Urazil nás a rozhneval. Naštvaný učiteľ pre PL.sk reaguje na televízne výstupy ministra Draxlera. Ako to vyzerá na školách pred štrajkom?

    0
    Štrajk učiteľov sa začína už budúci pondelok. Už teraz je jasné, že sa do neho zapoja tisícky pedagógov. Aký bol váš osobný dôvod pridať sa k štrajku?
     
    Pravdupovediac, na prvý pohľad by som sa na celý štrajk mohol vykašľať. S učením chcem tento rok skončiť. Bežný človek, ktorý si myslí, že štrajk je len o platoch, by môj krok nemusel chápať. Samozrejme, že mi ide aj o platy mojich kolegov, hlavne mladých učiteľov, ale ide tu aj o naliatie veľkého balíka peňazí na didaktické pomôcky. Pod nimi nechápem len učebnice alebo mikroskopy. V modernej dobe ide aj o počítače a softvéry v nich. Tu som videl nedostatky. Študenti hlavne na technických odborných školách by mali predsa držať krok s dobou, aby sa vedeli nielen uplatniť v praxi, ale aj posunúť úroveň o čosi vyššie.
     
    Platy učiteľov na Slovensku patria k vôbec tým najnižším spomedzi krajín V4. Minister školstva však tvrdí, že požiadavky pedagógov sú nezmyselné. Vznikla tak patová situácia, má vôbec nejaké riešenie?
     
    Minister si možno ani neuvedomil, ako rozhneval a urazil pedagogických pracovníkov. Ak ste sledovali počet zaregistrovaných škôl a učiteľov na stránke (isu.sk), mohli ste vidieť, že práve cez a po víkende plnom rozhovorov s ministrom Draxlerom nastal lavínový nárast v číslach. Riešenie určite príde. Ako? Uvidíme po štvrtkových (zajtrajších – pozn. red.) rokovaniach.
     
    Štrajk má byť časovo neobmedzený a zapojiť sa do neho chce zatiaľ vyše 7 000 učiteľov zo zhruba 400 škôl po celom Slovensku. Podľa riaditeľov škôl účastniacich sa štrajku, hodnotenie žiakov ani ich prijímacie konanie na stredné školy štrajk nijako neovplyvní. Aké sú teda „páky“ učiteľov na dosiahnutie cieľov pri dohadovaní sa s ministerstvom?
     
    Rozhodne nechceme brať študentov ako rukojemníkov. Ak potrebujú polročné vysvedčenia na prijímačky, dostanú ich. „Páky“, ako hovoríte, spočívajú v ochromení činnosti alebo uzavretí škôl. V prípadoch s malou účasťou je to aspoň narušenie bežnej prevádzky školy. K týmto „pákam“ vôbec nemusí dojsť a boli by sme radi, ak by sme do štrajku ani nešli. Všetko záleží na reakcii ministra.
     
    Minister Draxler uviedol, že za štrajkovou pohotovosťou učiteľov vidí najmä politickú hru, ktorej cieľom vôbec nie je obraňovať práva učiteľov. Čo hovoríte na tvrdenie, že štrajk je len politickou hrou?
     
    Nevidím v našich podmienkach ani jeden bod, ktorý by hnal vodu na mlyn čo i len jednej z politických strán. Ak sa ale vládna strana uráža, že karháme iba ju, je na veľkom omyle. Sme nespokojní s 25 rokmi, keď sa školstvo odsúvalo na vedľajšiu koľaj. Smer predsa nevládne 25 rokov. A ak majú dôkazy, že niekto zo štrajkového výboru patrí do opozičnej strany, nech sa páči. Nech ukážu dôkazy a nie len obvinenia.
     
    Šéf rezortu Draxler dokonca tvrdí, že aj riaditelia škôl považujú niektoré požiadavky pedagógov za absurdné a preto tvrdí, že učitelia, ktorí sa pridali k štrajku, jeho podmienky ani len nečítali. Ako na vás pôsobia takéto vyjadrenia z úst ministra? Sú opodstatnené?
     
    Prekvapím vás, ale sú opodstatnené. Pánovi ministrovi sa trasie stolička a tak sa takýmito absurditami snaží očierniť snahy učiteľov. Je to jedno z tých vyjadrení, ktorými uráža mňa a mojich štrajkujúcich kolegov. Môžem s čistým svedomím povedať, že nielen na našej, ale aj v iných školách sa konali dlhé rozhovory a porady. Koordinátori štrajkov mali vytlačené všetky potrebné informácie a tie sa čítali celým učiteľským zborom. Je nezmysel tvrdiť, že niekto ide do štrajku len tak z dlhej chvíle. Pripomínam, že štrajkujúci sa na neurčitý počet dní vzdávajú mzdy a stávajú sa samoplatiteľmi zdravotného poistenia. Ak si pán Draxler myslí, že platí nezodpovedných ľudí, tak sme vo väčšej kaši, ako sme si mysleli.
     
    Koľko učiteľov zo školy, na ktorej učíte, sa do štrajku zapojí? Stretli ste sa s negatívnym postojom svojich kolegov voči štrajku?
     
    Zatiaľ sme sa zapojili dvaja. Je to málo. Ostatní sú demotivovaní z predchádzajúcich štrajkov, kde sa nedokázalo vyjednať to, čo odbory chceli. Myslím a dúfam, že ďaľšie generácie, ktoré si „užili“ viac demokracie, budú častejšie využívať práva, ktoré im demokracia dala.
     
    Čo bude počas štrajku, ktorý má trvať neobmedzene dlho, s tými učiteľmi, ktorí sa nezapoja?
     
    Ak myslíte školy, ktoré budú zavreté, tam záleží na riaditeľovi, akú prácu im udelí. Na ochromených školách budú väčšinou zastupovať štrajkujúcich.
     
    Neobávate sa, že s ministerstvom školstva nepohne ani štrajk a zmeny podmienok pre učiteľov a žiakov znova zapadnú do zabudnutia?
     
    Minister pozval iniciatívu slovenských učiteľov na stretnutie, ktoré má byť zajtra (štvrtok 21. 1.). Ak sa ministerstvo nepohne ani vtedy, opoziční poslanci zvolajú mimoriadnu schôdzu parlamentu. Vládna strana by si po slovných útokoch na sestričky, lekárov a učiteľov mala sama uvedomiť, či svojím postojom skôr nestráca, ako získava.
     
    Aké ďalšie reformy vzdelávania by ste okrem zvýšenia platov privítali?
     
    Nedávno sme sa s kolegami bavili o tom, že zavedenie školských autobusov by bolo výhodnejšie a lacnejšie ako vlaky pre študentov zadarmo. Nie každá škola je blízko železnice a nie všetky spoje jazdia vo vhodnom čase po vyučovaní. Študenti často v zime mrznú vonku čakajúc na spoj.
     
    Učitelia žiadajú nové didaktické pomôcky v hodnote 400 miliónov eur. Táto suma sa niektorým ľudom zdá prehnaná. Po vašich skúsenostiach z tried, vidíte opodstatnenie pre masívnu výmenu pomôcok?
     
    Ako som už spomínal, pomôcky nie sú len učebnice a mikroskopy. Tie vydržia, ale softvérové licencie sa dnes už platia v mesačných alebo ročných intervaloch. Rovnako počítačové vybavenie. Nikto nemá rád, ak nemôže plynulo viesť hodinu pre zasekávajúci sa program.
     
    Šéfovi rezortu školstva sa nepáči, že učitelia idú štrajkovať až potom, keď stroskotali rokovania s odborármi. Nie jej načasovanie štrajku pár mesiacov pred voľbami taktický ťah ako zvýšiť tlak na súčasnú vládu?
     
    Je to určite väčší tlak. Ale aj zúfalosť učiteľov. Viete, po voľbách vám sľúbia vízie a memorandá, a skončí sa to tak, ako sa to skončilo teraz.
     
    Ak nebude štrajk úspešný, aké budú ďalšie kroky slovenských učiteľov?
     
    Neviem. Tento rok končím s prácou pedagóga a idem sa pre flexibilnosť a aj plat venovať môjmu druhému povolaniu – kameramanstvu a tretiemu povolaniu – strihu videa. Ak sa učitelia v budúcnosti rozhodnú pre čokoľvek, čo pomôže školstvu, rád ich s nadšením a kreativitou podporím. Zdravé školstvo s učiteľmi, ktorí neplnia hlavy študentov len nabiflenými poučkami, ale hodnotami, motiváciou a zmyslom, je školstvo pomáhajúce celému Slovensku. Ľudia v našej krajine by sa mali naučiť vážiť si význam škôl pre život a štát by ich v tom mal podporovať. Čím sa viac vzdelávaš, tým máš lepší základ do života, máš lepšie podmienky v práci, máš viac času na to, čo ťa ženie dopredu a tak pomáhaš sebe, svojej rodine aj spoločnosti.
     
     
    Mgr. Art. Šimon Horna, má 26 rokov a vyštudoval ZSŠE v Starej Turej, predchodcu a v podstate aj  rovnakú školu, kde teraz učí (SOŠ Stará Turá). Vyštudoval Akadémiu umení v Banskej Bystrici v odbore filmová dokumentárna tvorba. Učí štvrtý rok na odbore Grafik digitálnych médií. Deťom sa snaží párkrát za rok priviesť do triedy zaujímavých ľudí z praxe a navštevuje s nimi výstavy. Pre lepšiu komunikáciu so žiakmi si založil na Facebooku druhý profil, aby ho mohli zastihnúť aj mimo pracovného času. Popri učení sa živí ako strihač, kameraman a filmár na voľnej nohe.
     
    - Reklama -