Komora učiteľov v tom má jasno: Školstvo potrebuje víziu, investície a kontrolu

    0
    Účastníci akcie Učitelia, ďakujeme! - pochod vďaky rodičov a priateľov škôl na Námestí SNP v Bratislave. (Autor: SITA)

    Komora uvádza, že musí byť jasné, ako má vyzerať naše školstvo, čiže úroveň vedomostí a zručností našich žiakov o päť, 10, ale aj 40 rokov, keď bude Slovensko čeliť výzve udržateľnosti verejných financií vzhľadom na starnutie obyvateľstva.

    “Musíme si vyjasniť, či chceme zaostávať za priemerom vyspelých štátov a našich susedov z V4 alebo chceme dosahovať priemer, či dostať sa nad priemer. Od tejto vízie by sa mala odvíjať koncepcia na najbližšie obdobie a mala by determinovať tvorbu školskej politiky,” uvádza komora učiteľov. Učitelia zároveň pripomínajú, že investícia do vzdelania je jednou z najvýnosnejších investícií pre spoločnosť aj jednotlivca. “V strednodobom a dlhodobom horizonte môže zásadným spôsobom zvýšiť HDP a tým aj blahobyt celej spoločnosti. Investícia by mala vychádzať z vízie, aktuálneho stavu a skutočných možností štátneho rozpočtu,” dodáva komora s tým, že školstvo si vyžaduje rozsiahlu investíciu do ľudských zdrojov ako aj materiálno-technického zabezpečenia.

    Tretím pilierom je kontrola. V prvom rade sa musí podľa učiteľov zamerať na efektívne využívanie všetkých zdrojov. Musí byť schopná včas odhaľovať a eliminovať nehospodárnosť a neúčelnosť vynaložených prostriedkov, v ideálnom prípade by mala vedieť negatívnym javom predchádzať. V druhom rade je potrebné neustále kontrolovať plnenie stanovených cieľov, plánov a harmonogramov. Podľa učiteľov je potrebné vytvoriť kontrolné mechanizmy pre všetky úrovne riadenia a výkonov. 

    Slovenská komora učiteľov navrhuje do programového vyhlásenia vlády SR zapracovať viac bodov. Navrhuje napríklad zabezpečiť už v tomto roku zvýšenie tarifných platov všetkých pedagogických a odborných zamestnancov o 140 eur. Žiada tiež zvýšiť mzdový normatív tak, aby nielen pokrýval výšku miezd uvádzaných v Deklarácii Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a partnerských organizácií, ale aby bol nad rámec tabuľkových platov, čo by dávalo riaditeľovi možnosť odmeniť úspešných a aktívnych pedagógov.

    Navrhuje tiež vyplácať 100 percent mzdového normatívu priamo školám. Do konca roka 2017 žiada komora aj zjednotenie kompetencií v oblasti riadenia a financovania verejných škôl a školských zariadení tak, aby výlučne spadali do pôsobnosti ministerstva školstva. Požadujú tiež zachovať princíp normatívneho financovania na žiaka či zabezpečiť financovanie zvyšovania kapacít materských škôl tak, aby každé dieťa od troch rokov malo možnosť vzdelávať sa, ak o to rodina prejaví záujem. 

    V oblasti čerpania eurofondov žiadajú zapojiť čo najväčší počet škôl do projektov, aby boli všetky prostriedky využité čo najefektívnejšie a mal z nich prospech čo najväčší počet žiakov a učiteľov. Projekty na čerpanie eurofondov by podľa komory tiež nemali byť zamerané len na technológie, no treba podporovať aj ďalšie inovatívne metódy, šport, ekológiu a komunitu školy.

    V oblasti vzdelávacieho procesu a podpory učiteľov žiada komora vypracovať systém benefitov na zatraktívnenie učiteľskej profesie, znížiť pedagogický úväzok vychovávateľa z terajších 27 hodín na 25 hodín či uznať pedagógom príplatok za triednictvo. V materských školách navrhujú znížiť maximálny počet detí na triedu v každej vekovej skupine. Komora tiež navrhuje nerobiť zásahy v štátnom vzdelávacom programe bez overenia a pilotovania na vzorke škôl. Súčasťou požiadaviek je tiež zabezpečiť kvalitné učebnice v súlade s aktuálnym štátnym vzdelávacím programom a dať školám možnosť výberu učebníc. 

    Pri vzdelávaní učiteľov žiada komora ešte v tomto roku prijať novelu, ktorou by sa opätovne zaviedla možnosť získavať kredity overením kompetencií, zrušila sa sedemročná obmedzená platnosť kreditov, obnovila možnosť získavať kredity za rozširujúce štúdium, štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity.

    Komora učiteľov tiež v oblasti riadenia škôl žiada zrušiť právo veta zriaďovateľa školy pri voľbe riaditeľa, sfunkčniť rady škôl rozšírením ich právomocí a kompetencií či uskutočniť audit efektívnosti priamo riadených organizácií ministerstva školstva. Učitelia ďalej trvajú na zavedení ďalších debyrokratizačných opatrení a požadujú väčšiu podporu elektronizácii.

    V oblasti špeciálneho školstva navrhujú nerušiť špeciálne školy ako celok a zamerať sa skôr na kvalitnú diagnostiku dieťaťa pred vstupom do školy. Komora tiež navrhuje zabezpečiť školského psychológa a asistentov do každej školy. V poslednej oblasti navrhuje komora učiteľov zvyšovať právne povedomie pedagogických a odborných zamestnancov ako prevenciu mobbingu a bossingu. Článok o ochrane práv pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov chcú dostať aj do Zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. 

    Ministerstvo školstva v týchto dňoch zostavuje programové vyhlásenie vlády za oblasť školstva, pričom na vyhlásení pre regionálne školstvo pracuje spoločne so zástupcami Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a Slovenskej komory učiteľov ako aj so zástupcami Iniciatívy slovenských učiteľov.

    Školskí odborári a komora učiteľov zastupujú zároveň signatárov Deklarácie na podporu skvalitňovania podmienok a úrovne vzdelávania a vedy na Slovensku. Hlavným východiskom programového vyhlásenia vlády bude podľa rezortu Správa o stave školstva z roku 2013 a deklarácia odborového zväzu a partnerských reprezentácií zo 17. februára. Ministerstvo má finálnu verziu predložiť premiérovi Robertovi Ficovi v stredu 6. apríla. 

    - Reklama -