Čísla nie sú nejakým prekvapením v porovnaní s inými prieskumami, čo nás však zaujalo, že Igor Matovič akoby jediný nabral takpovediac skutočne predvolebný dych a vyráža preferenciami nahor.
OĽaNO je, zdá sa, na vzostupe a má rastúcu tendenciu, áno, tak sa tie prieskumy dajú čítať tiež.
Čím to je? Tým, že je Igor Matovič taký viditeľný svojím správaním, že často a systematicky postuje všetko možné na sociálnych sieťach, viac než iní akoby kričal, kto je čo zač, a človek má pocit, že ho je vidieť viac než ostatných?
Nepovedal by som, že je to tým. Na očiach sú mnohí, ale Matovič je mimoriadne zdatný komunikátor. Ten projekt OĽaNO nie je sám o sebe zďaleka taký príťažlivý, ako pôsobí, keď ho Matovič predáva potenciálnym voličom. Z hľadiska komunikovania je Matovič momentálne najzdatnejší politik. Otázka je, či to má trvanlivosť.
Analytici radi hovoria, nesústreďme sa na aktuálne čísla, sústreďme sa na trendy. Pozrime sa teda, ako to vyzerá z tohto pohľadu.
Keď sa pozrieme na tendencie, tam to vyzerá, akoby sa začínal záverečný špurt v cyklistike a niektorí politici ešte majú našetrené sily, aby sa dostali do popredia, a iní už dýchajú z posledných síl a nie je vylúčené, že skončia na chvoste, mimo okruhu tých, ktorí sa do parlamentu dostanú.
To je tak abstraktne povedané, vieme to trošku konkretizovať, nech je každému jasné, že vám rozumie správne?
Tí, ktorí ešte majú šancu si čísla do volieb vylepšiť, sú práve matovičovci, ale ešte väčšiu šancu dávam z tohto pohľadu Kotlebovi, a mimo nie je ani Smer. Títo majú šancu na lepší výsledok.
Podľa sociológa je Igor Matovič mimoriadne zdatný komunikátor. Zdroj: TASR
OĽaNO a ĽSNS – áno, ale Smer práve na vzostupe nie je, myslíte, že ich voliči sú niekde ukrytí alebo za úspech považujete, že napriek silnej protikampani cielenej hlavne proti Smeru ešte majú tých svojich 18 percent?
Na Smer sa dlhodobo sústreďujú útoky nielen opozície, ale aj veľkej časti médií. A ten ich volič, nazvime ho váhajúcim voličom, je možno do istej miery zneistený a váha, čaká, čo si má o tom myslieť. Takýto volič je v pozícii latentného voliča, ktorý je akoby ukrytý niekde pod hladinou a nie je ho vidieť. No a buď sa vynorí, alebo aj sa vynoriť nemusí. A to je šanca Smeru. Takýchto zneistených, potenciálnych voličov má totiž veľa. To nie sú voliči, ktorí sa komunikujú v číslach, oni sa tam ešte len môžu objaviť tesne pred voľbami, ak nedostanú inú, lepšiu ponuku.
Ak nedostanú lepšiu ponuku… Zdá sa, akoby strany, ktoré útočia na Smer, nepresvedčili znechutených voličov, že sú lepšou alternatívou?
Útoky proti Smeru priniesli iný efekt, než očakávali tí, ktorí ich aplikovali. Očakávania boli, že klesnú preferencie, ľudia buď nepôjdu voliť, alebo prejdú k nim. Ukazuje sa však, že tak to nefunguje. Ak niekto získa voličov Smeru, tak najpravdepodobnejšie prejdú ku Kotlebovi alebo aj Harabinovi, prejdú aj k Dobrej voľbe. Matovič dokázal posledné týždne to, čo sa opozícii nedarí roky – presvedčiť časť voličov Smeru, aby prešli k nemu.
Takže už vieme, kam sa presúvajú voliči Smeru. Pri Dobrej voľbe a Vlasti je však otázka, či to má význam, lebo šance na vstup do parlamentu nie sú vysoké.
V parlamente tieto strany pravdepodobne nebudú, ale hlasy sa tam presúvajú a ak neprekročia hranicu päť percent, prerozdelia sa. Ale do toho súčtu voličov to patrí, lebo voliči Smeru nejdú k PS-Spolu, nejdú ku Kiskovi ani k Sulíkovi.
Môžeme očakávať do volieb ešte nejaké zvraty?
Uvidíme, v najbližších dňoch vyjde možno prieskum našej agentúry MVK a porozprávame sa o trendoch pre ParlamentnéListy.sk zas (smiech).
Autor: Lucia Balichová