Ježiš zomrel za naše dlhy, nie za naše hriechy, hovorí profesor ekonómie

    0
    Profesor ekonómie na University of Missouri Michael Hudson (Autor: reprofoto: Youtube/ModernMoneyNetwork)

    Profesor ekonómie Michael Hudson na svojej stránke argumentuje, že Biblia je vlastne o ekonomike a dlhu a nie o sexe. „Kresťanstvo, ktoré dnes poznáme, nie je kresťanstvom Ježiša,“ tvrdí profesor Hudson. Modlitba „a odpusť nám naše viny, ako aj my odpúšťame svojim vinníkom“ podľa neho odkazuje na dlh. Hudson upozorňuje, že slovo pre hriech a dlh je v mnohých jazykoch rovnaké. Nemecké slovo schuld (vo francúzštine devoir) znamená dlh, ale aj priestupok, trestný čin alebo hriech. Rovnako to bolo v babylónskej akadčine. V častiach Európy a Babylonie totiž stanovili hodnotu ľudského života podľa postavenia, na základe čoho sa vyplácala kompenzácia rodine za zranených alebo zabitých.

    Prikázania sa týkali aj dlhu

    Ľudia majú tendenciu chápať prikázanie „nepožiadaš manželku svojho blížneho“ čisto sexuálne, ale podľa ekonóma sa týka veriteľov, ktorí by donútili manželky a dcéry dlžníkov k sexuálnemu otroctvu ako záruke nesplatených dlhov. Ekonóm tvrdí, že Ježiš bol vlastne socialistický aktivista, ukrižovaný za svoje názory na dlh, pričom takto trestať zvykli predovšetkým politických disidentov. „Ježišovo ukrižovanie bolo trestom za jeho ekonomické názory,“ uviedol profesor Hudson s tým, že staroveký rebel bol hrozbou pre veriteľov.

    Pritom kedykoľvek sa v Sumeri a Babylone chopil moci nový vládca, ako prvé odpustil osobný dlh obyvateľstva. Vlády by stratili takýchto dlžníkov, nebojovali by v ich armádach. Pojem evanjelium (alebo „dobrá správa“) sa používalo špeciálne na označenie zrušenia dlhu, čo sa stalo hlavným politickým bojom cisárskej rímskej epochy. Ježiš čelil proveriteľským farizejom, politickej strane a spoločenskému hnutiu, ktoré stálo za založením rabínskeho židovstva okolo roku 167 pred naším letopočtom.

    Farizeji odstránili politického rivala

    Farizeji, zakladateľ rabínskeho židovstva Hilel a veritelia, ktorí ich podporovali, rozhodli, že rastúca popularita Ježiša ohrozuje ich autoritu a bohatstvo, pokračuje Hudson. „Povedali si, že sa musia zbaviť tohto chlapíka, prepísať judaizmus a urobiť ho o sexe namiesto triednej vojny, o ktorej v skutočnosti celý Starý zákon je,“ argumentuje profesor. „Kresťanstvo sa tak obrátilo proti Ježišovi a bolo ekvivalentom americkej Tea Party, tlieskajúce bohatstvu a dokonca chamtivosti, štýlu Ayn Randovej,“ neodpustil si porovnanie s nedávnou súčasnosťou. Zmienka o americkej spisovateľke a filozofke 20. storočia, zakladateľke filozofie objektivizmu, zrejme nie je náhodná. Jej texty totiž plagizoval autor Satanskej biblie Anton LaVey, čo neskôr aj sám potvrdil priznaním, že jeho verzia satanizmu je vlastne filozofiou Ayn Randovej, doplnenou o ceremónie a rituály.

    Hudson tiež hovorí, že kresťanstvo bolo pozmenené svätým Pavlom a nasledovalo „africkú“ školu sv. Cyrila Alexandrijského a sv. Augustína. „Ježiš nikdy nepovedal, že je dobré byť chudobný. Povedal, že bohatí ľudia sú chamtiví a skorumpovaní. To tvrdil aj Sokrates, Aristoteles, novostoickí filozofi a biblickí proroci v Knihe proroka Izaiáša. Ježiš ani nevravel, že je dobré byť chudobný, pretože vás to zušľachťuje. Povedal, že ak máte peniaze, mali by ste ich zdieľať s inými ľuďmi,“ koriguje ekonóm vyjadrenia pripisované Ježišovi.

    „Ak máte nahromadené masívne dlhy, ktoré nemožno zaplatiť, buď vymažte dlh a začnite odznova ako Nemecko počas nemeckého hospodárskeho zázraku, keď im spojenci odpustili všetky dlhy s výnimkou minimálnych zostatkov, alebo necháte veriteľov vyvlastňovať, ako to urobil Obama po kríze v roku 2008 a v dôsledku zabavenia majetku 10 miliónov amerických rodín stratilo svoje domovy,“ vysvetlil.

    Dnešný svet verí v posvätnosť dlhu, ale od čias Sumeru a Babylonu bolo posvätné rušenie dlhov, uvádza ekonóm. Odporúča nahradiť daň z príjmov pozemkovou daňou, daňou z monopolu a daňou z prírodných zdrojov, zákaz neprítomných vlastníkov a posilnenie právomoci vlády pri rozdeľovaní pozemkov obyvateľstvu. „Je to ten istý boj, ktorý sa deje už tisíce rokov v celej civilizácii – pokus spoločnosti vyrovnať sa s tým, že dlhy rastú rýchlejšie ako schopnosť platiť,“ prízvukuje profesor. Jeho pripravovaná kniha …a odpusť im ich dlhy: úver a vykúpenie má vyjsť pred Veľkou nocou.

    - Reklama -