Líderka Feministickej iniciatívy (FI) vo Švédsku Victoria Kawesa, ktorá je ugandského pôvodu, tvrdí, že deti, ktoré sú na miestnej moslimskej škole segregované v školských autobusoch aj triedach podľa pohlavia, sú takto rozdeľované hlavne na základe patriarchálnej spoločnosti, v ktorej žijeme, a dôvod ich segregácie nepramení z islamu ako náboženstva, informuje Expressen.
Hnutie FI sa následne stalo terčom kritiky švédskeho poslanca iránskeho pôvodu Hanifa Baliho, ktorý na adresu feministiek vyhlásil, že „nedokážu ani len správne diagnostikovať problém, nieto ešte prísť s riešením“. Bali, ktorý vyrastal v jednej z najtvrdších migrantských no-go zón na predmestí Štokholmu zvanom Husby, uviedol, že takéto rozdeľovanie detí bolo v školách v Husby normálna vec. Jediný spôsob, ako dospieť k nejakej zmene v otázke tohto delenia, je podľa Baliho, aby sa za presadenie zmeny postavila celá komunita v oblasti.
Kawesa však tvrdí, že takýto patriarchálny útlak je v celej spoločnosti. „Patriarchát existuje vo všetkých náboženstvách, národnostiach a farbách pleti. Spoločným menovateľom je mužský útlak a nadvláda.“ Líderka hnutia zároveň kritizuje rasizmus: „Existuje tu kultúra rasistických politík, ktoré zhoršujú problémy a nám bránia vidieť skutočné príčiny útlaku patriarchátu.“
V utorok sa k prípadu vyjadril aj švédsky premiér Stefan Löfven, ktorý podľa vlastných slov považuje takéto segregovanie na miestnej škole za „nechutné“. „Ak je takéto niečo na škole možné, myslím si, že by sa táto škola mala zavrieť,“ uviedol.
Televízny program, ktorý tento príbeh segregácie detí vysielal, tiež hovoril o situácii žien na predmestiach Štokholmu obývaných migrantmi. Jedna oslovená žena napríklad uviedla, že bola obťažovaná miestnymi islamskými fundamentalistami jednoducho za to, že mala na vôdzke psa, ktorého islam považuje za nečisté zviera. Tieto oblasti opúšťajú z dôvodu obťažovania aj mnohé feministky. Bývalá ľavicová politička, ktorá sa snažila v oblasti šíriť koncepty feminizmu, sa napríklad rozhodla odsťahovať z predmestia po tom, ako sa za to stala terčom obťažovania a šikany zo strany miestnych obyvateľov.