Stopnite dotácie pre nezmyselné vlaky, vyzýva šéf RegioJetu. Vaše obvinenia berieme už ako folklór, vracia úder ministerstvo

    0
    Radim Jančura, majiteľ Student Agency (Autor: Hans Štambera)

    Vláda Roberta Fica podľa Jančuru dotuje stratové medzinárodné vlaky ŽSSK. O Jančurových obvineniach informoval spravodajský portál HNonline.sk.

    Zarábajú aj bez dotácií

    Ako vyzval Jančura, štát má dotácie zrušiť a peniaze daňových poplatníkov použiť tam, kde je to naozaj potrebné, a nie v oblastiach, ktoré sú pre bežný život zbytočné. „Je to rovnaký nezmysel, ako keby začal štát dotovať medzinárodné letecké linky,“ odkázal vláde. Ministerstvo dopravy však nesúhlasí. Ako argumentáciu použili známu formulku, že vlaky sú pre všetkých. Jančurove útoky označili za folklór. „Vo všetkých, teda aj tých o ktorých hovorí pán Jančura, sa ľudia vozia a využívajú ich na svoju prepravu,“ odkazujú mu z rezortu dopravy.

    Šéf RegioJetu si však myslí, že dotované by mali byť len tie vlaky, ktoré ľudia využívajú na základné účely. Tými sú cesta do práce, školy či za lekárom. Medzinárodné spoje si finančnú injekciu od štátu podľa neho nezaslúžia. Kritika z Jančurovej strany prišla po roku od spustenia linky Praha – Košice. Za rok prevádzky prepravili vyše pol milióna ľudí, v roku 2016 by ich mohlo byť milión. Jančura argumentuje aj tým, že ich vlaky jazdia bez dotácií, a napriek nízkej cene dokázali byť na trase Praha – Košice ziskoví. Na rozdiel od od ZSSK či Českých dráh, ktoré majú vyššie ceny, ale sú v strate. „Stratu navyše nezmyselne pokrýva štát z peňazí slovenských občanov,“ myslí si Jančura.

    Nech si skúsi celodenný systém

    Podľa ministerstva dopravy však argument, že štát dotuje vlaky, ktoré sú pre Slovákov nanič, neobstojí. Pre Jančuru majú ešte jeden odkaz. Fakt, že pán Jančura dokáže voziť veľmi konkrétny vlak bez dotácie, určite neznamená, že by dokázal bez takejto dotácie voziť celý celodenný systém, ktorý by v prípade diaľkovej dopravy mal byť prevádzkovaný v podobe rovnomerného celodenného režimu dvojhodinového taktu. To je podstata verejnej služby, ktorú štát zabezpečuje na našich železniciach,“ cituje hovorcu rezortu dopravy Martina Kóňu portál.  


    Zoznam vlakov, ktoré majú byť dotované nezmyselne:

    SC 240/241 SC Pendolino Košice – Praha a späť

    Prémiový, povinne miestenkový vlak, vedený jednotkou Pendolino ČD, ktorý zastavuje len vo vybraných staniciach. Jeho prevádzka nie je dotovaná na území Českej republiky, od slovenského ministerstva dostáva financie na prevádzku.

    EN 444/445 Slovakia Košice – Praha a späť

    Nočný vlak vyššej kategórie EuroNight s povinnou rezerváciou miest, bez využitia pre bežnú dopravnú obslužnosť.

    Vlaky EuroCity na trase Brno – Kúty – Bratislava a späť

    Medzinárodné vlaky vyššej kategórie voziace väčšinou medzinárodných cestujúcich – často iba tranzitujúcich z  Čiech cez Slovensko do Maďarska, kde ZSSK dostáva kilometrický podiel z drahého medzinárodného cestovného. Tieto vlaky naviac na území Slovenska zastavujú len v Bratislave a na pohraničnej stanici Kúty. Naopak nezaisťujú žiadnu dopravnú obslužnosť pre cestujúcich zo Záhoria, pretože napr. v Malackách nezastavujú.

    - Reklama -