František Mikloško pre PL: Slováci si neuvedomujú, že tento štát nemusí prežiť. Správame sa ako úplní egoisti. EÚ je pre nás záchranou

0
František Mikloško, bývalý predseda SNR (Autor: Jozef Hübel)

Čomu sa aktuálne venujete?

Dokončil som veľkú knihu rozhovorov s Jánom Štrasserom, trvalo to rok a pol. Úprimne poviem, že mi dalo poriadne zabrať, keď som si celý svoj život prehliadal. Musel som dosť siahať v pamäti a overovať veci, aby tam neboli nepresnosti. Čiže tak nejako mám pocit, že som uzavrel tú časť svojej ľudskej, disidentskej a politickej činnosti a pozrel sa na ňu tak nejako s odstupom. Politike sa už venujem skôr len okrajovo, teraz nie som zaradený v žiadnej strane. Mám aj pravidelnú rubriku v Týždni a dosť často chodievam na nejaké podujatia medzi mladých ľudí, prípadne sa zúčastňujem konferencií. 

Spomenuli ste to uzavretie akejsi vašej životnej etapy. Keď sa tak pozriete retrospektívne na vaše očakávania po roku ´89, je Slovensko tam, kde ste si ho predstavovali? 

Jedna otázka je – kde by Slovensko malo byť, a druhá – na čo má. Ja si myslím, že Slovensko ťažko môže chcieť mať iné spoločenské a politické rozloženie, ako má. Slovensko nemalo nikdy svoju štátnosť a ani sa nenaučilo vládnuť. Sme krajinou, ktorá má v sebe mentalitu vykonávať príkazy. V takejto polohe je človek alebo aj národ skôr naučený vyťažiť pre seba maximum. Schopnosť niesť zodpovednosť za krajinu, tá u nás vôbec nie je, a to je najväčší problém. A otázkou zároveň je aj to, koľko to bude trvať, kým sa to naučíme. Pretože my vieme byť veľmi pracovití, vieme byť veľmi príjemní, veľmi ľudskí, ale zatiaľ nám stále robí absolútny problém vo všetkých smeroch, či v spoločenskom, politickom, alebo cirkevnom, skrátka mať moc a vedieť ju s noblesou alebo s nadhľadom zvládnuť. Chceli by sme byť tam, kde asi ani nemôžeme byť.

Samozrejme, bezprostredným problémom je zneužívanie moci na poli materiálnom. Miera korupcie je hrozná, sme druhí najhorší v Európe, čo je alarmujúce. Navyše je nepotrestaná, to znamená, že polovica Slovenska stále žije nejako tak pobratimsky, bratrancovsky, rodácky. Stále jedni prehliadajú chyby druhých. Našťastie, je tu EÚ, ktorá je v tomto smere aj pre nás záchranou, pretože je tu niekto, kto nás kontroluje zboku.

Ja som presvedčený, že Slovensko vôbec nie je samozrejmosťou. Avšak Slováci, obávam sa, nemajú schopnosť si uvedomiť, že tento štát nemusí prežiť. Sú schopní ho rozkrádať z egoistických dôvodov, až by som povedal, že možno na neúnosnú mieru. V tomto smere je zápas o štát stále veľmi vážny. Maďari a Česi tiež majú obrovské problémy, ale pre nich je česká a maďarská štátnosť samozrejmosťou, slovenská štátnosť nie je stále takou samozrejmosťou zakódovanou v ľuďoch. 

Teda hovoríte, že Slovensko má väčšiu šancu prežiť ako štát, pokiaľ bude pod „dáždnikom“ Európskej únie?

V týchto chvíľach istotne potrebujeme kontrolu zboku. Musí tu byť niekto, kto bude riadiť financie, kto bude riadiť proces inflácie a podobne. Obávam sa, že politické strany to využívajú vo svoj prospech, aby nejakým spôsobom prežili. 


Nie je práve predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker takým stelesnením toho, ako sa štát nemá riadiť? Je to človek, ktorý má za sebou mnoho politických škandálov a za ktorého šéfovania sa Luxembursko zmenilo na daňový raj, do ktorého smerujú peniaze aj od nás. Koniec koncov, je to tiež človek, ktorý sám priznal, že napríklad Francúzsko môže porušovať niektoré ekonomické nariadenia Komisie len preto, že je Francúzskom. Neznižujú ľudia typu Junckera dôveryhodnosť bočnej kontroly zo strany EÚ?

Pán Juncker nie je pre mňa žiadnou európskou osobnosťou a, úprimne, žiadnou autoritou. Ja som videl jeho pôsobenie na poste luxemburského premiéra a, ak si pamätáte, bola aj vyvolaná diskusia z našej strany, či vôbec malo zmysel hlasovať za Junckera. Ja viem, že Anna Záborská sa zdržovala hlasovania a napríklad postoj nás kresťanských demokratov voči Junckerovi je úplne kritický.

Ale sú tu isté parametre, ktoré by som nazval aj záchrannými pásmami. Sú to isté hranice, za ktoré sa nemôže ísť. Pretože krajina musí istým spôsobom existovať v istých pravidlách, ak sa nemá spustiť nejaký neriadený proces. Pravidlá, ktoré človek postaví na stôl a nesmú byť spochybniteľné. 

Vráťme sa na Slovensko. Po voľbách ste povedali, že jediná vláda, ktorá môže vzniknúť, je vláda Smeru, SNS, Siete a Mosta. Stále si to myslíte s odstupom niekoľkých mesiacov?

Nie je žiadna iná alternatíva. Jedinou alternatívou by mohli byť predčasné voľby. Žiadne iné zoskupenie nebolo možné vytvoriť. Druhou otázkou je, či je toto zoskupenie dobré. Ale žiadna zo strán, ktoré sú v opozícii, nie je pre mňa zárukou, že by ten štát mal nejaké smerovanie alebo by išiel lepšie ako teraz.

Samozrejme, problémy sú obrovské a nie je vylúčené, že to bude treba nejakým spôsobom dotlačiť do nejakých predčasných volieb. Hoci ja si myslím, že po odchode Procházku a rozpade Siete sa koalícia stala stabilnou a že úplne spokojne dovládne. Začínajú sa tam síce objavovať hlasy ministerky Žitňanskej a podobne, ale stále si myslím, že koalícia bude vládnuť pokojne ešte tie tri roky. Alternatíva proste na Slovensku nie je, aspoň na tejto politickej scéne. 

Funguje zatiaľ koalícia tak, ako ste očakávali? Vládne lepšie alebo horšie?

Táto vláda nedopadne dobre minimálne pre Smer. Ten stretne podobný osud v dejinách, ako stretol HZDS a ako stretol SDK alebo SDKÚ. Skrátka odídu. Je to širokospektrálne hnutie, ktoré má schopnosť víťaziť na Slovensku. Tu doteraz vždy vyhrávali širokospektrálne hnutia.

Strany ako KDH majú obmedzený počet hlasov, ale zároveň tieto strany nezvládli moc. Prepadli najmä korupcii. V tomto zmysle neostane Smer ako zapamätaná strana. Všimnite si, že KDH sa rozpadla, ale ja sa stretávam s ľuďmi, ktorí neboli voličmi KDH, ale majú ju v pamäti. Je na ňu nejaká spomienka. Kým v prípade Smeru ostanú len korupčné škandály a osobné záujmy. Smer pôjde do zabudnutia, nebude znamenať v dejinách Slovenska žiadny prínos. 

Neexistuje podľa vás nádej, že sa vytrhnú z drápov oligarchov a začnú robiť politiku, ktorá sa od nich očakáva? 

Podobný problém bol v Česku s ODS a tým sa to nepodarilo. A neviem, či sa to tu môže podariť, ale otázka je, čo je vytvárajúcim zdrojom a záujmom celého Smeru. Smer jednoducho sklamal a je odsúdený na postupný zánik a na to, že sa naň nebude vôbec spomínať. Ale otázka je, či tým ľuďom na tom vôbec záleží. Opakujem znovu, to KDH nejakým spôsobom ostane zapamätané, v niektorých situáciách, v ktorých sa zachovalo ako štátnická strana. 

Je naozaj to KDH už odsúdené do zabudnutia? Predsedom sa stal Alojz Hlina, nie je možné, že stranu pozdvihne a dostane ju do parlamentu? 

KDH sa môže dostať do parlamentu, ale svoj vrchol zažilo za Jána Čarnogurského, to už nikto nevymaže. Jeho pôsobenie bolo jednak kontroverzné, no bolo vždy zrejmé a kompetentné. Je to európsky politik, ktorý vníma európsku a svetovú politiku prirodzene. Ján Čarnogurský tiež obstál vo veľkých zápasoch. Na začiatku, keď zápasil s Mečiarom, on bol jedným zo symbolov tohto boja a potom, samozrejme, Michal Kováč a Mikuláš Dzurinda. Ale ten zápas odviedol Ján Čarnogurský a KDH. On vystaval stranu na sebe, na svojej osobe, ale doslova mal radosť, keď vyrastali okolo neho politici. A bola to najzaujímavejšia garnitúra kresťanských politikov, ktorá bola s ním. Pri žiadnom ďalšom predsedovi sa to už nezopakovalo. Ja si myslím, že v tomto zmysle je KDH ukončený príbeh.

Na to zatiaľ nikto z jeho nasledovníkov nemal, ani pán Hlina, a zatiaľ navyše tí ľudia nemajú záujem okolo seba budovať nejaké osobnosti. Oni to chcú stavať všetci na sebe, to je aj príbeh pána Hlinu, že to stavia v prvom rade všetko na sebe. Čo je z jednej strany výhodou, z druhej strany, nedajbože, že ten človek sa do niečoho zapletie, lebo strana padá. To sa ukázalo pri Procházkovi a pri ďalších ľuďoch. Postaviť stranu na jednej osobe je strašne riskantné. 

Takže kritiku, že Hlina vedie KDH autoritatívnym spôsobom, považujete za oprávnenú?

Viete, keď chcete hovoriť o období mečarizmu, to nebolo obmedzené Mečiarom. Išlo o fascináciu celého obyvateľstva Mečiarom, ktoré mu aj umožnilo mať moc aj politiku. Čiže Hlina bol dva mesiace členom KDH a suverénne bol zvolený v prvom kole na sneme. To veľa vypovedá aj o členskej základni, a teda, že sa strašne vyprázdnila, dostala sa na úroveň, kde dnes nemôže nič povedať. Ani slovo. Ale zase – oni si to takto už zvolili, čiže toto je štýl politiky.

A nakoniec s touto členskou základňou sme prehrali. Ona sa chcela hrať na nejakú pragmatickú politiku, ale nemala žiadnu víziu, maximálne víziu nejakých svojich pozícií. Tam bol rozmer len ich osobných alebo regionálnych záujmov. 

Váš brat zatiaľ Hlinu hodnotí podstatne pozitívnejšie. Tvrdí, že za predsedovania pána Figeľa nebola prijímaná kritika, pričom Hlina je schopný priniesť  nový vietor do plachiet. 

Želám mu to. Ale treba, aby som dodal jednu vec, to je príbeh, ktorý je už mimo mňa. Ja to môžem už len ako politológ hodnotiť. V roku 2008 sme odišli z KDH – Palko, Minárik, Bauer a ja. A ja som vtedy povedal na tlačovke, že KDH je nereformovateľná. Proste tí ľudia, ktorí robia dnu, nie sú schopní priniesť nový vietor. A to sa splnilo. Ja sa na ten príbeh pozerám zboku a už na tejto strane ja osobne nemám žiadny citový záujem. 

Nereformovateľné bolo, pretože v ňom došlo k odklonu od princípov pragmatizmu k politike typu účel svätí prostriedky?

Áno. Možno by som to až tak nepovedal, že účel svätí prostriedky, nebolo to také brutálne, ale fakticky to išlo tým smerom. 

Jeden z hlavných argumentov, ktorý bol artikulovaný súčasnou vládnou koalíciou vôbec pre jej vznik, je boj proti extrémizmu a radikalizmu na Slovensku. Napĺňa tento cieľ súčasná vládna koalícia? Pretože zatiaľ preferencie kotlebovcov len rastú…

To je úplne naopak. Na jednej strane táto vládna koalícia chce zápasiť s hliadkami vo vlakoch, ale na druhej strane jazyk, ktorý používa voči imigrantom, je radikálny. A inak to, bohužiaľ, nie je ani v opozícii. Tam je problém Slovenska. A, samozrejme, netreba ho podceniť. Hlavný problém Slovenska nie je príklon k Slovenskému (vojnovému) štátu, ale vôbec radikalizácia ľudí v akejsi fóbii.

Ja nehovorím, že problém migrácie nie je veľký alebo vážny, ale my sa správame ako úplní egoisti, ktorí síce chcú patriť do Európy, chcú brať všetky jej výhody, ale vo chvíli, keď sa Grécko a Taliansko topia v problémoch a keď vidíme, že celá politika utečencov je dnes zúfalý problém vo svete, tak my sa chytáme zločineckej stránky – terorizmu, ktorý môže z toho vyrásť. Vôbec si nevšímame humanitárny rozmer, tú ľudskú stránku. A solidarita je jeden z aspektov vytvárajúcich základ Európskej únie.

My nemusíme vôbec prijať povinné kvóty, ja sám by som voči nim protestoval, ale rétorikou aj celou politikou by sme sa mali inak postaviť k problému migrantov. Pretože to je jedna ľudská, humanitárna katastrofa. Musíme byť solidárni s krajinami, ktoré sú na hranici, to nie je naša zásluha, že sme v strede a k nám to až tak neprichádza. Čiže vnútorne radikalizáciu vlastne vytvárame my. 

Nehovoria predsa Fico aj Sulík, že sú ochotní pomôcť, ale priamo v krajinách postihnutých migračnou krízou? 

Tak ja si myslím, že to celkom nejde povedať – že pomôžeme vám len tam. Lebo zatiaľ je to veľmi symbolické a oni sa tam topia v problémoch. A po ďalšie ja si neviem predstaviť mieru sily, ktorou by sme sa pokúsili sem inkulturovať ľudí. Slovensko prechádzalo celými dejinami obrovským sťahovaním národov, tu nebola nejaká oáza. Tadiaľto prechádzali tatárske hordy, tadiaľto prechádzali Turci a moslimovia, tu bol obrovský zápas o európsku kultúru. Konfrontácia, ktorej sme boli vystavení, bola súčasťou európskych dejín. A zdá sa, že aj je. V Európe nikdy nebolo nejaké zlaté obdobie, každý rok tu bola nejaká vojna. 

Kde je ale tá hranica? Máme prijať 5-tisíc alebo 50-tisíc migrantov? Každý rok do Európy prichádza viac ako milión migrantov a väčšina z nich nie sú vojnoví utečenci.
 
Áno, ale keby sme zmenili svoje východisko a povedali, že sme otvorení pomôcť, a dokonca aj tým spôsobom, že sem prídu, potom môžeme povedať B – odtiaľ potiaľ a s takýmito našimi možnosťami. Problémom je, že už základné východisko rétoriky politikov je absolútne odmietavé a radikalizujúce. A to sa dostalo do celého obyvateľstva. V tomto smere nevidím ani zo strany cirkvi nejaký hlas, ktorý by sa odvážil povedať niečo vážnejšie. Ja nehovorím, že musí každému vyhovovať rétorika pápeža Františka, ale on celý život stál pri týchto chudákoch. Jednoducho odmalička žil v blízkosti chudobných a vedel, čo je to za život, byť odstavený na hranici. V porovnaní s tým videl bohatú a egoistickú Európu, aj západnú civilizáciu. My sa však k otázke migrácie staviame vnútorne radikálnym spôsobom, ktorý nedáva miesto pre nejaké riešenie. 
 
Nie je to tým, že vidíme, ako sa multikultúrne spoločnosti na Západe vyvinuli? Udalosti, ktoré na Západe za posledné mesiace prebehli, nie sú po chuti mnohým Slovákom. Je v  takejto situácii naozaj rozumné, aby politik prijal rétoriku prijímania ľudí, ktorých sa Slováci obávajú?
 
Mne teraz hovoril jeden Slovák žijúci v Nemecku: „Mýlili by sme sa, keby sme si mysleli, že Nemci sú nadšení z príchodu migrantov.“ Ale veľmi sa im v tejto ľudskej biede snažia pomôcť. On má predstavenia v škole, kde je iba 10 percent Nemcov. Ostatní sú imigranti. 
 
Nikto nechce pustiť do svojej kúpeľne niekoho, aby tam len tak žil. Ale snaha pomôcť hovorí o veľkosti Nemcov. Samozrejme, že Merkelová môže robiť chyby, môžu tam byť aj tie ekonomické aspekty, ale Nemci hrajú jednu zo svojich veľkých európskych hier. Oni naozaj robia obrovskú politiku, ich financie idú do celého sveta, to, čo ide cez nadácie, to sú miliardy, jednoducho pomáhajú celému svetu. Vedia, že zničili svet po druhej svetovej vojne, a sú svetu niečo dlžní, a ja som presvedčený, že toto je súčasť toho myslenia. 
 
Ak budeme tento prístup voliť naďalej, nedôjde k tomu, že minimálne západná Európa bude do 100 rokov moslimská?
 
Moslimská nebude, pretože Európa má koľko obyvateľov, cca  580 miliónov? Minulý rok prišlo milión migrantov. Európa je možno ešte schopná prijať 10 miliónov a už viac asi nie. To treba povedať. Ale zase hovoriť o tom, že bude moslimská, to je stále trošku malý pomer.
 
Iba vo Francúzsku je už teraz minimálne 10 percent moslimov. Noví migranti si budú do Európy môcť vziať svoje rodiny…
 
Tak o chvíľu bude na Slovensku 10 percent Rómov a nebudem hovoriť, že Slovensko je rómske. 
 
To nie, ale o sto rokov by pri týchto demografických trendoch mohlo byť.
 
Ja si myslím, že Európa prechádza premenou, a je fakt, že prvým znakom tejto premeny je radikalizácia. Kto trošku číta a pozná dejiny Európy, tak zistí, že už prešla obrovskými zmenami a zvládla to. Celé európske dejiny sú postavené na vojnách. Šlo v prvom rade o vojny panovníkov, občianske vojny, náboženské vojny, pričom Európa to prežila. Je to fascinujúci kontinent.
 
Samozrejme, nerád by som bol, keby som bol zatiahnutý do vojen, ale mali by sme si uvedomiť, že hybným motívom Európy možno bolo neustále napätie a konfrontácia. Tá u nás vládla, nútila nás vyšponovať sa k absolútnemu presahu svojich možností. Stále žasnem nad veľkosťou Európy, nad jej schopnosťou polemizovať. V tom sa nezhodne s nikým. V tom sa nezhodne ani s autoritatívnymi režimami, ani s moslimským svetom, pretože v Európe je možné vysloviť svoj názor. 
 
Vladimír Palko hovorí, že celá vec má spirituálny rozmer, pričom sa ponúka otázka, či by niekto bol za tento liberalizmus ochotný bojovať a umierať. Podľa neho sú ľudia ochotní umierať za rodinu, vlasť a za Boha a náboženstvo. A toto už Európe chýba. Inými slovami, ponechá si Európa svoje výdobytky slobody bez ochoty ich brániť alebo táto ochota naďalej existuje?
 
Európa je duchovne otrasená. Je pod vplyvom mainstreamu, politickej korektnosti, lobizmu. Celkom nepoznám to pozadie, ale v každom prípade to vidím na politike, v ktorej nie sú vôbec ľudia. Kde sú tie osobnosti, ktoré vnášali rozmer? Všetci títo politici sa prispôsobujú akoby v tom mori nálad obyvateľstva. Preto vnímam ako zjav, že prišiel na stolec pápež František. Teraz som dostal list od veľmi vážnej osobnosti politickej cirkvi v Európe aj vo svete, v ktorom sa píše, že pápež prináša iný pohľad na Európu – pohľad zvonku, z pohľadu južnej hemisféry. Pápež je svojím jezuitským heslom „vidieť, premýšľať a konať“ obrovskou nádejou pre Európu. Samozrejme, je paradoxné, že práve Európa a Vatikán ho neprijíma, vo vnútri cirkvi má obrovských oponentov. Vnímam to teda tak, že prišiel niekto, kto vniesol iný pohľad, inú paradigmu.
 
Je to prozreteľnosť?
 
Áno, ja to vidím takto. Európa dostáva impulzy, ktoré ju môžu zachrániť. 
 
A keď pápež František hovorí, že terorizmu zabránime tým, že budeme vítať utečencov v našich komunitách…
 
Nepovedal to celkom tak, on však stále drží tú líniu. Povedal, že nemôžeme robiť logickú skratku, že moslimovia sú teroristi. To ani nemôžeme hovoriť. Pretože je veľmi veľa moslimov a treba s nimi viesť dialóg. Ide teda najmä o utečencov, ktorí sú moslimskí. 
 
Ja by som ale išiel ešte ďalej. My sme súčasťou Európy ako Slovensko, ale my do toho vieme vniesť svoj prínos. Európa je postavená tak, že my naozaj máme právo sa vyjadriť. Po páde komunizmu sa Európa pozerala s nádejou na postkomunistické krajiny, že prinesú nejaké posolstvo. Ale veľa sme toho posolstva nepriniesli. Na Slovensku sme zápasili o to, či tu znova bude autoritatívny režim alebo nie. Aj preto sa Havel stal takým symbolom, ktorý priniesol svojimi myšlienkami posolstvo aj Západu.
 
Počul som názor, že sa dokonca očakáva, že Poľsko, Česko a Slovensko by mohli priniesť nejaký duchovný rozmer do Európy. Európa je ochotná ho prijať. Kniha Vladimíra Palka Levy prichádzajú v nemčine vyšla v niekoľkých, možno v štyroch – piatich, vydaniach, je neuveriteľne čítaná, stále sa predáva.
 
A v nemeckom prostredí, ktoré je zvyknuté len na seba, o nej píšu, že je akýmsi prorockým hlasom. Európa vie prijať kvalitu, len tú kvalitu musíme nejako priniesť. Musíme ju vzbudiť a zároveň nebáť sa ju presadiť. Naši politici sú často zbabelí na európskych úrovniach. Keď boli Vladimír Palko a Daniel Lipšic ministrami vnútra a spravodlivosti, ich názor tam bol rešpektovaný. Oni sa nedali prevalcovať. To je aj vec statočnosti. Ak vláda sleduje iba ekonomický zisk alebo prospech, tak potom tieto morálne otázky často prehliada a zabúda na ne.
 
Myslíte si, že slovenská cirkev by sa mala viac inšpirovať rétorikou a konaním pápeža Františka?
 
Tak minimálne na tej najvyššej úrovni vidím veľkú zdržanlivosť. Nevidím, že by niekto s nadšením hovoril o pápežovi Františkovi, že by ho citoval. Pretože to je až neuveriteľné, že on prináša také nové názory, postoje a pripomienky, a tu to nikto nekomentuje. Akoby to tu neexistovalo. Aj v tej katolíckej tlači ide len o také formálne komentovanie jeho aktivít. Len sa vezieme a čakáme. Pápež je starý, no tak uvidíme. 
 
A aká je budúcnosť kresťanstva v politike, či už na Slovensku, alebo aj celkovo v Európe? Vidíme, že tu vzniká niečo ako alternatíva, voláme to aj krajná pravica… Získava na sile, ale nezdá sa, že by tento nový prúd bol veľmi kresťanský. Ako to vidíte vy s budúcnosťou kresťanstva v politike?
 
Je ohrozené. Rozprával som sa s jedným nemeckým cirkevným hodnostárom, ktorý mi povedal, že  nemecká kresťanská demokracia už nie je kresťanská. Tieto strany sa prispôsobili rovnako ako Junckerova kresťanská strana. Juncker pre mňa nie je žiadnym kresťanským politikom. Nemožno preto vylúčiť, že dôjde ku kataklizme. Kresťanské strany by mali byť soľou v Európe. Mám pocit, že aj Európa, a to isté cítim na Slovensku, je na nejakej ceste. Bude sa musieť rozhodnúť, a ak sa nerozhodne správne pre nejakú obnovu, tak je možné, že prejde nejakou kataklizmou. To je už, ako som povedal, logika dejín. 
 
Na kresťanstvo sa odvolávajú aj nové „prekvapenia“ v slovenskej národnej rade – kotlebovci aj kollárovci. Ako to vnímate?
 
Na kresťanstvo sa odvoláva na Slovensku každý, lebo vie, že je u nás veľké. Pre mňa kresťanstvo nenesie v sebe žiadnu fóbiu, čiže ak niekto chce povýšiť slovenské kresťanstvo na dosiahnutie všetkého, tak pre mňa to nie je kresťanstvo a s takýmto kresťanstvom nechcem mať nič spoločné. Kresťanstvo je univerzálne, je to spoločenstvo národov a spoločenstvo ľudí všetkých rás. Čiže akékoľvek takéto „do seba zahľadené“ kresťanstvo nie je pre mňa kresťanstvom. 
- Reklama -