Riadiaci letovej prevádzky musia sledovať tisíce preletov lietadiel denne. Na zabezpečenie takejto prevádzky máme v súčasnosti nedostatok ľudí. Aj to bol jeden z dôvodov organizačných zmien, hovorí riaditeľ LPS SR, š. p.

0
Blažej Zaujec (Autor: Archív LPS)

Vaším hlavným cieľom, ako píšete na podnikovej webovej stránke, je zabezpečenie letovej prevádzky. Čo to presne znamená?

Náš podnik je poskytovateľom leteckých navigačných služieb. Znamená to, že naši zamestnanci, riadiaci letovej prevádzky, poskytujú navigačné služby všetkým lietadlám pohybujúcim sa v riadenom vzdušnom priestore Slovenskej republiky. Hlavnou úlohou je udržiavať rozstupy medzi jednotlivými lietadlami, zabrániť ich zblíženiam, zrážkam lietadiel navzájom či zrážke lietadla s terénom alebo inou prekážkou.

Poskytujeme traťové navigačné služby, približovacie navigačné služby a terminálne služby, letecké telekomunikačné služby, leteckú informačnú službu a službu pátrania a záchrany. Naše služby poskytujeme používateľom vzdušného priestoru, čiže leteckým prepravcom, leteckým spoločnostiam alebo všeobecne celému letectvu, ktoré sa vo vzdušnom priestore pohybuje tiež prevádzkovateľom slovenských medzinárodných letísk. To, že vzdušný priestor nad Slovenskom patrí medzi najvýznamnejšie letecké koridory, niet pochýb.

Vo výročnej správe máte zaujímavý graf, že štatistika pohybov medziročne rastie. Zaistiť bezpečný a plynulý tok letovej prevádzky, a to s minimálnym zdržaním v takomto prostredí nie je vôbec ľahké. Napriek tomu to podnik zvláda.

Ide o pohyby v riadenom vzdušnom priestore, vo význame jedno lietadlo znamená jeden pohyb. Momentálne to u nás v TOP sezóne predstavuje asi dva a pol tisíca pohybov denne.

V podniku to diferencujeme na traťové a terminálne pohyby. Sledujeme aj pohyby na jednotlivých letiskách. Zaisťovať bezpečný a plynulý tok letovej prevádzky s minimálnym zdržaním v takomto prostredí nie je ľahké, napriek tomu to náš podnik zvláda. Uvedomujeme si hlavne nevyhnutnosť vycvičiť ďalších riadiacich letovej prevádzky, aby sme plynulo zvládli odriadiť stále sa zvyšujúcu frekvenciu letovej prevádzky na Slovensku. Ako som už spomenul, je to časovo náročný proces.

Počas roka 2017 sme zaznamenali 522 353 pohybov, čo v porovnaní s rokom 2016 predstavuje nárast počtu pohybov o 3,4 percenta.

Vo funkcii riaditeľa podniku Letové prevádzkové služby ste od februára minulého roka. Predtým ste robili napríklad pilota bojového vrtuľníka na ministerstve obrany či v súkromnom sektore v odvetví informačných technológií.

To musíme siahnuť trochu hlbšie do histórie. Lietaním som sa začal zaoberať od svojich pätnástich, štyri roky som lietal v aeroklube, absolvoval som Vysokú vojenskú leteckú školu v Košiciach.

Ako vojenský pilot som prešiel funkciami od pilota, kapitána vrtuľníka po veliteľa letky až po zástupcu veliteľa krídla. Zakúsil som riadiacu prácu i zodpovednosť za výcvik pilotov, ktorých som cvičil ako inštruktor za všetkých poveternostných podmienok na všetky úlohy plnené s vrtuľníkom Mi-24. A popri tom som bol vycvičený aj na činnosti v riadení lietania. Samozrejme, nie v takom rozsahu ako tu, kde riadime celý vzdušný priestor. Mal som oprávnenie riadiť naraz dvanásť cieľov v jednej koncovej oblasti riadenia (TMA), ale nie na základe využitia obrazoviek a informácií z radaru.

Musel som si ten riadený priestor predstaviť v hlave. Takže dokážem veľmi dobre pochopiť našich riadiacich letovej prevádzky aj to, čo k perfektnému výkonu v práci potrebujú.

Po odchode z armády som začal novú životnú etapu. Vstúpil som do firmy, ktorá realizovala strážnu službu. Po pol roku som sa stal výkonným riaditeľom spoločnosti, neskôr konateľom. Na túto životnú etapu som hrdý, mali sme kvalitných ľudí a klientom sme poskytovali prvotriednu službu. To je pre mňa vždy dôležité, robiť si prácu najlepšie ako v danom momente dokážem.

Po skončení činnosti firmy som si našiel uplatnenie na Ministerstve obrany SR. Pracoval som v pozícii riaditeľa odboru infraštruktúry a opäť som zbieral nové cenné skúsenosti. Neskôr som pôsobil v súkromnej sfére v riadiacich orgánoch, kde som mal priamy vplyv na riadenie rôznych technických projektov, čo bola pre mňa opäť nová, zaujímavá skúsenosť.

Riadiaci letovej prevádzky Zdroj: archív LPS

Štátny podnik Letové prevádzkové služby má podľa hospodárskych výsledkov dlhodobo dobrú kondíciu, výnosy rastú, podnik je permanentne v zisku. Viete nám, prosím, priblížiť rok 2017?

Máte pravdu. Stále sa zvyšujúci počet pohybov zodpovedá kontinuálnemu nárastu tržieb. Rok 2017 ešte nie je z finančného hľadiska úplne uzatvorený, z tohto dôvodu ešte nemôžeme hovoriť o definitívnych výsledkoch hospodárenia. Môžeme však konštatovať, že aj v roku 2017 nám obrat medziročne rástol a priblížil sa k hodnote 70 miliónov eur. Tento nárast nastal pri kontinuálnom medziročnom poklese jednotkových sadzieb odplát za služby, ktoré podnik poskytuje užívateľom slovenského vzdušného priestoru.

Po menovaní do funkcie riaditeľa štátneho podniku LPS SR som sa začal podrobne venovať všetkým útvarom v podniku. Mojím cieľom bolo spoznať najmä ľudí a všetky procesy, ktoré v rámci svojej pôsobnosti zabezpečujú.

Z praxe pilota som, samozrejme, vedel, že riadenie letovej prevádzky je vysoko špecializovaná činnosť vyžadujúca zodpovedných profesionálov na každom mieste. A presne takýchto profesionálov som tu našiel. Týka sa to, samozrejme, hlavne činností riadenia letovej prevádzky, ale aj súvisiacich činností, či už leteckej telekomunikačnej služby, leteckej informačnej služby, alebo služby pátrania a záchrany.

Podnik s vysoko odbornou, úzkou špecializáciou, ako je ten náš, je špičkou medzi slovenskými štátnymi podnikmi. Má však aj svoje úskalia.  Na jednej strane má dobré hospodárske výsledky, na druhej strane som na moje veľké sklamanie našiel aj rad nedostatkov v procesoch podniku, personálnej skladbe a pod. Najpodstatnejší z nich je nedostatok riadiacich letovej prevádzky a z toho vyplývajúci nedostatok inštruktorov, ktorí by boli schopní docvičiť potrebný počet riadiacich letovej prevádzky. Navyše sa očakáva, že rastúci trend preletov nad územím Slovenska bude pokračovať.

Najvyššou prioritou vášho podniku je zaistenie bezpečnosti leteckej prevádzky. Viete nám priblížiť konkrétne kroky, ktoré sa zrealizovali v minulom roku z hľadiska posilnenia bezpečnosti poskytovaných služieb?

Otázky týkajúce sa bezpečnosti podniku sú veľmi citlivé. Všetky aktivity v dotknutých oblastiach sú v prvom rade preverované z hľadiska bezpečnosti poskytovaných služieb.

Rok 2017 bude určite patriť k rokom, v ktorom náš podnik zaznamenal nárast počtu preletov a súčasne potvrdil svoju pozíciu ako podnik generujúci kladný hospodársky výsledok. Našou najvyššou prioritou pri poskytovaní leteckých navigačných služieb je bezpečnosť letovej prevádzky. Tu môžem s hrdosťou skonštatovať, že v minulom roku sme nezaznamenali žiadnu leteckú nehodu, žiaden vážny incident alebo veľký incident.

Aj vďaka tomuto stavu sme v roku 2017 dosiahli úroveň bezpečnosti v rozsahu prijateľných úrovní stanovených Dopravným úradom.

Poskytovanie leteckých navigačných služieb predstavuje oblasť špecifickej pracovnej činnosti s osobitne vysokými požiadavkami na odbornosť a skúsenosti.  Darí sa vám obsadzovať tieto vysokokvalifikované pracovné pozície?

Personálna politika podniku je orientovaná na získanie najschopnejších adeptov uchádzajúcich sa o pozíciu riadiaceho letovej prevádzky. Proces výberového konania je nastavený a zameraný na ich schopnosti, vedomosti a zdravotný stav. Výber uchádzačov podlieha interným, ako aj medzinárodným štandardom v spomínanej oblasti.

Už sme hovorili o náraste leteckej dopravy za posledné roky. Ten je skutočne obrovský. Tlak na riadiacich sa v týchto podmienkach enormne zvýšil. Preto zaznamenávame nedostatok v počtoch riadiacich letovej prevádzky. Napriek tomu, že sú to všetko vysokokvalifikovaní, kvalitní ľudia.

Aj nedávno sme mali niekoľkých zamestnancov z predošlých kurzov, ktorí sa cvičili tri roky, ale ďalej to už nezvládali. Sme si vedomí, že docvičenie nových ľudí je dlhodobý proces. Keď chceme vykonávať výcvik nového personálu, musíme použiť vlastných inštruktorov z prevádzky. V praxi to znamená, že keď využijeme inštruktora, aby zabezpečoval výcvik, chýba nám v letovej prevádzke.

Aké náročné sú podmienky prijatia?

Medzi tie základné patrí, že adept musí spĺňať určitý stupeň znalosti anglického jazyka, potom sú to psychologické testy a lekárske prehliadky. Uchádzač musí mať dobrý zdravotný stav. Keď to zvládne, prechádza ešte takzvaným FEAST-om (First European Air Traffic Controller Selection Test), ktorý stanovil Eurocontrol. Na základe tohto testu (webový súbor testov) sa simulujú rôzne situácie a odhaduje sa schopnosť zvládnuť stresové zaťaženie. Poslednou etapou je osobný pohovor s výberovou komisiou, ktorá zhodnotí výsledky predchádzajúcich etáp výberového konania. Tento rok sme mali veľký záujem. Z tristo uchádzačov sme po testoch nakoniec vybrali jedenásť.

S radosťou by sme ich všetkých prijali. Vzhľadom na predchádzajúce skúsenosti máme opodstatnené obavy, že aj z nich dokončí komplexný výcvik menej ako polovica.

Rok 2017 bol pre vás rokom zmien, môžete ich priblížiť?

Rok 2017 nás výrazne posunul o ďalší krok dopredu a umožnil nám zamerať sa na oblasti, ktoré sú pre nás významné a z dlhodobého hľadiska ich stále vieme zlepšovať.

Rok 2017 bol aj rokom veľkých zmien. Najväčšou z nich bolo vytvorenie novej organizačnej štruktúry, ktorej súčasťou sú novovytvorené divízie. Jednou z najdôležitejších je divízia DATM, ktorá vznikla zlúčením troch pôvodných divízií DERS, DAAS a VS. Tento krok bol dôležitý a logický jednak z hľadiska efektívnosti, ako aj pružnosti riadenia. Jeho realizáciou sme navyše začali uplatňovať jednotný systém, ktorý sa už niekoľko rokov uplatňuje v podnikoch riadenia letovej prevádzky v celej Európe.

Ilustračné foto Zdroj: LPS

Svojich zamestnancov máte na piatich medzinárodných letiskách na Slovensku. Okrem personálneho posilnenia potrebujete určite investovať aj do obnovy technologických zariadení.

Túto oblasť tiež prísne kontroluje Eurocontrol. Európska komisia stanovuje plán výkonnosti, teda hlavné úlohy na päťročné referenčné obdobie. Týkajú sa najmä zachovania bezpečnosti a efektivity poskytovania služieb a znižovania zdržaní. Bezpečnosť je základným parametrom pri poskytovaní leteckých navigačných služieb a ich technického zabezpečovania. Podnik vo svojej Politike bezpečnosti stanovuje najvyššiu prioritu zaisteniu bezpečnosti letovej prevádzky pred komerčnými, prevádzkovými, environmentálnymi alebo sociálnymi vplyvmi, a preto sa usiluje o zachovanie a neustále zlepšovanie úrovne bezpečnosti poskytovaných služieb bez ohľadu na objem prevádzky vo vzdušnom priestore SR.

V podniku je pre všetky prevádzkové činnosti zavedený systém manažmentu bezpečnosti, ktorý zabezpečuje Letovým prevádzkovým službám požadovanú úroveň.

K technickému vybaveniu ATS patria predovšetkým moderné komunikačné, navigačné, prehľadové systémy a systém spracovania letových dát. Vysoká priorita sa kladie na pravidelné preverovanie ich funkčnosti v zmysle certifikátov a na ich modernizáciu. Dôraz dávame hlavne softvér, ktorý sa nepretržite vyvíja.

Letové prevádzkové služby SR sú členom Organizácie civilných poskytovateľov leteckých navigačných služieb – CANSO. Čo pre váš podnik toto členstvo znamená?

CANSO je organizácia, ktorá na globálnej úrovni združuje 85 poskytovateľov letových prevádzkových služieb a takmer 80 ďalších členov zo sféry priemyslu. Z členstva v tejto organizácii pre náš podnik plynie množstvo výhod. Predovšetkým je to fórum na výmenu názorov a skúsenosti medzi podnikmi s podobným zameraním. Zároveň zastupuje svojich členov na medzinárodných fórach ako napr. ICAO – Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo. Na regionálnej úrovni je pre nás dôležité členstvo v CANSO, prostredníctvom ktorého vieme koordinovať svoje pozície k legislatíve vzťahujúcej sa na poskytovanie leteckých navigačných služieb. V rámci EÚ bol prijatý jednotný balík legislatívnych opatrení tzv. Jednotné nebo.

Spolu s poskytovateľmi leteckých navigačných služieb z Poľska, Litvy a Českej republiky sa podieľate na výskumnej činnosti v rámci projektu SESAR Joint Undertaking. Môžete nám tieto výskumné aktivity predstaviť aj z laického hľadiska?

Spolu s poskytovateľmi leteckých navigačných služieb z Poľska, Českej republiky a Litvy sme spojili sily a vytvorili B4 Consortium, cez ktoré sme sa následne úspešne uchádzali o členstvo v spoločnom podniku Európskej komisie, organizácie EUROCONTROL a všetkých kľúčových zástupcov Európskeho leteckého priemyslu s názvom SESAR Joint Undertaking (SJU).

Cieľom SJU je spoločne koordinovať aktivity zamerané na výskum a vývoj riešení novej generácie európskeho systému riadenia letovej prevádzky (ATM), od ktorého sa očakáva, že prinesie zásadné zvýšenie kapacity vzdušného priestoru v Európe a vyššiu nákladovú efektívnosť jeho riadenia, a to pri zachovaní najvyššej úrovne bezpečnosti a zníženia dôsledkov letectva na životné prostredie.

Tieto aktivity SJU jeho členovia realizujú v rámci programu SESAR 2020, ktorý je okrem iného spolufinancovaný z prostriedkov Horizont 2020, a ktorý je tvorený vyše dvadsiatkou projektov, respektíve ešte väčším počtom podprojektov – takzvaných „riešení“.

Každý člen SJU, LPS SR, š. p., nevynímajúc, pritom do tejto mozaiky prináša svoje vlastné špecifické skúsenosti a know-how a vo vývoji riešení pre novú generáciu európskeho ATM systému prirodzene zohľadňuje potreby, ktoré vyplývajú z povahy prostredia, v ktorom pôsobí – vrátane charakteru leteckej prevádzky, veľkosti letiska počtu pohybov lietadiel na letiskách, ktoré obsluhuje, či štruktúry užívateľov služieb a podobne.

Rozsah našich projektov je pestrý a zahrňuje riešenia pre zvýšenie bezpečnosti a zefektívnenie poskytovania služieb na letiskách a v riadenom vzdušnom priestore, ako aj riešenia pre rozvoj celoeurópskych technologických koncepcií až po definovanie a vývoj úplne nových služieb – napríklad pre podporu užívateľov všeobecného letectva.

Práca vašich zamestnancov je veľmi náročná najmä po psychickej stránke. Ako sa o nich podnik stará?

Letové prevádzkové služby majú zhruba 490 zamestnancov. Riadiacich letovej prevádzky je zhruba štvrtina a zvyšok je podporný personál. Starostlivosť o našich ľudí je na vysokej úrovni. Majú síce náročnú prácu, ale na druhej strane aj dobre ohodnotenú. Pre riadiacich letovej prevádzky, ktorí sú mimoriadne vyťažení, poskytujeme každoročne dvojtýždňové rehabilitačné pobyty v zariadení v Rajeckých Tepliciach. Podľa zákona musí riadiaci letovej prevádzky odslúžiť na tomto pracovisku päť rokov a až potom má nárok na prvý rekondičný pobyt. A vždy po troch rokoch na ďalší.

My ideme nad rámec zákona. Na kolektívnom vyjednávaní sa zamestnávateľ s odborovou organizáciou dohodli, že každému riadiacemu letovej prevádzky poskytuje túto rehabilitáciu po piatich odslúžených rokoch každoročne.

V kolektívnych zmluvách sú dohodnuté aj nadštandardné výhody pri odchode do dôchodku. Pri vyťažených zamestnancoch totiž ťažko predpokladať, že vydržia takú vysokú psychickú záťaž do veku 62 rokov. Zákon na to nepamätá, no my sme to v podniku upravili. Riadiaci letovej prevádzky majú umožnené odísť na iné pracovisko, keď sa už na túto náročnú prácu necítia alebo za výhodných podmienok odísť do predčasného dôchodku.

Môžete nám predstaviť vaše plány na najbližšie obdobie?

V najbližšom období má pre nás najvyššiu prioritu príprava na tzv. tretie referenčné obdobie. Európska komisia stanoví pre všetky členské štáty EÚ výkonnostné ciele v kľúčových oblastiach poskytovania leteckých navigačných služieb na roky 2020 – 2024. Je nevyhnutné, aby sme spolu s MDV SR a Dopravným úradom vystupovali v tomto procese od začiatku proaktívne a vyjednali pre Slovensko čo najvýhodnejšie podmienky. Pre nás bude aj v tomto prípade CANSO jedným z najdôležitejších kanálov, prostredníctvom ktorého môžeme do procesu tvorby tých cieľov účinne zasiahnuť.

 

 

 

 

 

 

- Reklama -