Draxler uviedol, že treba jasnú garanciu zvyšovania platov učiteľov, požiadavka však musí byť realistická. “Ja som odborárom a stavovským organizáciám dnes povedal, že tú ich požiadavku, aby sa platy za ďalšie štyri roky zvýšili o 66 percent, nepovažujem za realistické číslo. Na druhej strane sme sa zhodli na tom, že potrebujeme garanciu, že budú vyššie nástupné platy v školstve a že sa budú rýchlejšie zvyšovať platy mladých pedagógov,” povedal Draxler, ktorý tak reagoval na požiadavku signatárov deklarácie, aby sa platové tarify pedagogických a odborných zamestnancov v regionálnom školstve zvýšili od 1. januára 2017 o 25 percent a každý ďalší rok o 10 percent.
Signatári deklarácie tiež žiadajú, aby podiel z HDP na školstvo bol do konca nastávajúceho volebného obdobia najmenej šesť percent. Draxler v súvislosti s touto požiadavkou upozornil, že v tejto chvíli je priemer podľa Eurostatu na piatich percentách a šesť percent je pomerne vysoko nad priemerom EÚ.
Draxler sa naopak zhodol so signatármi deklarácie na tom, že do roku 2017 sa musí upraviť ohodnotenie nepedagogických zamestnancov. Spodné priečky tabuliek sú totiž často pod minimálnou mzdou a školy musia dofinancovávať z iných prostriedkov rozdiel k minimálnej mzde. Minister sa tiež so signatármi zhodol na tom, že ministerstvo musí do budúcna prostriedky zo štrukturálnej pomoci EÚ vyčleňovať plošnejšie. Potrebujeme podľa neho, aby sa rozdeľovali projekty, ktoré sú aspoň čiastočne hradené z EÚ, oveľa férovejšie, a aby sa dofinancoval modernizačný dlh, keďže napríklad Bratislavský kraj nemal taký prístup k eurofondom.
V oblasti vysokých škôl súhlasí Draxler s tým, že treba razantne zvyšovať prostriedky pre vysoké školy. Požiadavku zvýšiť rozpočet pre vysoké školy na budúci rok o 60 miliónov eur považuje za oprávnenú a realistickú. Minister rokoval s odbormi a predstaviteľmi organizácií aj o požiadavke zvyšovať platy tak, aby plat začínajúceho vysokoškolského učiteľa na pozícii odborného asistenta dosiahol najmenej úroveň 1,7-násobku priemerného platu v národnom hospodárstve.
Draxler uviedol, že budú o tom ešte ďalej diskutovať a chce vidieť medzinárodné porovnania. Požiadavka sa mu zdala premrštená a zdôraznil, že potrebujeme diferencovať platy, aby dobré výskumné tímy dostávali väčšie balíky prostriedkov.
Draxlerovi v memorande zároveň chýba záväzok zo strany školského prostredia, že školstvo potrebuje štrukturálne zmeny. “Vieme, že tu máme príliš veľa vysokých škôl a veľa vysokoškolských zamestnancov. Chýba mi náznak toho, že zároveň je pripravené školské prostredie prijať rozumné štrukturálne zmeny,” povedal Draxler, ktorému tiež chýba záväzok, že sa stavovské organizácie budú častejšie stretávať a napríklad monitorovať, či sa napĺňa to, čo v memorande požadujú.
“Rešpektujem, že odbory a stavovské organizácie dospeli k spoločnej predstave, ako má v budúcnosti vyzerať slovenské školstvo. Rešpektujem aj to, že o tomto dokumente môžu byť ďalšie diskusie. Na základe sa zhodneme. Do školstva musí ísť viac peňazí a musí to garantovať programové vyhlásenie vlády, ktorá vzíde z marcových parlamentných volieb,” dodal Draxler.
Pavel Ondek dnes uviedol, že navrhované zvyšovanie platov učiteľov je nastavené zrkadlo predchádzajúcim, súčasnej aj budúcej vláde. Školstvo je podľa neho veľmi poddimenzované. Ak sa čísla v tejto deklarácii niekomu zdajú vysoké, treba sa podľa Ondeka zamyslieť nad tým, čo tomu predchádzalo.
Predseda odborového zväzu zároveň dodal, že deklarácia je otvorený dokument a je tu otvorená cesta na korektné rokovanie s budúcimi stranami, ktoré budú zostavovať vládu SR. Vyzval ich, aby sa školstvu venovali viac ako predchádzajúce vlády.
Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a organizácie pôsobiace v školstve popísali v stredu 17. februára Deklaráciu na podporu skvalitňovania podmienok a úrovne vzdelávania a vedy na Slovensku. Deklarácia sa týka vysokých škôl, ale aj regionálneho školstva. Žiadajú v nej zvyšovanie podielu z HDP do školstva, zvyšovanie platov učiteľov v regionálnom školstve aj na vysokých školách či nepedagogickým zamestnancom, ale aj previesť kompetencie v oblasti riadenia a financovania verejných škôl a školských zariadení výlučne do pôsobnosti ministerstva školstva.