Tvrdé obvinenia odborníka z fušerstva. Cestujúci v ohrození? Električka do Petržalky zase mešká a Nesrovnal sa opäť vyhovára

    0
    Zdeformované koľaje v Petržalke (Autor: imhd.sk)

    Mnohí obyvatelia Bratislavy mali o dokončení prác v riadnom termíne pochybnosti, na staveniskách nebolo vidieť robotníkov ani žiadny pohyb. Neskôr, po voľbách primátora, ktoré vyhral Ivo Nesrovnal, sa veci pohli dopredu najmä zo stresu, že mesto príde o eurofondy a financovanie pomaly veľdiela za skoro 60 miliónov ostane na pleciach mesta.

    Petržalčania sa mali pôvodne odviezť električkou cez Starý most už v auguste 2015. Potom sa termín posunul na koniec októbra a projekt dokončili v polovici decembra, aj to za čudesných okolností. Neskôr sa obyvatelia mesta tešili, že sa cez Dunaj po novom moste dostanú aspoň ako chodci v marci 2016. Oneskorenie otvorenia bolo oficiálne zdôvodnené kolaudačnými procesmi. Hovorkyňa primátora Ivana Skokanová vtedy použila výhovorku, že: „Nie je možné povedať žiaden termín, nakoľko kolauduje viacero úradov. Kolaudácia je rozdelená tak, aby sme najskôr po moste vedeli pustiť peších.“

    Kto by si vtedy pomyslel, že peších pustia na most až koncom jari, v druhej polovičke mája.

    Električková trať, na ktorej sa mala už tento týždeň spustiť premávka, však nevydržala prvé letné horúčavy a koľaje sa zvlnili. Deformáciu je vidieť už na prvý pohľad. Na problém ako prvý upozornil portál imhd.sk. Takisto malo byť poškodené aj vedenie, takže je potrebne ho opraviť tak, aby sa električka naň mohla napojiť a jazdiť.

    „S generálnym riaditeľom dodávateľskej spoločnosti sme sa dohodli, že závady na dotknutých častiach trate opravia. S prácami sa začne už zajtra tak, aby sprevádzkovanie trate nebolo ohrozené. Náklady na odstránenie závady sa, samozrejme, hradia zo záruky, takže na mesto to nebude mať žiadny finančný dopad,“ vysvetlil primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

    Nemajú skúsenosti a ďalší odklad prevádzky

    „Závada nastala na otvorenej jazdnej dráhe, ktorá sa nachádza v Petržalke v smere od Bosákovej ulice po obratisko. Na všetkých ostatných úsekoch stavby NS MHD Bratislava I. časť je použitá pevná jazdná dráha a koľaj je kotvená do betónu,“ vyhlásila Lenka Kubejová zo spoločnosti EUROVIA SK a dodala, že zvlnenie naozaj nastalo v dôsledku horúčav. Podľa jej slov bola trať postavená podľa predpisov.

    „Nakoľko však použitie zdvojenej koľaje nie je bežné technické riešenie a neexistujú k tomu reálne skúsenosti, je predpoklad, že napriek dodržaniu všetkých normových parametrov pri projektovaní a realizácii práve toto bolo príčinou vzniknutej deformácie,“ vyhovára sa Kubejová, na čo jej kontruje odborník na stavby Vladimír Dulla.

    „Akonáhle dôjde k zmene pomerov, ľudovo povedané, že sa dá stavba do pohybu, zmenila svoj tvar, je ohrozená nielen funkčnosť, ale predovšetkým bezpečnosť. Je to v rozpore so stavebným zákonom,“ oponuje Kubejovej.

    Podľa magistrátu by električková trať do Petržalky mala byť sprístupnená v najbližšom čase, konkrétny termín však opäť spresnený nebol. Mesto o ňom bude informovať po uplynutí lehoty na odvolanie sa voči vydanému kolaudačnému rozhodnutiu, ktorá uplynie začiatkom budúceho týždňa.

    Bratislavský samosprávny kraj (BSK) ako špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy uviedol, že súčasný stav na trati v Petržalke eviduje. Taktiež si želá, aby začali električky po Starom moste jazdiť v ďalšom očakávanom termíne, a to začiatkom júla po dokončení kompletnej administratívy a zákonnej odvolacej lehoty.

    Pri kolaudácii nedostatky nezistili

    Kolaudáciu električkovej trate na Starom moste a v Petržalke začala župa začiatkom mája. Závažnejšie nedostatky na trati sa nezistili. Prestavbu bratislavského Starého mosta po dvoch rokoch od jej začatia ukončili v polovici decembra minulého roka. Konzorcium troch firiem projekt realizovalo za 58,8 milióna eur bez DPH. Na financovaní projektu sa 85 percentami podieľala Európska únia, desiatimi percentami štát a piatimi percentami mesto. 

    „Považujem za smutné, že mesto prevzalo od staviteľa takúto trať. Vôbec by ma neprekvapilo, ak by sa na petržalskej strane trate použili staré prebrúsené koľajnice, ktoré sú náchylnejšie k takémuto poškodeniu,“ okomentoval fušerskú a predraženú robotu pre Aktuality.sk Miroslav Dragun z Inštitútu pre rozvoj Bratislavského kraja.

    Autor: lb, TASR

    - Reklama -