Radim Jančura z RegioJetu pre PL: Štátnym železniciam vidíme na prsty, Počiatek toleruje krivdu. Česko by mohlo prijať 6-tisíc rodín utečencov

0
Radim Jančura, šéf RegioJetu (Autor: Archív)

Od ministra dopravy Jána Počiatka chcete vyriešenie prevádzkovania liniek štátnych IC vlakov na linke Bratislava – Žilina – Košice. Na tej istej trati jazdíte od polovice decembra. Čo presne od ministra chcete?

Chceme, aby sa dodržiavali zákony. Vyzval som opakovane ministra dopravy, aby prestal tolerovať situáciu, keď štátny dopravca ZSSK za peniaze občanov a s tichou podporou štátu robí všetko pre to, aby poškodzoval novú prichádzajúcu konkurenciu. Aká je to je spravodlivá súťaž, keď sa môže štátny dopravca bez obáv spoľahnúť na to, že mu štát nakoniec zalepí akúkoľvek stratu a on si môže bez akéhokoľvek začervenania nastaviť cenu napríklad na jedno euro a znemožniť takto konkurencii podnikanie? Nám štát nedá ani cent. Neprepláca nám ani zľavy, ktoré poskytujeme študentom či seniorom. Preto chceme, aby minister dopravy v tom spravil poriadok.

Tento svoj plán ste oznámili na konferencii politickej strany SaS. Prečo ste to spravili práve tam? Nie je to nekorektné  voči ministerstvu?

Na konferenciu politickej strany SaS som bol pozvaný ako odborný rečník, kde som náš postoj prezentoval účastníkom konferencie. Širokej verejnosti sme naše stanovisko prezentovali až viac ako týždeň po tom, a to oficiálnou tlačovou správou, ktorú sme vydali pre slovenské médiá. To nemalo nič spoločného s akoukoľvek politickou stranou. Navyše pre pána ministra nie sú naše argumenty žiadnou novinkou. Absolvoval som s ním a  jeho ľuďmi rad rokovaní, kde sme neúnavne vysvetľovali náš pohľad, čo  treba spraviť, aby sa situácia napravila a aby boli dodržiavané európske a slovenské zákony. Bohužiaľ, dosiaľ sa nič nestalo.

Takže so SaS nemáte nič viac spoločného?

Nič. Podporím akúkoľvek stranu, ktorá vyznáva spravodlivú otvorenú súťaž, dodržiavanie zákonov a rovnaké podmienky pre všetkých účastníkov trhu. Je jedno, či je to SaS alebo iná strana. SaS sa takto prezentuje a presadzuje tieto hodnoty – preto som nemal problém vystúpiť na ich konferencii a podeliť sa o svoje názory. To je všetko.

Ministerstvo dopravy to použilo v argumentácii a hovorí o posunutí témy z odbornej úrovne na politickú… Nebola lepšia iná platforma na zverejnenie?

Ministerstvo dopravy by sa malo zamerať na to, aby ako zástupca vlastníka štátneho dopravcu ZSSK  zjednalo poriadok tak, aby tento dopravca dodržiaval zákony a správal sa ako zodpovedný férový hráč na trhu.

Dočítal som sa o vás, že ste nepriateľom neprávostí. Postavím otázku inak. Prišli ste na trh, kde vám štátny prepravca uvoľnil časť trate Bratislava-Košice IC vlakov počas pracovného týždňa. Teraz napádate štát za to, že vás znevýhodňuje tým, že časti verejnosti, študentom a seniorom, umožňuje cestovanie zadarmo. Každá SWOT analýza predsa hovorí o hrozbách a tými predsa pre vás museli byť od začiatku legislatívne zmeny…

Štátny dopravca nám neuvoľnil časť trate. Štátny dopravca prestal prevádzkovať časť IC vlakov z dôvodu ich neudržateľnej ekonomickej situácie. Tieto vlaky boli stratové ešte pred naším príchodom a ZSSK v nich následne znížila cestovné ešte hlbšie na podnákladovú úroveň. Ďalšiu ranu dostali vlaky IC ZSSK odchodom veľkej časti zákazníkov do vlakov zadarmo. Strata z prevádzkovania vlakov IC ZSSK tak ďalej narastala – preto zrušenie časti týchto spojov bol ekonomicky nevyhnutný krok. Čo sa týka cestovného zadarmo pre určité sociálne skupiny – štát má, pokiaľ sa rozhodne, určite právo taký krok urobiť. Je to politické rozhodnutie – každý naň môžeme mať svoj názor. Napriek tomu nie je možné urobiť toto rozhodnutie diskriminačne, keď poviem, že jednému dopravcovi tieto zľavy preplatím a ostatných tým zničím. Je to rovnaké, ako keby sa štát rozhodol, že bude financovať pre určité sociálne skupiny napríklad chlieb zadarmo, ale iba v reťazci Tesco. A všetci ostatní predajcovia chleba proste zomrú – pretože, prečo by ho u vás niekto kupoval, keď  v Tesco je zadarmo. A rovnako postupuje aj Ficova vláda.

Navyše tým  vláda vyhadzuje peniaze daňových poplatníkov. Ak by zľavy preplácala aj  v našich diaľkových vlakoch – ušetrila by. My sme od štátu požadovali úhradu iba v polovičnej výške oproti ZSSK.

Vaše názory na vládu či bratislavského župana Pavla Freša ste vyjadrovali v minulosti napríklad aj použitím billboardov. Nie je aj to nefér, keď niekoho obviníte na priestore, kde sa nemôže brániť?

Nefér je porušovať zákony, podliehať klientelisticko-korupčným väzbám a poškodzovať občanov Slovenska. Ak toto politici robia, musia počítať s tým, že sa budeme brániť a že im to občania vo voľbách spočítajú.

Kto je nepríjemnejší protivník – skorumpovaný politik alebo neférový konkurent?

Ťažko povedať. V oboch prípadoch sa nám vďaka nim podarilo získať veľa ľudí na našu stranu. Ako hovorím – najužitočnejšia je zrážka s blbcom. Ta nám vždy prinieslo najväčší užitok – najmä z hľadiska reklamy a propagácie.

Máte výhrady proti  krokom vlády, proti niektorým samosprávnym krajom a ich predsedom, hovoríte pomerne bez servítky o korupcii, nejdete pre silné slová ďaleko. Mám na mysli aj vašu myšlienku „Máte krásnu krajinu, ale sku*vený štát.” Nebolo by pre vaše podnikanie lepšie byť menej nápadný? 

Prečo? Som presvedčený, že treba dodržiavať zákony a, naopak, striktne upozorňovať na ich nedodržiavanie. Vždy som sa toho držal a nikdy mi nepripadalo, že by som urobil niečo zlé. Zlé je to, keď politici podliehajú korupčno-klientelistickým väzbám a zasahujú tým do voľnej súťaže na trhu. A na to  určite treba upozorniť. Ďalšia vec je, že náš boj za dodržiavanie zákonov nám prináša rad sympatizantov, čo je ďalší pozitívny aspekt toho, že je nás vidieť ako odhodlaných bojovníkov za správne veci. 

Koľko cestujúcich ľudí vykryje náklady na linku Bratislava-Košice? Koľkokrát do týždňa sa vám podarí takto obsadiť vlak?

Na trase Bratislava – Košice sú naše vlaky obsadené takmer na 100 %. Napriek tomu pri súčasných cenách, ktoré sú pokrivené podnákladovými cenami zo strany ZSSK a diskriminačnou politikou v oblasti preplácania cestovného zadarmo iba v diaľkových vlakoch ZSSK, nie je reálne, aby sme sa dostali do zisku. Vďaka tomu tiež presne vieme, aká vysoká je stratovosť vlakov IC ZSSK a vďaka tomu tiež dokážeme vyčísliť konkrétne škody, ktoré nám to spôsobuje.

Čo je výnosnejšie – letenky, autobusy alebo vlaky?

V tomto okamihu sú to určite autobusy a predaj leteniek. V oboch prípadoch ide o dlhodobo fungujúce biznisy, kde našťastie – s výnimkou trasy Bratislava – Nitra – nečelíme žiadnej neférovej súťaži či diskriminácii zo strany politikov. Letenky sa zase, naopak, úspešne rozvíjajú s ohľadom na celkový rast ekonomiky a zlacňovanie pohonných hmôt. Ľudia viac cestujú, kupujú viac leteniek. V prípade vlakov je to biznis, ktorý má určité vstupné náklady, ale aj tie by sme boli schopní veľmi rýchlo sa preklopiť do zisku. Nič menej práve s ohľadom na tolerovanú nekalú súťaž zo strany štátnych dopravcov, keď sa tiež ČD snažili nás vytlačiť podnákladovými cenami, sa nám podarilo napríklad v ČR dostať RegioJet do zisku až v druhej polovici minulého roku. A to iba vďaka tomu, že máme najdlhšie súpravy, až 10-vozňové, a prepravujeme na trase Praha – Ostravsko – Košice najviac zákazníkov.

Na Slovensku prevádzkujete trasy Bratislava – Žilina – Košice, Košice – Žilina – Praha, Bratislava – Komárno, Bratislava – Nitra – Banská Bystrica. Čo by odchod z jednej z nich pre vás,  znamenal?

Znamenal by to, že na Slovensku zvíťazilo nerešpektovanie zákonov a tolerovanie tohto stavu zo strany vlády. Znamenalo by to, že ministerstvo dopravy dalo prednosť poškodzovaniu daňových poplatníkov a pripravilo občanov Slovenska o populárne a obľúbené spoje a že svojím postupom poškodilo naše podnikanie natoľko, že sme museli odísť.

A pre cestujúcu verejnosť?

Že ju vlastný štát pripravil o kvalitné služby na železnici a konkurenciu, ktorá priniesla jednoznačné zmeny v prospech zákazníka.

Zisk vám prináša Student Agency a ,,staré produkty”, investície do RegioJetu sú, respektíve prvé roky boli, stratové. Prečo ste neostali pri  tom, čo ste mali zabehané a čo generovalo obrat 7 miliárd českých korún?

Zisk nám v Českej republike prináša tiež RegioJet. V tomto roku skončí ziskom 30-50 miliónov Kč. Podarilo sa nám vytvoriť dopravcu, ktorý je dnes jednotkou  na prepravnom trhu medzi Prahou, Ostravskom a Košicami. Našim vlakom dáva prednost najviac cestujúcich. Tieto spoje tiež od decembrovej zmeny cestovného poriadku naďalej posilníme. RegioJet sa v Čechách stal ziskovým a úspešným, a to je práve to, čo desí  niektorých úradníkov a politikov, ako aj najmä štátneho dopravcu. Na jednej strane sa musí viac snažiť a na strane druhej je tu niekto, kto im neustále nastavuje zrkadlo a pozerá im na prsty.

O bezplatnom cestovaní pre študentov v štátnych železniciach hovoríte ako o predvolebnej politickej korupcii, na druhej strane priznávate, že štát má na takéto sociálne opatrenie právo, no mal by za neplatiacich hradiť stratu nielen ZSSK, ale aj ďalším prepravcom. V takom prípade by vám tá korupcia neprekážala?

Je to rozhodnutie štátu a jeho politickej reprezentácie, na ktoré má právo, ale všeobecne tento spôsob nie je dobrý. Nijako nemotivuje nových zákazníkov, aby prichádzali na železnicu – skôr vedie k nadužívaniu služby, vytvára oveľa väčšie náklady a zväzuje železnicu s dotáciami namiesto toho, aby ju robil stále viac a viac samofinancovateľnou. A to nie je určite dobré pre rozvoj kvalitnej železničnej dopravy. Jej budúcnosť nie je v cestovnom zadarmo. Jej budúcnosť je v ponuke kvalitných služieb, vďaka ktorým sa zákazníci rozhodnú dať jej prednosť napríklad pred osobným automobilom.

Navyše cestovné zadarmo vo vlakoch ZSSK nediskriminuje iba RegioJet a ďalších železničných dopravcov. Jeho vinou museli skončiť tiež niektorí autobusoví dopravcovia, ktorým sa po zavedení cestovného zadarmo vyprázdnili autobusy.

V lete vám chýbalo 50 vodičov autobusov. Problém ste mali aj so železničnými strojvodcami. Už ste kapacity naplnili?

V prípade strojvodcov išlo o záležitosť, ktorú sa podarilo uzavrieť vzájomnou komunikáciou a dohodou. V prípade vodičov autobusov – tých prijímame stále, pretože rozširujeme naše autobusové linky v Čechách, na Slovensku i vybrané medzinárodné linky. Aktuálne budeme otvárať novú linku Bratislava – Viedeň a neustále posilňujeme našu stále úspešnejšiu autobusovú linku Bratislava – Nitra – Banská Bystrica. Vodičov autobusov tak potrebujeme a budeme potrebovať stále. Navyše v Čechách je ich nedostatok tiež vzhľadom na to, že ich viacero začalo pracovať napríklad v Nemecku pre tamojších dopravcov, čo dostalo pozíciu vodiča autobusu medzi jednu z najžiadanejších na pracovnom trhu.

Vyslovili ste názor, že v Česku je 6-tisíc obcí a pokojne by každá z nich mohla prijať jednu utečeneckú rodinu. Ako ste vy ako Student Agency,  či ako RegioJet  pomohli utečencom?

Áno, v prípade, že bude jasný systém, rozdelenie a následná starostlivosť o takéto rodiny je určite Česko schopné sa o 6-tisíc rodin utečencov postarať – o tom som presvedčený. Vidím, ako sa u nás dobre etablovali Ukrajinci či občania bývalej Juhoslávie, ktorí u nás žijú a rovnako potrebovali predtým podobnú pomoc. Ako sme pomohli my? V okamihu, keď sa na budapeštianskej stanici tiesnili tisíce ľudí, ktoré sa nakoniec museli vydať na cestu pešo, sme komunikovali smerom k českému ministrovi vnútra našu pripravenosť poskytnúť naše dopravné kapacity na prepravu, ak by o to maďarská strana prejavila záujem. Boli sme pripravení napríklad v tomto konkrétne pomôcť.

Vo vašom životopise na stránke osobnosti.cz som sa dočítal, že na pôvodný predmet podnikania, sprostredkovávanie au-pair pobytov, ste prišli pri svojom nelegálnom pracovnom pobyte vo Veľkej Británii. To je zaujímavý backround… Ako to bolo s nápadom na investovanie do dopravy? Išlo len o logický posun odviezť tam tých ľudí, keď už tam idú, alebo ste vychádzali z nejakých analýz?

Áno, bolo to tak. Povedali sme si, prečo to neskúsiť sami – zaobstarali sme  si autobus, dali doň stevardku, nápoje… a takto sme sa de facto dostali do podnikania v pravidelnej doprave.

Neľutujete, že ste začali podnikať aj na Slovensku?

Určite nie. Slovensko je krásná krajina, žijú tu schopní ľudia, podnikáme tu radi – iba nám do toho neprijateľne vstupujú politici.

- Reklama -