýšením sú aj tréningové lúky. Je úplne nelogické, aby sa aj nás týkali nejaké poplatky, kto to zaplatí. S majiteľmi lúk máme ústne alebo písomné dohody, nechcú za to nič, že môžeme z tej lúky odštartovať. A keď to musíme zlegalizovať, musíme aj za to platiť poplatky. A je tu okrem iného aj otázka, či majiteľ lúky ju chce mať zadefinovanú ako štartovaciu dráhu. Lebo tam chce napríklad pásť ovce alebo kravy. Táto zmena vstúpila do platnosti bez toho, aby sme mohli pripomienkovať poplatky, vôbec nás k tomu nepustili. Vyjadrovali sme sa len k charakteru pôdy.

Tretí problém máme s výcvikovými strediskami pre pilotov, kde sa zase vychádza z veľkých škôl. Chápeme, že tieto nároky musia byť, ale nie na nás, kde sa výcviky konajú na lúke, v učebni, tak tie požiadavky na naše výcvikové strediská sú nesplniteľné.

- Reklama -