SkyToll chce pomáhať Česku, ale na Slovensku ich systém zhltne väčšinu vybraného mýta

    0
    Diaľnica. Ilustračná fotografia (Autor: Hans Štembera)

    V súvislosti s ponukou, že SkyToll bude u našich českých susedov vyberať mýto lacnejšie ako Kapsch, prekvapí pohľad na „lacné“ mýto, ktoré SkyToll prevádzkuje doma na Slovensku, v porovnaní s nákladmi, ktoré účtuje firma Kapsch za prevádzku mýta českému štátu. Slovenské mýto je totiž oveľa drahšie ako české mýto. Redakcii internetového denníka sa do rúk dostala štúdia, ktorá vznikla v analytickej firme Inoxive dopravného experta Ondřeja Zaorala a ktorá porovnáva české a slovenské mýto.

    Český mýtny systém spotreboval za 8 rokov svojej prevádzky (presné auditované čísla SFDI aj NDS sú dostupné do roku 2014) spolu 31,5 % mýtnych výnosov (kombinovaná nákladovosť dodávky a prevádzkových nákladov, samotná prevádzková nákladovosť služieb konzorcia Kapsch v ostatných rokoch však už nepresahuje 22 %). Na Slovensku to bolo do roku 2014 hrozivých 55 %.

    Porovnanie nákladovosti českého a slovenského mýtneho systému

     

    ČR

    SR

    2007

    27,05 %

     

    2008

    33,45 %

     

    2009

    69,28 %

     

    2010

    29,52 %

    75,13 %

    2011

    25,08 %

    66,63 %

    2012

    29,19 %

    45,36 %

    2013

    27,11 %

    47,98 %

    2014

    22,69 %

    43,60 %

    Spolu

    31,45 %

    54,96 %

    Na Slovensku sa mýto vyberá od roku 2010 satelitným systémom, ktorý dodala a prevádzkuje firma SkyToll potom, keď so svojou najdrahšou ponukou ostala v tendri jediná, pretože ostatní uchádzači boli vylúčení. Dôsledky žne Slovensko zrejme dodnes – mýto je neúnosne drahé. Ako by asi SkyToll zlacnila české mýto?

    Česi vyberajú dvakrát viac

    Aj keď sa na Slovensku vyberá mýto na väčšom rozsahu spoplatnenej siete ako v Česku, vyberie sa len polovica českých príjmov, ktoré už pravidelne atakujú hranicu desať miliárd korún (skoro 400 miliónov eur).

    SkyToll a biznisy bez tendra?

    Podľa niektorých zdrojov prišla SkyToll na Slovensku v ostatných rokoch bez tendra k ďalším miliónom eur. Realizovala totiž pre štát razantné rozšírenie mýtneho systému o ďalších takmer 16-tisíc kilometrov ciest nižších tried, na ktorých sa však mýto od kamiónov nevyberá a firma na nich len „dohliada“, samozrejme, za zvýšené prevádzkové náklady. Otázky vyvoláva aj príprava slovenského mýtneho systému na zavedenie jednotného európskeho elektronického mýta, na ktoré taktiež nemalo prebehnúť výberové konanie.

    Vlastníci sa skrývajú

    Je nejasné, kto za spoločnosťou SkyToll, ktorá získala od štátu biznis snov, v skutočnosti stojí. Potom, keď firmu pred niekoľkými rokmi prekvapivo kúpil Čech Petr Syrovátko, majiteľ libereckej firmy Syner, sa rozbehli špekulácie, že to urobil pre svojho kamaráta, najbohatšieho Čecha Petra Kellnera. To predstavitelia spoločnosti SkyToll nedávno na tlačovej konferencii rázne odmietli. Kde je pravda, sa však dá dopátrať len ťažko – pozadie za slovenským mýtom kryje spleť firiem končiaca kdesi v daňovom raji. SkyToll, a.s. (SK) vlastní firma Ibertax, a.s. (SK). Túto zase vlastní Rehlingen a.s. (CZ), túto potom spoločnosť Sevenra N.V. (Holandsko), ktorú nakoniec 100 % vlastní akýsi Anuket Limited (Cyprus).

     

    - Reklama -