Svedectvo Slováka: Na diaľnici pri Calais je to fakt o chlp. Každá prestávka kamionistu sa môže zmeniť na konflikt. Migranti ani nevedia, kam lezú

0
Michal Suchý (Autor: Archív M. Suchého )

Akú máte skúsenosť s diaľnicou v blízkosti utečeneckého tábora Calais?

Diaľnicu A16 osobne poznám veľmi dobre, tá diaľnica sa tiahne už od belgických hraníc. Ale nepovedal by som, že problémový úsek je len pred Calais, resp. v okolí Calais. Celý úsek už od belgických hraníc je problémový.

Ako to myslíte?

Problém sa týka napríklad aj ďalšieho prístavného mesta Dunkerque, resp. celého tohto ťahu smerujúceho do Anglicka. Na trase už z Bruselu smerom na Bruggy a francúzsku hranicu je pre šoférov nebezpečné robiť si prestávky. Už tam sa nachádza značná časť migrantov, ktorí nevedia s určitosťou, či vozidlo smeruje do Anglicka alebo nie. Často sa stáva – a mám aj osobnú skúsenosť, videl som to na vlastné oči –, že auto nešlo do Anglicka, ale končilo na belgickom pobreží. Avšak migranti tam naskočili už za Bruselom a potom bol z toho problém, keďže sa im, samozrejme, nepáčilo, že nejdú do prístavu. Je teda veľký rozdiel, či kamión ide do Anglicka alebo ide smerom na Anglicko.

Skúste z vlastnej skúsenosti opísať, ako migranti obmedzujú dopravu.

Na dennom poriadku dochádzalo doslova k voľnému pohybu osôb, ktorému, žiaľ, nie je zamedzené. Je to nebezpečné pre účastníkov cestnej prestávky, ako aj pre chodcov, v tomto prípade migrantov snažiacich sa dostať do Anglicka. Premávka je na danom úseku relatívne frekventovaná. Teda náročná dopravná intenzita a do toho nekontrolovateľne vchádzajú migranti do cesty. Niekedy je to fakt o chlp. Oni tam vstupujú jednoznačne s tým zámerom, aby autá spomaľovali. Špeciálne sa zameriavajú na kamióny a využívajú moment chaosu. Šofér nevie, kde sa má skôr pozerať, musí dávať pozor, aby nikoho nezrazil, zatiaľ čo ďalší migranti sa vešajú po autách, návesoch, resp. pod nápravy návesu a podobne. Alebo migrant skočí pred auto, ktoré musí zabrzdiť, také majú praktiky. Navyše robia to vo veľkých počtoch.

To však musí byť nebezpečné aj pre samotných migrantov.

Poviem vám konkrétny príklad, o ktorom počulo už dosť vodičov, neviem však, do akej miery prenikol medzi širšiu verejnosť. Súvisí to aj s technickým zameraním, ale pokúsim sa to zrozumiteľne vysvetliť. Keď sa pozriete na návesovú súpravu, tak na návese sú vzadu tri nápravy: prvé dve odzadu sú pevné, tretia odzadu, resp. prvá spredu je zdvíhacia. Keď je naložené určité množstvo tovaru, ktoré nepresahuje limit, náprava je zdvihnutá, aby sa zbytočne netočili kolesá po vozovke. Keď je auto vypnuté, tak všetky nápravy sú dole. Samozrejme, keď auto naštartuje a technika auta to vyhodnotí, tak prvá náprava sa zdvíha. Viem o prípade, keď bolo auto vypnuté a naskočil migrant na tú nápravu, ktorá sa zdvihla. Auto naštartovalo, náprava sa zdvihla a migrant to nevydržal… Oni ani nevedia, kam lezú. Nevedia, či náhodou nevlezú do mraziarenského návesu, kde býva teplota aj -20 stupňov.

Akým spôsobom sa vlastne migranti dostávajú na diaľnicu?

Vychádzal by som z faktu, že táto diaľnica nepatrí medzi spoplatnené diaľnice vo Francúzsku a úroveň bezpečnosti na nej alebo aj na parkoviskách nie je taká ako na diaľniciach, kde sa vyberá mýto. Je to, samozrejme, dôležitý dopravných ťah, ale je zadarmo a od toho sa všetko odvíja. Ak aj niekde boli mechanické zábrany alebo iné bezpečnostné prostriedky či bariéry, tak už sú určite prekonané, lebo všetci vieme, že nič nie je večné, a tam to platí tobôž. Bariéry určite teda neplnia svoj účel.

Spomínali ste, že ani parkoviská nie sú bezpečné. Šoféri si však musia robiť prestávky. Ako to riešia?

Bezprostredne po 4,5 hodine musí šofér urobiť, nazvem to slangovo, bezpečnostnú prestávku, minimálne 45-minútovú. Skúsení vodiči si svoj pracovný čas snažia rozplánovať tak, aby si v týchto úsekoch prestávky nerobili a došli až do prístavu, resp. do cieľovej destinácie. Je to tak lepšie, pretože každá zastávka môže znamenať konflikt.

Ako fungujú kontrolné mechanizmy proti migrantom vo Francúzsku, resp. v Anglicku?

Od kamióna smerujúceho do Anglicka tamojšie úrady vyžadujú formulár, ktorý zaznamenáva posledné kontroly celej jazdnej súpravy, je to 200 km pred prístavom, 100 a 50, prípadne v rôznych intervaloch. Využiteľnosť je však nulová, pretože migrant môže naskočiť kedykoľvek. Navonok je to teda administratívne ošetrené, ale v podstate ide o formalitu. Z francúzskej strany sa colnou správou nekontrolujú všetky autá smerujúce do Anglicka. Je to na subjektívnom rozhodnutí zamestnancov prístavu a colnej správy, ktoré auto bude podliehať kontrole a ktoré nie. Samotná kontrola prebieha podľa situácie, najčastejšie sa využíva röntgen a cvičené psy na ľudí v závesoch. Z vlastnej skúsenosti viem, že sa kontroluje každé piate či šieste auto. Na anglickej strane nie sú kontroly náhodné, kontroluje sa početnejšie, ale tiež to nie je každé auto. Je to možno každé druhé či tretie auto. Takisto sú tam prísnejšie sankcie, pretože vo Francúzsku už to až tak neriešia, sú si vedomí daného problému. V Anglicku však vyrubia – čo mám ja informácie – pokutu nad 1 000 libier na jedného migranta. A to sa často stáva, že naskočia aj šiesti. Angličania si totiž myslia, že šofér sa s nimi dohodol, a vnímajú to ako vážny problém.

A čo si vymyslíte, dohadujú sa vodiči s migrantmi?

Pravda je, že niektorí migranti majú peniaze. Ak však šofér prijme takúto ponuku, musí to byť amatér. Počas bezpečnostnej kontroly v prístavoch, ak teda auto ide na tú kontrolu, toho migranta nájdu. To sa nedá nenájsť.

Sú šoféri finančne motivovaní, keď musia jazdiť po danom úseku smerom do Anglicka?

Toto je individuálna otázka na každého z dopravcov. Niektorí to zohľadňujú, iní nerozlišujú, či to ide do Anglicka alebo zostáva v pevninskej Európe. Vieme, že systém jazdenia v Anglicku je iný a záleží aj na tom, že niektorí dopravcovia sa špecializujú na Anglicko, niektorí zas nie.

Keďže danú trasu máte v malíčku, ak to porovnáme s minulosťou, situácia sa teraz rapídne zhoršila?

Keď sa pozriem do nedávnej minulosti, nikdy to nebola bezproblémová trasa. Stále tam boli s týmto problémy. Samozrejme, v súvislosti s prepuknutím migračnej krízy sa to jednoznačne znásobilo. Úrady sú však pri kontrolách zhovievavejšie ako voľakedy. Keby takto našli migranta v Anglicku alebo vo Francúzsku pred piatimi či siedmimi rokmi, bol by z toho oveľa väčší problém ako dnes.

Volia vodiči aj iné, alternatívne riešenie ciest do Veľkej Británie, aby sa vyhli inkriminovanému úseku?

To závisí od cieľovej destinácie vo Veľkej Británii. Ak si zoberieme francúzske pobrežie, kde môžeme zahrnúť aj belgické pobrežie, najviac sa využívajú trajekty z miest Calais, Dunkerque a belgického Oostende. Potom sa využíva ešte Boulogne-sur-Mer vo Francúzsku. Alternatívnym spôsobom je predovšetkým Eurotunel. Je časovo menej náročný na prepravu, trvá to do 50 minút, zatiaľ čo plavba z Calais do Doveru trvá v lepšom prípade 2 hodiny, v závislosti od poveternostných podmienok. Samozrejme, existujú aj iné francúzske prístavy, napríklad Le Havre, kde však plavba už trvá podstatne dlhšie a využívajú sa podľa destinácie, v tomto prípade pri cestách do mesta Portsmouth na južné pobrežie.

- Reklama -