Štvrtina chodcov zomrela na priechode. Cyklokoalícia chce väčšiu ochranu

    0
    Súčasťou vodorovného dopravného značenia na zrekonštruovanej ulici Podháj v bratislavskom Lamači sa stali aj cyklopruhy. (Autor: TASR)

    Občianske združenie požaduje podniknúť kroky, ktoré povedú “k skutočnej ochrane najzraniteľnejších účastníkov premávky”. Chodci by podľa nich mali mať na priechodoch vyššiu ochranu, zakotvenú v legislatíve.

    „Vodič auta sa musí k priechodu približovať takou rýchlosťou, aby vedel zastaviť, keď naň chodec vstúpi. Neprehľadnosť situácie ani znížená viditeľnosť nemôže byť ospravedlnením zabitia človeka. Naopak, mala by viesť k zvýšeniu ostražitosti vodiča a zníženiu rýchlosti auta,” navrhuje Dan Kollár z Cyklokoalície.

    Polícia problém vníma

    „V rámci opatrení na ďalšie obdobie roku 2020 bude výkon služby zameraný na dodržiavanie pravidiel cestnej premávky vodičov motorových vozidiel voči chodcom, ako aj na dodržiavanie pravidiel cestnej premávky samotnými chodcami,” uviedla v reakcii Michaela Paulenová z tlačového odboru rezortu vnútra.

    MV tiež pripomenulo, že v poslednej novele zákona o cestnej premávke sa zaoberali aj zvýšením bezpečnosti účastníkov cestnej premávky.

    Kollár z Cyklokoalície ocenil, že novelizácia priniesla zákaz jazdy automobilom po chodníku i sprísnenie používania mobilov za volantom.

    Podľa združenia ide o výrazne pozitívne zmeny, pokiaľ ich bude polícia skutočne vymáhať, spolu s efektívnejším meraním rýchlosti.

    „Stále však zostal v zákone absurdný európsky unikát, plošné umožnenie parkovania na chodníku,” doplnil.

    Návrhmi Cyklokoalície sa bude podľa Paulenovej polícia zaoberať. Rezort tiež deklaroval, že pri najbližšej novele zákona o cestnej premávke bude konzultovať problematiku so všetkými dotknutými subjektmi.

    Cyklokoalícia, odvolávajúc sa na štatistiky polície, poukázala na to, že kým v roku 2017 zomrelo v premávke 49 chodcov, v roku 2018 to bolo 59 a v ďalšom roku sa číslo ešte zvyšuje. Takmer štvrtina nehôd s usmrtením chodca sa v roku 2019 odohrala na priechodoch.

    Združenie pripomenulo tiež zodpovednosť samospráv. Práve obce a mestá majú podľa Kollára v rukách nástroje, ktorými môžu znížiť rýchlosť automobilov.

    - Reklama -