Čierne deti sem, biele deti tam. Zúfalý riaditeľ školy rieši útek žiakov pred imigrantmi

    0
    Ilustračná fotografia: moslimské deti. (Autor: repro foto Youtube/CNN)

    V novom školskom roku otvorilo gymnázium pre prichádzajúcich študentov sedem tried, pričom do štyroch z nich budú chodiť len deti prisťahovalcov a v ďalších troch triedach je ich počet obmedzený na maximálne päťdesiat percent. Riaditeľ školy Yago Bundgaard však akékoľvek obvinenie z diskriminácie detí migrantov odmieta a naopak tvrdí, že jeho rozhodnutie integráciu študentov s nedánskym pôvodom podporuje a uľahčuje.

    Bundgaard argumentuje, že študenti dánskeho pôvodu v ostatných rokoch gymnázium masívne opúšťali a ich počet sa z pôvodných 75 % v roku 2007 znížil na súčasných 20 %. „Keby sme neurobili konkrétne opatrenia, ich počet by aj naďalej klesal a nemohla by sa uskutočniť žiadna integrácia. Študenti s prisťahovaleckými koreňmi by totiž rýchlo dominovali. A ako by ste chceli realizovať integráciu, keď nemáte žiadne pôvodné obyvateľstvo?“

    Riaditeľ školy pripúšťa, že rozdeľovanie nových študentov na základe ich etnického pôvodu je „najlepším z najhorších možných riešení“. Študenti boli pred začiatkom školského roka rozmiestnení do svojich tried podľa toho, či majú po dánsky znejúce meno. Ľudskoprávni aktivisti však nemajú pre Bundgaardov experiment príliš veľké pochopenie a najčastejšie sa v ich komentároch vyskytujú slová ako „ilegálny“, „diskriminačný“ či rovno „rasistický“.

    „Keď riaditeľ školy izoluje deti s tmavšou farbou pleti od bielych detí, tak tým vlastne vysiela signál, že biele deti musia byť chránené pred tými tmavšími,“ napísala na Facebooku bývalá zákonodarkyňa tureckého pôvodu Özlem Cekicová, ktorá požaduje, aby sa celou záležitosťou zaoberala Rada pre rovné zaobchádzanie (Ligebehandlingsnævnet). Jasno v tom má aj obhajkyňa ľudských práv Nanna Krusaa, ktorá považuje krok riaditeľa za ilegálny.

    Dánska ministerka školstva Ellen Trane Nørbyová sa už obrátila na vedenie spomínaného gymnázia a požiadala ho o vysvetlenie. Zároveň si je však vedomá, že dánske školy s príliš vysokým podielom detí s odlišným etnickým pôvodom predstavujú problém. „V Dánsku máme veľmi veľa škôl s významným podielom detí s prisťahovaleckými koreňmi. Absencia dánskych študentov v triedach poškodzuje snahu o integráciu detí s odlišným etnickým pôvodom. V takom prípade musí zasiahnuť štát.“

    Celý text si môžete v angličtine prečítať TU.

    - Reklama -