Pri zmenách dlhovej brzdy by mala byť politická dohoda, hovorí Blanár

    0
    Juraj Blanár (Autor: TASR)

    Poslanec Juraj Blanár (Smer-SD), ktorý je jedným z predkladateľov, na úvod uviedol, že cieľom koalície je, aby bola dosiahnutá pri zmenách týkajúcich sa dlhovej brzdy dohoda s opozíciou.

    Predložil preto pozmeňujúci návrh, ktorým sa má už do uznesenia ustanoviť, že sa zriadi osobitný parlamentný výbor, ktorý bude rozhodovať v budúcnosti o uvoľnení prostriedkov na strategické projekty. Rovnaké zastúpenie v ňom má mať koalícia aj opozícia.

    “Toto uznesenie nie je ešte bezprostredne samotná novela, ale malo by byť základom pre to, aby došlo k vzájomnej dohode medzi koalíciou a opozíciou, pretože tento zákon o rozpočtovej zodpovednosti presahuje akúkoľvek vládu. Mala by vzniknúť spoločenská a politická dohoda,” myslí si Blanár.

    Návrhom na prijatie uznesenia k uvoľneniu tzv. dlhovej brzdy prostredníctvom novely ústavného zákona chcú poslanci zaviazať ministerstvo dopravy a financií, aby pre parlamentný finančný výbor pripravili podklady, na základe ktorých následne výbor pripraví novelu ústavného zákona o dlhovej brzde.

    Takýto krok poslanci odôvodňujú potrebou získať finančné prostriedky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. O uvoľnení zákona o dlhovej brzde však už dlhodobejšie hovoria viacerí predstavitelia vlády.

    “Mal by sa vytvoriť osobitný výbor, bude mať v ňom rovnocenné zastúpenie koalícia aj opozícia. Ak v budúcnosti budeme chcieť uvoľniť prostriedky na strategické projekty, ktoré sa týkajú infraštruktúry a dopravy, tak o tom bude rozhodovať tento osobitný výbor. Je to férová ponuka,” myslí si Blanár.

    Pripomenul, že pri kreovaní samotného zákona o rozpočtovej zodpovednosti sa na ňom podieľali aj súčasné koaličné strany, ktoré boli v minulosti v opozícii vrátane Smeru-SD.

    “Preto sme sa zhodli, že by sme priamo do uznesenia dali aj toto konštatovanie, že musí byť vytvorený takýto výbor,” vysvetlil pozmeňujúci návrh Blanár.

    Vláda otvorila tému o potrebe uvoľnenia dlhovej brzdy už dávnejšie. Argumentuje tým, že ak sa zákon o dlhovej brzde neuvoľní, štát nebude mať dostatok finančných prostriedkov na veľké infraštruktúrne projekty. Teda napríklad na diaľničné či železničné stavby.

    - Reklama -