Bratislavská Kunsthalle sa rozhodla reflektovať súčasnú spoločensko-politickú situáciu a tematickým spojivom ich súčasnej expozície Strach z neznámeho sa stala migračná kríza a vcítenie sa do kože utečenca. Výstava a hlavne umelci, ktorých prezentuje, sa vo viacerých prípadoch rozhodli pre formu, ktorá návštevníka nielen sucho informuje o problematike, ale vyvolá aj určitú emóciu. Portrét Mariana Kotlebu Vodca namaľovaný prasacou krvou nič neskrýva. Autor pomocou jasnej metafory divákovi prezrádza, čo si o šéfovi ľudákov v skutočnosti myslí.
Kotleba si väčší formát nezaslúži
„Ako je možné, že v strednej Európe v 21. storočí sa udeje niečo tak spiatočnícke a morálne deformované, že sa ľudia zrazu priklonia, dajú svoj hlas a zvolia si za verejného predstaviteľa a verejného činiteľa, ktorý má reálne právomoci, osobu ktorá sa verejne vyjadruje xenofóbnym jazykom, reprezentuje sa autokratickými symbolmi a uznáva hodnoty slovenského štátu, ktorý bol fašistický. Na základe tejto mojej vnútornej potreby som sa rozhodol urobiť toto dielo,“ hovorí na margo vzniku obrazu Vodca autor Ján Triaška. Maľba vznikla v roku 2013, v čase, keď bol do úradu župana Banskobystrického kraja zvolený práve Marian Kotleba. „Je to malý formát, dvadsať na tridsať centimetrov. Viac si to, samozrejme, ani nezaslúži. Celé to vzniklo ako taká vnútorná revolta a akt súčasného angažovaného umenia,“ poznamenal k obrazu umelec.
Výtvarník a umelec Ján Triaška Zdroj: Facebook/Ján Triaška
Autor diela sa vyjadril aj k samotnej technike a narábaniu s prasacou krvou. „Je to prirodzený pigment a v podstate je to vodová technika, keďže ju krv obsahuje. Samozrejme, že je to hnusná technika, no zvolil som si ju preto, že motív, ktorý ňou znázorňujem, teda portrét, ktorý reprezentuje verejného činiteľa Mariana Kotleba, sa mi na to zdal veľmi vhodný,“ hovorí na margo netradičnej malebnej techniky Triaška.
Dodáva tiež, že na to, aby zabránil zrážaniu krvi, musel ju zmiešať so soľou, ktorá tento proces spomaľuje. Ak sa rozhodnete pre maľbu prasacou krvou a netušíte, odkiaľ ju vziať, môžete sa inšpirovať práve Jánom Triaškom. „Išiel som na zabíjačku a keď zarezali prasa, tak som si krv skrátka odchytil. Inak prasaciu krv odchytávajú aj rybári, lebo ju používajú pri návnadách,“ prezradil umelec.
A vie „Vodca“ Marian Kotleba, že bol takto netradične zvečnený? „Ja som nikdy nemal a ani nemám potrebu sa s ním osobne stretnúť, lebo by som si s takou osobou absolútne nemal čo povedať,“ hovorí a dodáva, že netuší, či o jeho diele Kotleba vie.
Potrét Mariana Kotlebu s názvom Vodca namaľovaný prasacou krvou Zdroj: Archív Jána Triašku
Komunizmus, fašizmus… prasacia krv. Extrémy sú zlé
Myšlienka obrazu Vodca, na ktorom je prasacou krvou namaľovaný šéf ĽS NS je ľahko čitateľná, no a čo si o umeleckom diele myslia priamo v strane? Podľa riaditeľa úradu Banskobystrického kraja portrétu nevenovali žiadnu dôležitosť. „Ani to nebudeme nijako komentovať, je to pohľad umelca na situáciu vo svete. Krvou (či už zvieracou, alebo ľudskou) sa občas zvykne maľovať. Cieľom umelca bolo zrejme nejakým spôsobom zaujať. Keď to nešlo inak, tak to skúsil takýmto spôsobom. Pokiaľ tým nevyvolal pobúrenie alebo neprekročil hranice slušnosti, tak sa k tomu ťažko vyjadrovať,“ prehlásil na margo obrazu Uhrík.
Ján Triaška svoje dielo radí do angažovaného umenia. Čo si o takejto angažovanosti, reflektovaní súčasnej slovenskej politickej scény myslí politický analytik Ján Baránek? „Nie som výtvarný teoretik, no môžem sa na to pozrieť ako politický analytik. Keď sa chce umelec angažovať, môže to robiť aj iným spôsobom ako maľovaním krvou. To už mi skôr príde ako dekadentné umenie a nie ako angažované umenie. Viete, komunisti nás kŕmili štyridsať rokov angažovaným umením, takže som voči takýmto pokusom dosť skeptický,“ hodnotí Baránek. Tiež sa voči dielu rázne vyhradil. „Každý extrém je zlý, či už je to extrém, ktorý sa prikláňa ku komunizmu či fašizmu, alebo je to takáto prasacia krv. Mne to príde neadekvátne, takýto protest sa dá vyjadriť možno jednoduchšie, možno náročnejšie nejakým iným vizuálnym spôsobom a nie prasacou krvou. Ja som odporca,“ prezradil svoj názor Baránek.
Video pozvánka na výstavu Strach z neznámeho v bratislavskej Kunsthalle. V rámci expozície nájdete aj dielo Jána Triašku Vodca. Zdroj: Youtube/Dom Umenia Kunsthalle Bratislava