Vládny kabinet odobril pre túto spoločnosť poskytnutie investičnej pomoci vo výške 18,63 milióna eur vo forme úľavy na dani z príjmu. „Fabrika má vytvoriť 420 pracovných miest, čiže na vytvorenie jedného pracovného miesta sa poskladáme sumou viac ako 44 300 eur,“ zdôraznila na dnešnej tlačovej konferencii poslankyňa SaS Jana Kiššová.
Na túto dotáciu sa totiž podľa jej slov neskladá vláda ani minister Peter Žiga (Smer-SD) či premiér Fico, ale každý jeden občan Slovenska. „Na stimuly veľkým a silným prispieva aj nezamestnaný z východu či mamička na materskej, pretože platia DPH a spotrebnú daň a, samozrejme, každý jeden zamestnanec, živnostník a podnikateľ,“ opísala Kiššová.
Na tejto konkrétnej investičnej pomoci však liberálom prekáža aj to, že v súčasnosti sa už v automobilovom priemysle prejavuje nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. „Už dnes sa hovorí aj o tom, že budeme pracovnú silu dovážať aj z krajín mimo EÚ,“ dodala Kiššová. Pýtala sa teda, prečo vláda ide dotovať pracovné miesta, na ktoré sa budú ľudia dovážať zo zahraničia. Konkrétne v Peugeote už dnes pracuje približne 200 Srbov. Sám premiér pritom začiatkom roka priznal, že PSA Peugeot Citroën nevedela nájsť ľudí na voľné pracovné pozície a pokiaľ by nedostala povolenie na dovoz pracovníkov zo Srbska, tak nedokázala garantovať výrobu.
Peniaze sa lejú do takmer najbohatšieho kraja
„Navyše Trnavský kraj je kraj s najnižšou nezamestnanosťou na Slovensku. V marci tam dosiahla nezamestnanosť hodnotu 3,66 %, čo je menej ako v Bratislave, kde to v marci bolo 3,85 %,“ vyčíslila Kiššová. Keď sa už teda vláda rozhodla dávať investičnú pomoc, poslankyňa sa pýta, prečo zase na západné Slovensko a prečo do automobilového priemyslu, kde je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.
Jej stranícky kolega Jozef Rajtár zároveň poukázal na to, že Trnavský kraj je druhý najbohatší región Slovenska. Napriek tomu do neho vláda ide naliať niekoľkomiliónovú dotáciu, ktorá pritom ide aj z peňazí daňových poplatníkov, ktorí žijú v najchudobnejších regiónoch našej krajiny. Prakticky tak na úkor tých najchudobnejších regiónov vláda dotuje jeden z najbohatších.
Rajtár tiež poukázal na to, že na jednej strane sa vláda dušuje, ako je jej cieľom zmazávať rozdiely medzi jednotlivými regiónmi, no na druhej robí presný opak. Odvolával sa pritom na rebríček krajín OECD, ktorý mapuje rozdiely medzi regiónmi v jednotlivých krajinách, podľa ktorého sa Slovensko umiestnilo až na 29. priečke z 32 mapovaných krajín. „Väčšie rozdiely medzi regiónmi boli zaznamenané už len v Mexiku, Izraeli a Turecku,“ podotkol Rajtár.
Stimuly škodia ekonomike
Liberáli pritom vo všeobecnosti považujú stimuly a dotácie za škodlivé pre ekonomiku. „Pretože okrem toho, že sa plošne všetkým berie a potom selektívne niektorým konkrétnym dáva, považujeme to za nesystémové a škodlivé a tiež nespravodlivé a demotivujúce pre podnikanie,“ vysvetlila Kiššová. Podľa SaS by sa mali úľavy robiť plošne a pre všetkých, napríklad znížením daňového a odvodového zaťaženia či zlacnením a zjednodušením zamestnávania.
Podľa Eugena Jurzycu má vláda obdobné stimuly rada preto, že vytvárajú dojem, že práve ona je tým, kto vytvára nové pracovné miesta, a robí to preto, lebo si takto buduje pozitívny imidž. Takto to totiž vyzerá, že Robert Fico vytvoril svojím stimulom vyše 400 pracovných miest, k čomu si premiér urobí aj tlačovku a chváli sa svojím úspechom, ako ozrejmuje Jurzyca. Za sumu 18,6 milióna by sa však podľa Jurzycu dalo uskutočniť množstvo iných, potrebnejších opatrení. Medzi nimi uviedol napríklad potrebu vymeniť chorým 168 bedrových kĺbov ročne, opraviť 63 km ciest a mostov ciest 2. a 3. triedy či postaviť modernú nemocnicu so 150 lôžkami.
Rezort hospodárstva vyzdvihuje pozitíva
Parlamentné listy sa so žiadosťou o vyjadrenie obrátili aj na ministerstvo hospodárstva.
“Treba pripomenúť, že celá investičná pomoc je vo forme daňovej úľavy, ide teda o nepriamu pomoc. Príspevok na vytvorenie pracovných miest MH SR nenavrhlo poskytnúť,” píše sa v stanovisku rezortu. Ministerstvo zároveň prízvukuje, že automobilový priemysel je sektor s vysokou pridanou hodnotou, ktorý predstavuje významný potenciál pre rozvoj Slovenskej republiky a Slovensko dokonca v minulom roku zaujalo vedúcu pozíciu v počte vyrobených osobných áut na obyvateľa, k čomu výrazne prispela aj automobilka PSA. Poskytnutá investičná pomoc preto podporí ďalšie etablovanie PSA na Slovensku.
Rezot tiež prízvukuje, že Investícia bude mať okrem vzniku spomínaných 400 pracovných miest v automobilke pozitívny vplyv aj na tvorbu sekundárnych pracovných miest. Zároveň “nakoľko produkcia PSA bude určená na export, realizácia investičného zámeru bude mať pozitívny vplyv na obchodnú bilanciu Slovenskej republiky.”
Čo sa týka výzvy poslancov za SaS, že by vláda mala každý rok zverejňovať návratnosť takýchto finančných stimulov, reagoval rezort s tým, že v súčasnosti pracuje na novej legislatíve, kde vytvorí podmienky na efektívne hodnotenie výsledkov poskytnutej pomoci.
Autor: TASR/df