Obrnené vozidlá pre slovenskú armádu si dokážeme vyrobiť sami. Fico však chce hľadať európske riešenie

    0
    Ilustračné foto (Autor: TASR)

    Slovenskú armádu čaká veľká revitalizácia v podobe výmeny obrnených transportérov. Mandát rokovať o nákupe bojových vozov 8 x 8 a 4 x 4 dostal minister obrany Peter Gajdoš od vlády ešte v máji. „Nechcem teraz hovoriť o tom, ako bude takticko-technicky vykonávaná realizácia, ale procesy budú nadstavané vysoko transparentne,“ vyhlásil následne.

    Premiér Robert Fico už bol konkrétnejší. „Prosím pána ministra, aby pri nákupe techniky, hlavne pri obrnených vozidlách, hľadal európske riešenia. Zároveň som ho poprosil, aby sme hľadali európske riešenie aj v otázke lietadiel,“ vyhlásil premiér 10. augusta.

    „Chceme, aby boli prijímané európske riešenia. A vážim si, čo mi povedal pán Danko, že hľadáme riešenie s ministrom obrany, pokiaľ ide o nákup obrnených transportérov, kde bude zakomponovaný aj výrobný potenciál slovenských podnikov. O to nám presne ide,“ vyhlásil Fico po piatkovom rokovaní koaličnej rady.

    Dodávať budú cudzie firmy

    Hlavným dodávateľom bojových vozidiel budú teda zrejme európski producenti. Zároveň ale budú do strojov musieť zabudovať aj veľkú časť komponentov pochádzajúcich od slovenských zbrojárov. Odborníci odhadujú, že slovenské diely by mohli predstavovať 40 až 60 percent skladby obrnených vozidiel, ktoré naša armáda nakoniec nakúpi.

    „Je prakticky isté, že diaľkovo ovládané zbrojné stanice, či už pre vozidlá 8 x 8, alebo 4 x 4, dodá slovenský výrobca EVPÚ, a. s. Do výroby vozidiel 8 x 8 sa môže zapojiť MSM GROUP, s. r. o., ktorá ponúka montáž vozidla Corsac priamo na Slovensku. Ďalšie spoločnosti môžu dodávať rozličné komponenty, ako napríklad ZTS špeciál 30 mm kánon 2A42,“ menuje možnosti takejto spolupráce expert na obranné plánovanie Vladimír Bednár.

    Vozidlá by sme si vedeli vyrobiť aj sami

    „Slovenskí výrobcovia sú schopní ponúknuť vlastné vozidlá, či už 8 x 8, alebo 4 x 4, vyrábané výlučne na Slovensku,“ vyhlásil pre Aktuality.sk prezident Združenia bezpečnostného a obranného priemyslu SR Tibor Straka.

    Podľa Straku by to dokonca na Slovensko prinieslo mnoho pracovných miest. Prevádzka aj údržba takých vozidiel by bola podľa neho tiež lacnejšia a štátna pokladnica by dokonca profitovala z daní a odvodov. Ako benefit ďalej uvádza, že v prípade mimoriadnej situácie domáci producenti garantujú, že by nebol problém s náhradnými dielmi, čo zahraniční výrobcovia garantovať nemôžu.

    - Reklama -