USA chcú uvaliť na EÚ nové clá. Na zozname by mali byť aj európske vína či mliečne produkty

    0
    Ilustračná snímka (Autor: unsplash.com)

    Úrad amerického obchodného splnomocnenca (USTR) oznámil, že európske dotácie spôsobili Spojeným štátom škody za 11,2 miliardy USD (9,96 miliardy eur). V tejto výške preto chce Washington uplatniť aj sankčné clá. 

    Európska únia a Spojené štáty bojujú zhruba 14 rokov na pôde Svetovej obchodnej organizácie (WTO) za, ako uvádzajú, nelegálne dotácie druhej strany pre svojho výrobcu lietadiel. Po podaní žalôb z jednej aj druhej strany WTO zistila, že ako EÚ, tak USA poskytujú svojim výrobcom, Airbusu a Boeingu, miliardové dotácie s cieľom ukrojiť si väčšiu časť z trhu s veľkými komerčnými lietadlami.

    Najnovší krok USTR napätie medzi obchodnými partnermi podľa analytikov ešte zvýši. USTR však v oznámení, ktoré zverejnil v pondelok (8. 4.) tvrdí, že Európska únia aj napriek predchádzajúcim verdiktom WTO ponechala väčšinu kritizovaných dotácií v platnosti a pridala k nim ešte ďalšiu pomoc.

    Americký obchodný splnomocnenec Robert Lighthizer povedal, že táto kauza sa rieši už 14 rokov a je načase, aby USA začali konať. “Naši cieľom je dosiahnuť s EÚ dohodu o ukončení všetkých dotácií pre veľké komerčné lietadlá, ktoré podľa WTO odporujú jej pravidlám. Keď EÚ s touto škodlivou podporou skončí, dodatočné americké clá zavedené ako odpoveď (na dotácie Bruselu) môžu byť zrušené,” povedal Lighthizer. 

    Vyhlásenie USTR dodáva, že o konečnej hodnote odvetných ciel sa rozhodne vo WTO, pričom výsledok sa očakáva v priebehu leta. Potom Američania plánujú oznámiť kompletný zoznam výrobkov. Teraz však zverejnili predbežný zoznam produktov, na ktorom sú komerčné lietadlá, komponenty a vrtuľníky. Okrem týchto výrobkov by sa clá mali dotknúť aj odevov a potravinových produktov, ako syry, ovocie, vína, olivový olej či produkty z rýb, napríklad z lososa.

    K vyhláseniu USTR dochádza v období, keď Boeing čelí rozsiahlej kríze v dôsledku zrútenia dvoch lietadiel typu 737 MAX, pod čo sa podpísal rovnaký problém, a to chyby v rámci automatizovaného letového systému. Prvé lietadlo patriace indonézskej spoločnosti Lion Air sa zrútilo v októbri minulého roka do Jávskeho mora a začiatkom marca havarovalo krátko po štarte z letiska v Addis Abebe druhé lietadlo 737 MAX. Krátko na to boli uzemnené všetky lietadlá tohto typu.

    V reakcii na rozhodnutie USTR Boeing uviedol, že “stojí za úsilím Washingtonu vytvoriť rovnaké podmienky na globálnom trhu s civilnými lietadlami”. Ako americká firma dodala, “Boeing vždy podporoval dodržiavanie noriem WTO zo strany USA. Je načase, aby takto postupovala aj Európska únia a ukončila nelegálnu štátnu podporu pre Airbus.”

    Podľa výrobcu lietadiel Airbus neexistuje žiadny právny základ na uvalenie obchodných sankcií na európsku firmu zo strany Washingtonu. Zároveň varoval pred ďalším zvýšením napätia v obchode.

    Hovorca Airbusu Rainer Ohler v tejto súvislosti povedal, že európsky výrobca lietadiel prijal opatrenia na splnenie “relatívne drobných” nedoriešených požiadaviek zo strany WTO. Čo sa týka sumy okolo 11 miliárd USD, ktorú mali spôsobiť Spojeným štátom dotácie EÚ pre Airbus, tak to USA podľa neho preháňajú.

    “To je veľmi prehnané,” povedal Ohler na výšku navrhovaných ciel na európske produkty. “Nakoniec, rozhodovať bude WTO, nie USA,” dodal. Zároveň upozornil, že rozhodnutie organizácie z minulého týždňa proti Boeingu v súvislosti s daňovými úľavami pre americkú firmu by malo EÚ umožniť “pristúpiť k ešte výraznejším protiopatreniam”.

    Navyše, zdroj z Európskej komisie uviedol, že Európska únia je pripravená na prípadnú odvetu voči USA. “To všetko iba povedie k zbytočnému obchodnému napätiu a ukazuje, že jediným rozumným riešením v tomto dlhoročnom konflikte je vzájomné urovnanie sporov,” dodal Ohler.

    - Reklama -