To dá rozum: Za skúsenosťami áno, vrátiť sa – to už nie. Čo ukázal prieskum?

    0
    Univerzita Komenského (UK) v Bratislave na Šafárikovom námestí (Autor: SITA)

    Oproti priemeru krajín OECD (dve percentá) Slovensko dosahuje viac ako osemnásobný podiel vysokoškolákov študujúcich v zahraničí (17 percent).

    Podľa iniciatívy To dá rozum podiel študentov, ktorí sa rozhodli odísť za štúdiom na vysoké školy v zahraničí, za posledné roky rastie. V roku 2010 tento podiel predstavoval 14 percent, čo bolo o tri percentuálne body menej ako v roku 2017.

    „Podľa štatistík organizácie UNESCO študovalo v roku 2017 v zahraničí viac ako 32 000 študentov zo Slovenska, najviac v Česku. V roku 2018 tam na vysoké školy nastúpilo 21 292 študentov so slovenským štátnym občianstvom,” tvrdí iniciatíva.

    Samotnú mobilitu mladých ľudí za štúdiom do zahraničia možno podľa iniciatívy hodnotiť ako prínos. S pobytom v zahraničí sa totiž spája, okrem nadobudnutia odlišných skúseností ako na Slovensku, aj získanie dôležitých zručností pre život, ako napríklad väčšia samostatnosť či schopnosť prispôsobiť sa odlišnému prostrediu.

    Jedna z budov Harvardu   Zdroj: TASR

    Výsledky dotazníkového prieskumu iniciatívy, do ktorého sa zapojilo 1404 študentov študujúcich na vysokých školách v zahraničí, však poukazujú na limitovaný záujem respondentov vrátiť sa späť na Slovensko.

    „Skutočným problémom pre Slovensko je, že iba polovica respondentov sa v prieskume vyjadrila, že sa po skončení štúdia alebo niekedy v budúcnosti plánuje vrátiť späť,” uviedol Stanislav Lukáč z iniciatívy To dá rozum.

    Veľká časť z týchto študentov pritom študuje odbory pripravujúce ich na profesie, ktoré sú na Slovensku nedostatkové, ako sú napríklad lekári, IT odborníci či špecialisti v iných technických smeroch.

    „Tým, že veľká časť študentov sa neplánuje vrátiť, stráca Slovensko značný potenciál vzdelanej a vysokokvalifikovanej populácie. Krajina tak prichádza o budúcich odborníkov, ktorí by mohli prispievať k celkovému napredovaniu našej spoločnosti po ekonomickej, kultúrnej, vedeckej i spoločenskej stránke,” uzavrela iniciatíva.

    Výsledky prieskumu sú súčasťou Analýzy zistení o stave školstva na Slovensku, postavenej na kvalitatívnom a kvantitatívnom prieskume realizovanom v rokoch 2017 – 2019.

    ZANECHAŤ ODPOVEĎ

    Zadajte svoj komentár!
    Zadajte svoje meno tu