VOĽBY 2016, KOMU DAŤ HLAS? Rúca sa školstvo ako domček z karát? Ako vzkriesiť rezort, ktorý tápe v temnotách? PL.sk sa pýtali za vás

    0
    Účastníci akcie Učitelia, ďakujeme! - pochod vďaky rodičov a priateľov škôl na Námestí SNP v Bratislave. (Autor: SITA)

    Smer-SD

    Plány strany Smer prezradila hovorkyňa strany Ľubica Končalová: „Školstvo potrebuje lepší manažment, na ktorý je už čiastočne nastavené, napríklad zavedením Rezortného informačného systému. Potrebuje jasnejšie definované štandardy kvality s prísnejším meraním. Na to musí slúžiť štátna školská inšpekcia, ktorej úlohou bude v prvom rade sledovať procesy v triede, skúmať pedagogické postupy a odporúčať zmeny. Pomocníkom jej bude meranie pridanej hodnoty, ktoré pripravil NÚCEM.

    Rovnako je potrebné pristúpiť k zmene systému financovania škôl a školských zariadení – koncepčné materiály sa na ministerstve pripravujú, avšak treba zdôrazniť, že v otázke zmeny financovania škôl nepanuje v školskom prostredí zhoda, preto ministerstvo koordinuje diskusiu, ktorá by mala priniesť v tejto otázke čo najskôr konsenzus.

    Zjednotenie kompetencií v školstve je ďalším z bodov, o ktoré sa ministerstvo školstva usiluje už dlhší čas. Ako avizoval minister školstva Juraj Draxler, hneď po voľbách je potrebné začať na túto tému rokovania s ministerstvom vnútra, ako i so Združením miest a obcí Slovenska.

    Jednou z najpotrebnejších vecí  je zlepšiť prípravu budúcich učiteľov zavedením viacúrovňového systému cvičných škôl, ako ho navrhujú samotné pedagogické fakulty.
    Potrebujeme tiež zlepšiť podporu učiteľov cez kontinuálne vzdelávanie – ministerstvo školstva pripravuje sériu koncepčných dokumentov, ktoré budú okrem iného riešiť aj štruktúru kontinuálneho vzdelávania, ako by mali byť zadefinované jednotlivé kategórie kontinuálneho vzdelávania, aká by mala byť periodicita, v ktorej učitelia majú chodiť na kurzy kontinuálneho vzdelávania, a či má alebo nemá byť naviazané na platový systém.“

    Sieť

    Zuzana Zimenová (vedúca stálej pracovnej skupiny pre vzdelávanie): „#Sieť presadzuje navýšenie objemu finančných prostriedkov do školstva o 30 % v porovnaní so súčasným stavom. Financie by mali byť investované nielen do vyšších platov učiteľov, ale aj do zlepšenia ich pracovných podmienok a do zvýšenia počtu asistentov, špeciálnych pedagógov a psychológov. Zároveň je potrebné zastaviť v školstve plytvanie peniazmi na nezmysly a nasmerovať ich priamo do výučby. Skutočnosť, že má príliš veľa žiakov obrovské diery v učive a že nie sú dostatočne pripravení ani na vyššie vzdelávacie stupne, ani na zamestnanie, predstavuje problém, riešenie ktorého viac neznesie odklad.  Vzdelávanie sa pohne dopredu jedine vtedy, ak ponúkneme žiakom viac pomoci pri učení, učiteľom potrebný servis a rodičom kvalitné služby.“

    SNS

    Jaroslav Paška (europoslanec, bývalý minister školstva): „Pretrvávajúce problémy s nevhodnou štruktúrou absolventov škôl a opakujúce sa protesty učiteľskej verejnosti naznačujú, že náš vzdelávací systém dnes potrebuje dôkladnejšiu inventúru, skvalitnenie pracovných podmienok a následné prispôsobenie jeho štruktúry reálnym potrebám spoločnosti. K tomu bude musieť vláda otvoriť odbornú, vecnú diskusiu za účasti školských odborov, profesijných združení, zamestnávateľov, aj predstaviteľov samosprávy, aby sme v čo najkratšom čase sformulovali aktualizované politiky pre jednotlivé stupne a odborné zamerania vzdelania.

    Predpokladáme, že organizačné a štrukturálne úpravy systému sa premietnu aj do rozpočtových opatrení, tak v oblasti materiálneho, ako aj mzdového zabezpečenia škôl. Preto sa zasadíme za zavedenie jednoduchého a transparentného systému financovania škôl na základe ich kvality a o vytvorenie efektívnejšej školskej siete. Chceli by sme tiež vytvoriť spravodlivejší systém hodnotenia kvality základných a stredných škôl, nielen cez merania schopností žiakov, ale aj na základe ďalších kritérií, ako kvalita pedagogického zboru, kvalita školských a mimoškolských aktivít, prepojenie vzdelávania s praxou a pod.

    Ďalej zaviesť povinnú školskú dochádzku do osemnásteho roku veku života s nutnosťou ukončenia vzdelania minimálne výučným listom. Posilniť schopnosti žiakov a študentov, najmä čitateľskej, matematickej, prírodovednej gramotnosti a  v ďalších sociálno-komunikačných zručnostiach. Rozšíriť ponuku študijných odborov o tradičné, ale aj typické regionálne remeselné odbory. Prehodnotíme kreditový systém kontinuálneho vzdelávania a v spolupráci s vysokými školami a najnovšími poznatkami pedagogického výskumu ho na základe diskusie s pedagógmi upravíme. Zlepšíme kvalitu diagnostiky a zvýšime podporu pedagógov aj psychológov v oblasti špeciálneho školstva. Budeme sa usilovať o skutočné zlepšenie spoločenského postavenie učiteľov aj zodpovedajúcim finančným ohodnotením ich práce. Chceme tiež zvýšiť kvalitu vzdelávania na vysokých školách a prednostne podporiť vysoké školy so špičkovou vedou a aplikovaným výskumom. Budeme rušiť vysoké školy s nedostatočnou úrovňou vedy a výskumu a zlou štruktúrou či kvalitou absolventov, nepripravených pre uplatnenie na trhu práce.“

    SaS

    Martin Poliačik (poslanec, tímlíder strany pre školstvo): „Školstvo dlhodobo stagnuje a je to jasné všetkým – učitelia štrajkujú, študenti odchádzajú do zahraničia, medzinárodné porovnania sú pre Slovensko stále horšie a horšie. Systém potrebuje veľkú reformu, ale musí byť nastavená tak, že zmena bude možná zdola – aby kvalita rástla na úrovni škôl, nie štatistík. 

    Je nutné podporiť rast platov, a to predovšetkým pre začínajúcich pedagógov, lebo atraktivita tohto povolania je kľúčová pre zvyšovanie kvality. Zavedieme selekciu a tlak na kvalitu do prípravy nových učiteľov. V rámci ďalšieho vzdelávania upravíme kreditový systém tak, aby bol naozaj účelný a výhodný.

    Učitelia sú tí, ktorí poznajú svojich žiakov a vedia, aké majú potreby. Ministerstvo to musí reflektovať a rozviazať im ruky. Odmietame doterajšiu prax, kde sa pracne diktuje, koľko má byť hodín ktorého predmetu a čo konkrétne sa na nich má vyučovať, aby sa to následne každoročne menilo. Odstránime byrokratickú záťaž z pliec učiteľov a budeme podporovať ich vlastnú invenciu. V rámci samotného vyučovania musíme zabezpečiť natoľko voľný priestor, aby neexistovali prekážky zavádzať nové a progresívne metódy.“

    Most-Híd

    Árpád Érsek (poslanec a člen Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ): „V prvom rade je potrebné, aby sa školstvo stalo prioritou budúcej vlády a tomu musí zodpovedať aj množstvo financií v štátnom rozpočte. Tie by mali byť orientované na zvýšenie platov v školstve, ale aj na potrebné systémové reformy. Kvalitní a spravodlivo odmenení učitelia sú nevyhnutnosťou dobre fungujúceho systému.

    Za celkovo najhoršie považujeme chýbajúcu koncepciu rozvoja školstva, ktorá by bola záväzná pre všetky vlády. Sme svedkami zásadných zmien smerovania minimálne každé štyri roky, čo ma negatívny vplyv. Preto je naším cieľom prijať dlhodobú koncepciu v spolupráci s odborníkmi a naprieč politickým spektrom. Jej plnenie by bolo záväzné pre akéhokoľvek ministra.

    Naša koncepcia sa zasadzuje o školu 21. storočia; je to škola, ktorá je otvorená, ústretová a má iný cieľ ako len encyklopedické hromadenie vedomostí a kľúčové kompetencie žiakov rozvíja v mene kvality, efektivity a úspešnosti. Zároveň je potrebná vyššia orientácia na trh práce, aby školstvo produkovalo kvalifikovaných absolventov, schopných zamestnať sa. S tým súvisí podpora odbornej praxe študentov stredných a vysokých škôl v rámci tzv. duálneho vzdelávania. Je preto potrebné pokračovať v nastúpenom trende.“

    KDH

    Martin Fronc (poslanec, bývalý minister školstva): „V prvom kroku pokladáme za dôležité urýchlene vyriešiť problémy, ktoré dlhodobo znepokojujú pedagógov a rodičov – upraviť podmienky kariérneho rastu učiteľov, zrušiť obmedzenia platnosti kreditov, upraviť normatívne financovanie tak, aby časť finančných prostriedkov dostávali školy na základe kvalitatívnych výsledkov, a posilniť kompetencie rady školy.

    Materské školy pokladáme za súčasť vzdelávacieho procesu, preto by sme navrhli ich návrat do originálnych kompetencií štátu. Súčasťou tejto zmeny by bolo aj ich normatívne financovanie prostredníctvom štátneho rozpočtu.

    Avšak za najdôležitejšiu úlohu budúcej vlády v školstve pokladáme prijatie národného vzdelávacieho programu v NR SR konsenzom relevantných politických strán. Pričom národný vzdelávací program obsahuje ciele, konkrétne kroky na ich dosiahnutie, harmonogram ich uskutočnenia a finančné krytie. Teda aj odmeňovanie učiteľov a zvýšenie ich platov by bola súčasť národného vzdelávacieho programu. Plnenie národného vzdelávacieho programu by v NR SR bolo v pravidelných intervaloch kontrolované. Takto by sa podpora vzdelávania stala nielen deklarovanou prioritou, ale verejným záväzkom relevantných politických strán.“

    SKOK!

    Martin Chren (ekonóm a poslanec): „Najvážnejším problémom v zdravotníctve je to, že podľa odborníkov sa štvrtina až polovica peňazí vyplytvá a rozkradne. Prvoradé je preto zabrániť tomu, aby sa takéto obrovské zdroje strácali – a vďaka tomu bude dosť peňazí pre pacientov, lekárov i sestričky. Zastavenie zadlžovania nemocníc, zavedenie systémov DRG a e-health sú následné kroky, spolu so zmenami v systéme zdravotného poistenia – rozšírenie výkonov, ktoré musia zdravotné poisťovne poskytnúť predtým, než si vyplatia zisk, či rozdelenie zdravotného poistenia na základné a doplnkové.

    V oblasti školstva má SKOK! najlepšie hodnotený volebný program, na našej kandidátke je zároveň najviac pedagógov a odborníkov na školstvo spomedzi všetkých politických strán. Aj to odráža, že táto téma je pre nás prioritou. Samostatný program pre školstvo je komplexný a zverejnili sme ho na stránke www.skolstvo.sk-ok.sk. Školstvo v prvom rade potrebuje, aby sa politici dohodli a prijali stratégiu na 10 – 15 rokov, ktorá sa nebude meniť po každých voľbách. Učitelia nepotrebujú x-tú reformu v poradí, potrebujú jasné pravidlá. Zvýšenie platov učiteľov je nutná podmienka (SKOK! nielen navrhuje, ale má aj rozpočtovo kryté zvyšovanie o 10 % každý rok). Nestačí to však. Školstvo treba odpolitizovať. Učiteľom treba vrátiť autonómiu – len vďaka šikovným učiteľom, ktorí sa svojej práci venujú naozaj zodpovedne, doteraz naše školstvo vydržalo aspoň v tomto stave. Učitelia potrebujú väčšiu slobodu pri výbere metód výučby a učenia, štát im však musí poskytovať dostatočnú a kvalitnú metodickú podporu. Treba zastaviť strácanie sa peňazí do škôl po ceste', v rozpočtoch miest a obcí.

    Vysokým školám treba zmeniť spoločenskú objednávku, aby ňou nebolo len produkovanie absolventov, ale väčšia orientácia na kvalitu. V celom školstve sa namiesto byrokratickej kontroly výstupov treba orientovať na hodnotenie výsledkov a vzájomné porovnávanie sa. A dôležitou súčasťou je aj podpora inkluzívneho vzdelávania – aby najlepší dostali šancu vyniknúť, ale aby všetci žiaci vrátane tých znevýhodnených alebo sociálne slabších mali rovnaké šance dostať kvalitné vzdelanie.“

    Šanca

    Eva Babitzová (predsedníčka strany): „Slovenské školstvo v súčasnosti nedokáže reagovať na aktuálne požiadavky meniaceho sa sveta. Je to ťažkopádny kolos, ktorý sa bráni inováciám a zmenám. Chýba mu vízia, smerovanie, jasné pomenovanie cieľov aj dlhodobá koncepcia. Školstvo je prioritou strany Šanca, podľa nás ho treba dofinancovať a postaviť na jeho čelo skutočného odborníka. Na Slovensku máme dostatok ľudí, ktorí presne vedia, čo treba so školstvom spraviť, ale na ministerstvách sedia politickí lokaji. Okrem iného chceme zrovnoprávniť financovanie všetkých poskytovateľov vzdelávania, chceme spustiť postupné výrazné zvyšovanie mzdového ohodnotenia učiteľov ako jeden z nevyhnutných motivačných faktorov na zvýšenie kvality zamestnancov vo vzdelávacom systéme. Plánujeme preniesť dôraz na ľudí, nie na dokumenty a technológie, a chceme zmeniť osnovy základnej školy, ako aj formy a metódy práce tak, aby sa oslabila nadmerná akademická orientácia štúdia.“

    - Reklama -