Bezplatná doprava vlakom má prvé výročie. Konečne sme ako Švajčiari alebo si len niekto kupuje hlasy? Zhodnotili poslanci

    0
    Bratislavská Hlavná stanica (Autor: SITA)

    Keď premiér zaviedol opatrenie, aby deti, dôchodcovia a študenti mohli využívať vlakovú dopravu bezplatne, vyvolal tým aj vlnu nevôle. A nielen preto, že tento nápad diskriminuje pracujúcich. Ale aj preto, že komfort cestovania sa výrazne znížil, hoci vláda tvrdila opak. Vypätá situácia je hlavne pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti.

    Bez miestenky to nepôjde

    Každý, kto mal možnosť cestovať bezplatne najmä počas „špičky“, teda hlavne v piatok popoludní a v nedeľu, v smere zo západu na východ alebo opačne, mohol na vlastnej koži okúsiť, ako vyzerá vládne opatrenie v praxi. Preplnené vagóny hlavne študentmi cestujúcimi či už zo, alebo do školy, nie sú niečim výnimočným, práve naopak.

    Kto chce sedieť, môže si kúpiť miestenku, no pozor, je dobré urobiť tak v predstihu. Ak chcete totiž napríklad cestovať v nedeľu trasou, pri ktorej je predpoklad presunu časti národa z východu na západ, je vysoko pravdepodobné, že ju v ten deň jednoducho nezoženiete, prípadne až od iného mesta, v ktorom sa pripájajú vozne na posilnenie. Podľa údajov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) zaviedli 100 nových spojov a zvýšila sa kapacita existujúcich vlakov, a to práve predĺžením súprav o ďalšie vagóny.

    Tí, ktorí nemajú právo na bezplatné cestovanie, teda pracujúci, si pochvaľujú cestovanie InterCity (IC) vlakom, ktorý bezplatnú prepravu vybranej skupine obyvateľstva neponúka. IC vlaky sa navyše vyznačujú väčším komfortom, hoci sú o čosi drahšie. Hoci sa môže zdať, že IC vlaky zachraňujú komfort cestovania, ako všetko, aj toto má svoj zádrheľ. Tým je, že takéto vlaky nejazdia všetkými trasami. A tak, kým sa zo západného Slovenska dostanete pohodlne na východné severnou trasou, na tej južnej, čiže cez Zvolen, veľa možností nemáte. IC vlaky totiž touto trasou nejazdia. Riešením by mohlo byť zakúpenie si lístka do prvej triedy, tá je však o niekoľko eur drahšia.

    Železnice sú spokojné

    Kým pracujúci nadávajú,  železnice sú spokojné. Číselné údaje hovoria o tom, že bezplatnú prepravu využilo 24 miliónov ľudí – je to počet cestujúcich, ktorí do 17. novembra tohto roka, teda za rok, využili možnosť cestovania zadarmo. Podľa údajov, ktoré zverejnila ZSSK, pribudlo vo vlakoch 21 percent cestujúcich. „Zavedenie bezplatnej prepravy v osobnej železničnej doprave na Slovensku zásadne zvýšilo záujem o cestovanie vlakmi,“ spokojne konštatujú železnice. Riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt uviedol, že denne odvezú po koľajniciach o 26-tisíc ľudí viac. „Celkovo denne sedí vo vlakoch približne 150-tisíc ľudí,“ vyčíslil Schmidt.

    Do bezplatnej prepravy sa treba registrovať. ZSSK eviduje na začiatku novembra tohto roka 847 404 registrovaných ľudí. Železnice zverejnili aj rebríček najviac využívaných trás a tiež to, v ktorom kraji je o bezplatnú prepravu záujem. Tu sú v prvej trojke Žilinský, Prešovský a Banskobystrický kraj. Najmenší záujem je v Trnavskom kraji. Paradoxne, najväčší záujem o bezplatnú prepravu nie je na trasách zo západu na východ, ale na jednotlivých trasách západného Slovenska. Na prvom mieste je tak trasa Bratislava – Trnava, Bratislava – Malacky či Bratislava – Nové Zámky.

    Ostala kultúra cestovania stále zachovaná?

    Údaje ZSSK hovoria aj o masovom náraste študentov. „Najzásadnejšia zmena medziročne nastala v dopravnom správaní študentov, ktorí oveľa masovejšie využívajú bezplatný mesačník, nie individuálne lístky na každú cestu. Vlani viac študentov využívalo individuálne lístky na jednu cestu,“ uvádzajú železnice. Zároveň pripomínajú, že stále platia limity na bezplatnú prepravu. „S cieľom vyvážiť záujem o cestovanie s ponúkanou kapacitou spojov, udržať obsadenosť vlakov a neznižovať kultúru cestovania pre platiacich cestujúcich, ZSSK zaviedla v decembri 2014 limity počtu bezplatných lístkov do vybraných spojov,“ chváli sa ZSSK.

    Aj v tomto prípade však platí, že  niektoré veci niekedy vyzerajú lepšie len „na papieri“. Pracujúci by totiž vedeli rozprávať. Koniec koncov, sociálna sieť Facebook býva plná rozhorčených statusov cestujúcich, ktorí si za cestu platia. Podobný názor zdieľa napríklad aj poslanec za SaS Martin Poliačik. „Samozrejme, sú ľudia, ktorí sa sťažujú, že vlaky sú často preplnené,“ uviedol pre PL.sk.  Bohaté skúsenosti s tým má aj Tomáš Smutný z Novej Generácie (pravicové mládežnícke združenie – pozn. red.), ktorá ziniciovala proti vlakom zadarmo aj petíciu. „Nielen ja, ale aj moji kolegovia z Novej Generácie či moji známi máme s tým skúsenosti,“ priznal pre PL.sk Smutný. Takisto spomína sociálnu sieť. „Nie je nič výnimočné, keď na Facebooku vidíte statusy ľudí, ktorí si zaplatia cestovné a vidia, že vlaky sú preplnené, ale aj špinavé,“ opísal realitu Smutný.

    Mimochodom, Nová Generácia je autorom petície za zrušenie vlakov zadarmo, ktorú spustila ešte minulý rok. „S týmto návrhom nesúhlasíme v plnom rozsahu a považujeme ho za populistický a nezodpovedný. Vieme, že nič nie je zadarmo a všetky náklady budú hradené z daní nás, daňových poplatníkov,“ znie stanovisko združenia.

    Tomáš Smutný je však presvedčený, že ide len o predvolebnú kampaň Smeru. „Tak ako vlaky zadarmo, aj takmer všetky opatrenia zo sociálnych balíčkov, aj utečeneckú krízu využíva premiér na svoju predvolebnú kampaň,“ povedal pre PL.sk predseda združenia. Ako dodal, spomínanú petíciu odovzdajú na ministerstvo dopravy v najbližších dvoch týždňoch. Od petície si sľubuje, že sa ňou bude príslušný orgán zaoberať, lebo má viac ako 10-tisíc podpisov. Podľa neho má vláda pomáhať ľuďom, ak sa chcú mať dobre, iným spôsobom, ako je zavedenie bezplatnej prepravy pre vybraný okruh obyvateľov.

    Deformujú trh

    Toto opatrenie negatívne hodnotí aj Martin Poliačik. „Je to klasický prípad kupovania si hlasov a klasický prípad toho, keď sociálne opatrenie deformuje trh. Niekto na to doplatí a vláda si za to kupuje hlasy dôchodcov a mladých ľudí,“ povedal pre PL.sk liberál, ktorý spomenul aj nemilú situáciu, do ktorej sa dostali autobusové spoločnosti, o ktoré poklesol záujem, a niektoré veľké spoločnosti dokonca aj zvažujú odchod z trhu.

    Na úspešné čísla ZSSK sa odvoláva smerák Anton Martvoň, ktorý prvé výročie bezplatnej vlakovej dopravy hodnotí veľmi pozitívne. „Do dnešného dňa prepravili železnice 24 miliónov osôb, čo svedčí o tom, že je to využívané. Aj počet ľudí zaregistrovaných do bezplatnej prepravy asi niekto neočakával, presiahlo to očakávania a zároveň to zatvorilo ústa kritkom,“ povedal pre PL.sk Martvoň. Ako ďalej dodal, prípadné sťažnosti pracujúcich sú individuálnou záležitosťou a pripájanie vozňov, ktoré majú kapacitu vlakov zvýšiť, takisto víta.

    Aj v negatívach vidí pozitíva. „Je dobré, keď železničnej spoločnosti prichádzajú podnety, lebo môžu na tom pracovať,“ doplnil s tým, že vlaky sú preplnené len v piatky, nedele alebo pondelky ráno, keď sa presúvajú študenti. „Nemyslím si ale, že by to bolo preplnené v takej miere, ako tvrdia niektorí ľudia,“ dodal pre PL.sk s tým, že konečne sme sa týmto opatrením vraj priblížili k Švajčiarsku.


     

    - Reklama -