Podľa novely už nemá byť potrebné úplné stredné odborné vzdelanie alebo vyučenie sa v odbore elektrotechnického, dopravného, technického alebo strojníckeho zamerania. Požadovať sa bude úplné stredné odborné vzdelanie alebo úplné stredné všeobecné vzdelanie.
“Uchádzači, ktorí nemajú vzdelanie v odbore elektrotechnického, dopravného, technického alebo strojníckeho zamerania, budú absolvovať rozsiahlejšiu odbornú prípravu,” vysvetlilo ministerstvo dopravy. Podľa rezortu sa tak rozšíri počet ľudí, ktorí budú môcť žiadať o preukaz rušňovodiča.
Na základe právnej normy sa zároveň vytvorí register držiteľov preukazov rušňovodičov. Bude ho viesť Dopravný úrad ako bezpečnostný orgán pre železničné dráhy a železničné vozidlá. Novelou sa zároveň transponujú európske smernice o interoperabilite a bezpečnosti, delegujúce časť kompetencií, ktoré doteraz mali vnútroštátne bezpečnostné orgány, na Železničnú agentúru Európskej únie. A to v oblasti vydávania povolenia na uvedenie na trh železničných vozidiel a vydávania bezpečnostného osvedčenia.
Smernica o otvorení trhu má súčasne za cieľ dobudovať jednotný európsky železničný priestor prostredníctvom rozšírenia zásady otvoreného prístupu na trh vnútroštátnej železničnej dopravy. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) je rád, že zákon prešiel, lebo je podľa jeho slov potrebný. Vyzdvihol zriadenie registra rušňovodičov aj opatrenia týkajúce sa grafikonu.
“Dôležité pre národnostné menšiny je označovanie železničných zastávok v jazyku národnostnej menšiny, bude povinné,” povedal s tým, že ide o asi 70 či 80 zastávok. Celá úprava by podľa Érseka mala stáť asi 3000 eur. Minister tiež zdôraznil potrebu doplniť počet rušňovodičov.