Výzva za transparentnú a férovú komunikáciu samosprávy v Trenčíne

0
Richard Rybníček, primátor mesta Trenčín (Autor: SITA)

Mesto na svojej webstránke zverejnilo pozvánku na verejnú prezentáciu novej parkovacej politiky (http://www.trencin.sk/tmp/asset_cache/link/0000297998/Pozvanka%20parkovanie.pdf). Paralelne s tým prenikli na verejnosť kusé informácie, ako by pravidlá a ceny parkovania mali vyzerať po novom. Vyvolali búrku nevôle občanov v mnohých otázkach, ktoré podľa dostupných informácií nová parkovacia politika rieši príliš radikálne, alebo naopak vôbec. Celý postup sprevádza zbytočná vlna vybičovaných emócií a hystérie, ktorá prekrýva odbornú podstatu problému. Najväčším spúšťačom tejto lavíny je však fakt, že primátor ani Mesto Trenčín nereagujú na výzvy občanov, aby zverejnili kompletné informácie o pripravovanom projekte novej parkovacej politiky mesta, či prípadných alternatívach ešte pred ich verejnou prezentáciou a diskusiou.

Cieľom tejto petície nie je stavať sa nekonštruktívne k potrebným zmenám. V civilizovanom svete však býva pravidlom, že verejné veci sa riešia verejne a s verejnosťou. Neobstojí ani argument, že tou verejnou komunikáciou bude práve verejná prezentácia. Návrh projektu mal byť zverejnený vopred v kompletnom znení, aj s možnými prípadnými alternatívami tak, aby na verejné stretnutie mali občania možnosť prísť infomovaní, pripravení na predloženie pripomienok, či jednoducho aby mohli prísť tí, ktorých sa zmeny dotknú najviac. Okrem už spomínanej negatívnej atmosféry v spoločnosti takýto postup o.i. vyvoláva zbytočné pochybnosti o tom, či nebol použitý zámerne v snahe o manipuláciu s verejnou mienkou, alebo či je vôbec koncept v potrebnom štádiu prípravy.

 Toto žiaľ nie je prvý prípad, kedy sa fáma stala pracovným nástrojom trenčianskej radnice. V minulosti sme viackrát boli svedkami toho, ako sa v dôležitých a dnes už známych trenčianskych kauzách v dôsledku mlčania kompetentných verejnosť najskôr “odvarila” na fámach a polopravdách, na ktoré bola odkázaná. Skutočné riešenia boli až dodatočne ušité na mieru verejnej mienky, ktorá sa práve v zbytočne vybičovanej atmosfére vytvorila. Tento postup nepovažujem za odborné a konštruktívne riešenie problémov mesta a správu vecí verejných, ale za súčasť politického marketingu.

Ak primátor Trenčína Richard Rybníček tvrdí, že mesto bude za 15 rokov najlepším miestom pre život, považujem za dôležité, aby o konkrétnom vývoji v meste mali možnosť spolurozhodovať jeho občania. Aby sa obyvatelia mesta Trenčín nestávali komparzom, či obecenstvom jednostranných rozhodnutí, show a PR.

Vyzývam preto primátora mesta, ako aj poslancov MsZ, aby verejnosť v tomto prípade a aj naďalej v budúcnosti infomovali transparentne, konštruktívne a férovo s využitím všetkých dostupných prostriedkov. Aby ju informovali vopred pred akýmikoľvek rozhodnutiami, či verejnými akciami tak, aby z nej nerobili nesvojprávny komparz, ktorému najskôr treba vysvetliť, čo si má o veci myslieť. Verím, že keď prekonajú obavy z nezrelosti verejnej mienky, spoločne naozaj dokážeme z Trenčína urobiť najlepšie miesto pre život.

Petíciu môžete podpísať tu.

- Reklama -