Katarína Zalaiová: Po Vianociach…

0
Vianoce (Autor: pixabay.com)

Patrím medzi ľudí, ktorým sa nechce pred Vianocami tlačiť v preplnených obchodoch, stáť v dlhých radoch a počúvať sťažnosti na nedostatočný počet pokladní, predavačiek a chýbajúcich dní do Vianoc. Preto každoročne využívam možnosť nákupu darčekov prostredníctvom internetu. Už minulý rok sa mi však stalo, že som vďaka tomu ostala bez darčekov. Na nákup som si vybrala jeden nemecký e-shop, pretože mal nízke ceny. Objednala som odtiaľ všetko čo som mohla. Po zaplatení som s blížiacimi sa Vianocami netrpezlivo očakávala ich doručenie. Sviatky však prešli a darčeky nikde. Neprišli ani v januári, ani vo februári a márne by som na ne čakala doteraz. Predávajúci na moje výzvy na vrátenie peňazí nereagoval, a tak mi neostávalo nič iné ako hľadať spôsob, akým by som peniaze od neho získala späť.

Akémukoľvek konaniu na súde má predchádzať pokus dohodnúť sa s predávajúcim. Pri cezhraničných spotrebiteľských problémoch nezabudnite najprv osloviť Európske spotrebiteľské centrum. Keďže dobrovoľne sa mi ani napriek tomu peniaze od predávajúceho nepodarilo získať, ďalším riešením tejto situácie bolo európske konanie vo veciach s nízkou hodnotou sporu. Tento typ súdneho konania je určený na zjednodušenie a urýchlenie vymáhania cezhraničných pohľadávok do výšky 2000 EUR. Môžete ho využiť aj v prípade, že Vám predávajúci z členského štátu Európskej únie (s výnimkou Dánska) zaplatený tovar nedoručí, prípadne nerešpektuje Vaše právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej prostredníctvom internetu do 14 dní a peniaze Vám nevráti. Prostredníctvom tohto konania je možné vynútiť aj plnenie povinnosti – napr. dodanie tovaru.

Na začiatku podávate návrh vyplnením formulára so svojimi údajmi, s údajmi predávajúceho, popíšete problém a pripojíte sprievodné dokumenty, ktoré preukazujú Váš nárok, napríklad objednávku a potvrdenie o zaplatení (môže byť aj z internet bankingu). Formulár vo všetkých jazykoch členských štátov Európskej únie nájdete na tejto stránke: https://e-justice.europa.eu/content_small_claims_forms-177-sk.do

Formulár doručíte súdu, pri spotrebiteľských sporoch je príslušným v zásade okresný súd v mieste Vášho bydliska. Súd do 14 dní odo dňa prijatia podania doručí jeho kópiu spolu s formulárom na odpoveď protistrane, ktorá má 30 dní na odpoveď. Súd vám musí zaslať kópiu odpovede do 14 dní.

Následne, ak súd nevyžaduje od strán ďalšie informácie, musí do 30 dní vyniesť rozsudok, bez ohľadu na to, či príde odpoveď od protistrany alebo nie…

Je dobré vedieť, že ak by súd nariadil pojednávanie, nie je nutné nechať sa zastúpiť advokátom. V neposlednom rade je dôležité spomenúť, že rozsudok vydaný v tomto konaní sa uznáva a vykonáva v inom členskom štáte bez potreby doložky vykonateľnosti a bez akejkoľvek možnosti namietať proti jeho uznaniu. Jediným dôvodom na odmietnutie výkonu rozsudku v inom členskom štáte je ten, ak je nezlučiteľný s iným rozsudkom vydaným v inom členskom štáte medzi tými istými stranami.

Katarína Zalaiová

Pôvodný text vyšel na esc-sr.blog.sme.sk.

- Reklama -