Na Letisku Piešťany sa objavil nový investor. Javí sa ako záchranný. Veľmi tomu neverím, tvrdí Viskupič a pre PL prezradil, ako to skôr vyzerá

    0
    Poslanec NR SR Jozef Viskupič (na obrázku) bude pravdepodobne najväčším súperom súčasného trnavského župana Tibora Mikuša. (Autor: TASR)

    V pondelok ste na mimoriadnom zasadaní výboru jednohlasne odhlasovali odporučenie na prerušenie valného zhromaždenia spoločnosti Letisko Piešťany, a. s., ktoré zasadalo v utorok. Po jeho skončení ste informovali, že letisko je zachránené, vďaka čomu sa to podarilo?

    V prvom rade treba oceniť ľudí a ich petičnú akciu, pod ktorú sa podľa mojich informácií podpísalo počas dvoch týždňov 7-tisíc ľudí. Zároveň treba spomenúť podporu piatich poslancov z parlamentu. Tí sa postavili za požiadavku záchrany letiska a zabránenie jeho likvidácii, a to v zložení pani poslankyňa Renáta Kaščáková a poslanci Boris Kollár, Miroslav Ivan, Stanislav Drobný a ja.

    Fungovali sme (menovaní poslanci, pozn. red.) ako mediátor medzi v tom čase rozhádanými menšinovými vlastníkmi, mestom Piešťany a štátom, s väčšinovým vlastníkom – Trnavskou župou. Župa prišla s myšlienkou likvidácie letiska a mesto so štátom sa s tým nie celkom stotožňovali. Žiaľ, nemali sme úplne silu zvrátiť rozhodnutie župana Tibora Mikuša, preto sa v utorok muselo uskutočniť valné zhromaždenie.

    To, že sa pod tlakom nakoniec docielilo, že župan Mikuš v dvojjedinej osobe ako predstaviteľ župy a zároveň šéf predstavenstva spoločnosti bod o likvidácii stiahol, považujem nateraz za víťazstvo. Zároveň je to otvorenie cesty k rokovaniam, čo bude s letiskom ďalej, respektíve, čo bude s letiskami, ktoré vlastní štát, samospráva alebo kraj.

    Na čom sa zúčastnené strany na valnom zhromaždení oficiálne dohodli?

    Okrem toho, že stiahli bod likvidácie letiska, ktorý je nateraz absolútne mimo témy, akcionári schválili, že do mája 2017 sa budú stretávať minimálne na mesačnej báze a budú hľadať krátkodobé, strednodobé a dlhodobé riešenie pre Letisko Piešťany.

    Budete iniciovať, aby sa do riešenia situácie zapájal aj minister dopravy Árpád Érsek?

    Sme v situácii, keď pokračuje poslanecký prieskum, takže áno, pôjdeme aj na ministerstvo dopravy a budeme sa pýtať na predstavy o celkovej koncepcii slovenských letísk, a zároveň ešte pôjdeme aj na samosprávu do Piešťan, ktorá v tomto procese vyvinula akoby najväčšiu snahu o záchranu letiska. Dala vypracovať dve štúdie na Žilinskú univerzitu a s obidvomi menšinovými vlastníkmi sa budeme rozprávať o možnej implementácii stanovísk z týchto štúdií.

    Čo sa týka väčšinového vlastníka – župy, mal by prísť scenár vyvodenia zodpovednosti voči predstavenstvu, ktoré za minimálne 8- až 12-ročné obdobie ukázalo, že letisko viesť nevie. Z môjho pohľadu by mala nastať výmena predstavenstva. Župan nemusí byť predsedom predstavenstva, jeho asistent členom predstavenstva a Michal Merga z Way Industries – spoločnosti veľmi blízkej finančnej skupine Slavia Capital, tretím členom. Do predstavenstva teraz treba zvoliť zodpovedný manažment, ktorý dostane letisko z problémov a zabezpečí jeho dlhodobú udržateľnosť.

    V ako časovom horizonte si predstavujete, že by boli tieto opatrenia realizované?

    Personálne otázky by sa mali vyriešiť na najbližšom mimoriadnom valnom zhromaždení. Pozitívne by bolo, ak by mesto dostalo do vedenia spoločnosti svojho zástupcu. Na zhromaždení bol dnes ohlásený nejaký investor, ktorý sa na prvý pohľad javí ako záchranný. Ja však tejto interpretácii veľmi neverím, skôr sa mi to javí ako to, čo sme predpokladali, a teda že niekto má o piešťanské letisko výrazný záujem.

    Keďže sa tohto záujemcu pod verejným tlakom cez proces likvidácie do veci nepodarilo nainštalovať ako budúceho majiteľa, možno prichádza k novému nájomnému vzťahu.

    Teraz bude veľmi dôležité sledovať kroky vedenia Letiska Piešťany, a. s., konkrétne akým spôsobom bude spomínaný investor so spoločnosťou spolupracovať, za akých podmienok a aké sú jeho vízie.

    Kto je týmto investorom?

    Podľa mojich súčasných zistení tento investor nie je pre piešťanské letisko nový subjekt. Pred časom od neho kúpil budovu, ktorá bola reálne ohodnotená na sumu 500-tisíc eur, len za 181-tisíc eur a následne tam vyrobil byty, ktoré predával v rozmedzí od 1,4 po 1,5 milióna eur. V rýchlosti som si o nich vyhľadal, že je to spoločnosť, ktorá sa zaoberá napríklad výstavbou golfových ihrísk. Uvidíme, zatiaľ je to veľmi surový list, v ktorom investor oznámil, že má s letiskom záujem spolupracovať, pretože prišiel iba dnes (v utorok, pozn. red.).

    Spomínali ste, že likvidácia piešťanského letiska mohla byť naplánovaná. Kto by z nej mal prospech?

    Je tu viac podozrivých operácií. Ako prvé treba povedať, že súkromná osoba požičiavala letisku peniaze. Len ona nebola celkom súkromná. Mám namysli pána Petra Sopka, ktorý vystupuje ako člen dozornej rady, má právnickú kanceláriu a jeho spoločník mal byť likvidátorom letiska. Scenár likvidácie sa však neuskutočnil. Ďalší, kto letisku požičiaval peniaze a cez likvidáciu mohol prísť k zaujímavému majetku, bola spoločnosť ŽOS Bezpečnosť, a teda páni Vladimír Poór a Miroslav Náhlik.

    Právny proces likvidácie sme odmietali aj z dôvodu, že v prípade, ak je záujem situáciu riešiť, namiesto likvidácie je tu možnosť reštrukturalizácie. V prípade likvidácie by totiž väčšinový vlastník – župa, navrhol likvidátora a celý proces by mala pod dozorom iba župa a obišli by tak menšinových vlastníkov – mesto Piešťany aj štát. Štát a mesto by boli mimo hry. V reštrukturalizácii by na likvidáciu dozerali všetci traja účastníci valného zhromaždenia. Preto sme mali za to, že pravdepodobne existuje iný typ záujmu. Skloňovalo sa meno finančnej skupiny Slávia Capital alebo aj spomínaný investor, ktorý by cez proces likvidácie za veľmi malé peniaze vedel prísť k obrovskému majetku.

    Veď najnižšia možná účtovná hodnota Letiska Piešťany predstavuje 22 miliónov eur.

    - Reklama -