Nákup vozidiel pre ministerstvo obrany je pokútny obchod, komentuje saskár Galko

    0
    Ľubomír Galko (Autor: SITA)

    “Zapojenie slovenského obranného priemyslu do obstarávania bojových obrnených vozidiel nikto nespochybňuje, ale takýto spôsob, akým sa to robí, je maximálne nevhodný. Bez medzinárodnej súťaže s tzv. offsetmi v súťažných podmienkach (t.j. zapojenie slovenského priemyslu do subdodávok) sa len zvyšujú podozrenia, že sme opäť svedkami netransparentného konania,” uviedol.

    Hoci opozičný poslanec nespochybňuje fínske vozidlá, proces, akým sa obstarávajú, podľa jeho slov vrhá veľmi tmavý tieň podozrenia na zúčastnených. “Mala rovnako prebehnúť aj súťaž medzi slovenskými firmami, ktoré budú na zákazke participovať. Ale dozvedeli sme sa, že niektoré slovenské firmy boli vybraté na priamo. A to, že toto všetko je 'upečené' už niekoľko mesiacov, len podčiarkuje naše presvedčenie, že obchod nebude čistý,” myslí si.

    Podľa SaS takýmto čudným a netransparentným procesom nákupu Slovensko prišlo aj o možnosť preveriť, či bol dodržaný princíp Hodnoty za peniaze, teda nákup čo najkvalitnejších vozidiel za čo najnižšiu cenu.

    Tvrdenie ministerstva obrany, že tento proces je v utajenom režime, lebo si to prial náš partner kvôli citlivým skutočnostiam, označil Galko za absurdné. “Riešiť celý tento proces pod režimom VYHRADENÉ je v tomto prípade smiešne. Keď si môžeme všetci bežne prečítať, aký dostrel majú vozidlá americkej, britskej či nemeckej armády a mnoho ďalších podrobností, tak na čo sa tu na Slovensku hráme? Aké citlivé skutočnosti si nepraje partner zverejniť?” pýtal sa podpredseda liberálov.

    Čo povedali ľudia z ministerstva

    Gajdoš upozornil, že utajenie materiálu na stupeň VYHRADENÉ nie je výmyslom jeho ministerstva. Tvrdí, že taká bola dohoda partnerov a o utajení hovorí aj nariadenie ministra obrany. “Nie je to náš výmysel, že by sme chceli niečo tajiť,” deklaroval s tým, že tieto záležitosti sú veľmi citlivé a partner si ich zverejnenie nepraje.

    Generálny tajomník Služobného úradu ministerstva obrany Ján Hoľko zdôraznil, že materiál predložený na vládu je analytický, nie je to zmluva ani rozhodnutie o nákupe. “A nemôžete dopredu zverejniť, koho analyzujete. Dokument má smerovať k tomu, aby sme zistili, kto z potenciálnych výrobcov je ochotný ísť do spolupráce,” povedal.

    V prípade obrnených vozidiel 8×8 je podľa Hoľka situácia taká, že je podpísané memorandum medzi slovenským a fínskym ministerstvom obrany, na základe ktorého bola s fínskou Patriou ratifikovaná technická dohoda. “Tá hovorí, akú časť vyvinie Fínsko a akú časť SR, tak aby to bolo slovenské vozidlo. Oni vyvinú tretinu, my dve. Výsledkom dohody by mal byť prototyp, ktorý, ak prejde skúškami, bude ponúknutý ministerstvu obrany. Stopercentným vlastníkom takéhoto vozidla sa stane SR a môžeme ho predávať na fínsky trh, ale aj na tretie trhy,” vysvetlil.

    4×4 ešte nemá vybratého partnera

    Na margo vozidiel 4×4 Hoľko uviedol, že sme na začiatku cesty a nemáme ešte vybratého partnera. “Ozbrojené sily zadefinovali šesť typov vozidiel 4×4, ktoré potrebujeme. My sme sa rozhodli osloviť partnera, ktorý by bol ochotný s nami do toho ísť. Preto pozývame na Priemyselný deň 6. decembra do areálu Vojenského technického a skúšobného ústavu Záhorie všetkých výrobcov, aby pred novinármi predviedli svoje vozidlá. Náš úmysel je transparentne a efektívne dôjsť k tomu, aby cena bola čo najnižšia,” konštatoval.

    Vláda SR v stredu (8.11.) prerušila rokovanie o forme nákupu bojových obrnených vozidiel pre slovenskú armádu. Materiál z rokovania vlády vypustili.

    Rezort obrany predložil ešte v máji tohto roka na rokovanie kabinetu materiál, v zmysle ktorého by Ozbrojené sily SR mali do roku 2029 získať 81 kusov bojových obrnených vozidiel 8×8 a 404 kusov viacúčelových vozidiel 4×4. Hodnota zákazky sa odhaduje na 1,2 miliardy eur.

    - Reklama -