Na východe sa nežije ťažko. Na východe sa totiž žiť nedá vôbec. Poslanec Pčolinský pre PL.sk ostro zapolemizoval. A čo rezort dopravy v sieťach Siete? Nevidí to ružovo

    0
    Peter Pčolinský, poslanec NR SR (Autor: SITA)

    Na druhom zasadnutí parlamentu ste predniesli celkom špecifický návrh na zjednotenie východniarov v parlamente. Ako sa táto iniciatíva vyvíja ďalej? Má o ňu niekto záujem?

    Po skončení tejto schôdze (28. 4.) mám záujem osloviť všetkých poslancov z východného Slovenska. Potom uvidíme, je ich 25, ak sa nemýlim, koľko sa ich k tejto iniciatíve pridá. Následne na to by som bol rád, ak by sme sa všetci neformálne stretli, dohodli sa na ďalšom postupe, a prípadne si povedali, či vôbec je možná takáto spolupráca bez straníckej príslušnosti.

    Nie ste vo výbore pre regionálny rozvoj, no napriek tomu sa zaujímate práve o región východného Slovenska. Prečo sa touto problematikou zaoberáte?

    Je to otázka národnej hrdosti.

    Teda evidentne ste východniar…

    Jasné. Som východniar.

    Pri jednom vašom vystúpení počas zasadnutia parlamentu ste prezradili, že ste na východnom Slovensku najazdili státisíce kilometrov. Pri akej príležitosti to bolo?

    V podstate to bolo v rámci môjho života. Odkedy mám vodičák, pracoval som v rôznych oblastiach a moje pôsobisko bolo najmä východné Slovensko, čiže tu mám prejdené všetky mestá. Na východe nie je ani jedno, v ktorom by som nebol.

    V čom sa podľa vás odlišuje západ od východu Slovenska?

    Východ je v prvom rade vidiecky región, takže aj mnohé obce v okresoch sú od seba vzdialené len pár kilometrov. Napríklad jeden, dva, tri či štyri, čiže to je vidiecka oblasť. Medzi krajinou na západe a na východe nevidím nejaký rozdiel, predsa len sme stále na Slovensku. Keď idete napríklad vlakom, tak to nevidieť, ale keď idete autom, tak áno.

    Poviem vám príklad. Keď mi cesta z Bratislavy do Prešova trvá teoreticky štyri hodiny, tak cesta z Prešova do Vranova, čo je päťdesiat kilometrov, mi trvá hodinu. To znamená, že cesty sú tam zlé a rozbité. Infraštruktúra na Slovensku je jednoducho vo veľmi zlom stave, no a to sa bavíme o hlavných ťahoch. Napríklad Prešov, Vranov, Humenné či Snina. To sú preťažené cesty, ktoré sú charakteristické veľkým množstvom dopravných nehôd, no a ja som za 25 rokov ešte nepostrehol žiadnu iniciatívu, ktorá by riešila aj tieto hlavné ťahy.

    Stále sa tu bavíme len o prepojení Prešova, Svidníka či Vyšného Komárnika nejakou rýchlostnou cestou a, samozrejme, Košíc a Ukrajiny, ale východné Slovensko nie sú len tieto mestá. Máme tu ešte aj regióny ako Snina, Medzilaborce, Vranov a ďalšie, ktoré majú cesty v strašnom stave.

    Mali by podľa vás aj ostatní poslanci vyvinúť aktivitu na takéto regionálne „spolčovanie“?

    Podľa mňa áno, lebo si myslím, že každý poslanec, ktorý je z nejakého regiónu, mimo toho bratislavského, tak by mal pre svoj región urobiť maximum. Mnohí sa hrdia tým, že ja som z Liptova, ja som z Oravy a neviem ešte odkiaľ, ale pozrime sa na realitu, že čo daní poslanci či ministri pre svoje regióny urobili. Mali sme tu zo Stropkova ministra dopravy Prokopoviča. Čo urobil? Mali sme za ministra dopravy aj Jána Figeľa. A čo urobil pre okres Vranov nad Topľou, z ktorého pochádzal? Myslím si, že povinnosťou poslanca, ktorý je z regiónu, je preň urobiť maximum a hlavne, ak ide o tie, ktoré sú charakteristické vysokou nezamestnanosťou.

    V mojom prípade má Vranov nad Topľou pomaly dvadsaťpercentnú nezamestnanosť a pomaly polovica mladých ľudí pracuje v zahraničí. Napríklad väčšina mojich spolužiakov-rovesníkov je niekde za hranicami. Myslím si, že to nie je dobre. Mojím cieľom je regiónu pomôcť, aby z neho ľudia nemuseli utekať. Viete, mladí Bratislavčania neutekajú do zahraničia a ak hej, tak prejdú päť kilometrov a pracujú v Rakúsku. Východniari skrátka nemajú inú možnosť. Problémom nie je, že na východe sa žije ťažko, problémom je, že na východe sa žiť nedá.

    Východniari často idú za prácou aj do Bratislavy. Myslíte si, že východný región bude niekedy v takej dobrej kondícii, že sa to obráti? Že Bratislavčania budú chodiť za prácou na východ?

    Východné Slovensko má mnoho nevyužitého potenciálu. Napríklad z hľadiska cestovného ruchu a z hľadiska nevyužitej pracovnej sily. Ja by som bol rád, ak by východniari nemuseli nikam cestovať a tento región by bol atraktívny aj pre ľudí z iných častí krajiny a prišli tam pracovať. Lenže súčasné nastavenie a hospodársky rozvoj, infraštruktúra a plánovanie každej vlády je zo západu na východ. Čiže problém nie je v tom, že diaľnica sa stavia pomaly, ale možno je problém v tom, že ideme z blbého konca. Ak by sme išli z východu, tak dnes je na tom úplne inak.

    Myslíte si, že keď má v súčasnosti Sieť pod palcom rezort dopravy, tak sa niečo zmení?

    Ak mám byť úprimný, tak Sieť má dopravu pod palcom len preto, že je to mega rezort s obrovským rozpočtom. A to je asi tak všetko, čo k tomu poviem.

    Takže si nemyslíte, že sa situácia v tomto rezorte niekam pohne?

    Keď ju má Sieť?

    Áno…

    Nemyslím si. Vôbec si to nemyslím. Pretože len úrad, ktorý bol odhlasovaný pre Petra Pellegriniho, hovorí len o tom, že eurofondy sa uzurpujú len na jedno miesto. Skrátka, budú v kompetencii Petra Pellegriniho. V tomto smere som dosť pesimista, keďže ministerstvo dopravy bude mať pri čerpaní z eurofondov kvázi nad sebou práve jeho.  

    - Reklama -