Čakajú nás veľké zmeny. Onedlho už nebudete potrebovať výpis z listu vlastníctva či registra trestov

    0
    Peter Žiga a Peter Pellegrini (Autor: TASR)

    Novela správneho poriadku smeruje podľa Pellegriniho v tomto čase do medzirezortného pripomienkového konania. Jeho úrad očakáva úsporu až 3,5 milióna eur občanom a podnikateľom na poplatkoch a úsporu až 620.000 hodín strávených pri získavaní výpisov.

    “Mnohé registre dnes fungujú úplne perfektne a čerpáme z nich svoje údaje. Aj vďaka tomu dnes môžeme predstaviť prvé z tých ráznych opatrení, ktorých bude podľa mňa v tomto a v ďalších rokoch predstavených niekoľko v ďalších vlnách. Dnes za náš úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu chceme prispieť k iniciatíve ministra Žigu jednou veľkou novelou, veľkou novelou, ktorú sme nazvali novela zákona o správnom konaní. Má za úlohu zakázať úradom a iným verejným inštitúciám na Slovensku, aby už nikdy nemohli od ľudí a firiem žiadať výpis z obchodného registra, výpis z listu vlastníctva, výpis zo živnostenského registra, ako aj výpis z registra trestov. Všetky tieto údaje dnes štát má,” povedal Pellegrini.

    Novela správneho poriadku podľa Pellegriniho bude predstavovať zmenu viac ako 147 zákonov, 68 vyhlášok a 8 opatrení a 12 nariadení vlády. Výpis z listu vlastníctva, výpis z obchodného registra, zo živnostenského registra a z registra trestov tak nebudú k rôznym žiadostiam prikladať občania či podnikatelia, ale pozrú si ich priamo samotné úrady, navyše v reálnom čase. 

    Pripomenul, že žiadosti o výpisy presiahli vlani pol milióna kusov, napríklad výpis z obchodného registra a živnostenského registra bol v papierovej forme vydaný 321.159-krát a výpis z listu vlastníctva 288.470-krát. Výpis z registra trestov v papierovej forme si v tomto roku vyžiadali občania a podnikatelia 213.379-krát. 

    Úrad vicepremiéra bude podľa Pellegriniho na začiatku úradom pomáhať v zavádzaní integrácií či prechodných riešení, avšak následne aj dohliadať na to, ako budú svoje povinnosti plniť. Keďže v súlade s princípom “jedenkrát a dosť” si údaje z výpisov môžu úrady získavať samy v reálnom čase, v prípade, že svoju povinnosť nesplnia, budú čeliť sankciám. Tie na troch úrovniach zaviedla jesenná novela zákona o eGovernmente platná od 1. novembra 2017.

    “Tento krok je veľmi dôležitý pre odstránenie zbytočnej byrokracie a zlepšenie podnikateľského prostredia. Vyskúšali sme to pri našich najnovších eurofondových výzvach, keď si množstvo údajov z dostupných registrov zisťovali už priamo ministerskí úradníci a žiadatelia nemuseli nosiť potvrdenia. Aj podnikateľom chceme ukázať, že im štát vie aktívnym prístupom významne pomôcť. Na ministerstve hospodárstva plánujeme na budúci rok predstaviť v poradí druhý protibyrokratický balíček,” doplnil Žiga.

    - Reklama -