V Európe vás nikto nechce! Zostaňte žiť v islamskom kalifáte, vyzýva Islamský štát v internetovej propagande

    0
    Bojovníci radikálnej organizácie Islamský štát (Autor: SITA)

    Dokumentovaním aktivít Islamského štátu na internete sa už nezaoberajú len tajné služby svetových mocností. Dnes sa touto aktuálnou témou zaoberajú aj najrôznejšie mimovládne organizácie. Jednou z nich je Quilliam Foundation. Ide o prvý think tank zameraný na boj proti extrémizmu na internete. Zaoberá sa občianstvom, ľudskou identitou a osobným vlastníctvom v globalizovanom svete. Ústav bojuje za náboženskú slobodu, rovnoprávnosť, ľudské práva a demokraciu.

    Quilliam Foundation nedávno odštartoval medzinárodnú kampaň s názvom „Zdokumentovanie virtuálneho kalifátu“, v ktorej sa zaoberá výskumom strategickej propagandy Islamského štátu na internete. V správe „Virtuálny kalifát: Pochopenie stratégie propagandy Islamského štátu“ z tohto roka je popísaný 30 dňový výskum, ktorý ústav robil na internete v období islamského mesiaca šaval od 17. júla do 15. augusta 2015.

    Správa organizácie Quilliam Foundation s názvom:

    Z výskumu, v ktorom experti z Quilliam Foundation zozbierali viac ako 1 100 rôznych propagandistických materiálov, vyplýva, že radikáli z IS začínajú na internete postupne meniť svoju stratégiu. Videá z krutých popráv, pri ktorých bolo odrezávanie hláv bežnou praxou, ustupujú a do popredia sa na webe dostávajú propagandistické materiály, ktoré obhajujú postupy Islamského štátu a ospevujú život v kalifáte. Práve takýmto spôsobom sa IS snaží prilákať ľudí na svoju stranu bez toho, aby musel použiť násilie.

    Najnovšie sa IS rozhodol využiť na propagandu utečeneckú krízu, ktorú v podstate sám spôsobuje rozvratom Sýrie a Iraku. Na internete sa objavili desiatky záznamov, v ktorých radikáli obhajujú kalifát a vyzývajú ľudí, aby neutekali do Európy, kde ich podľa militantov nečaká lepší život ako pod nadvládou Islamského štátu. Podľa denníka The Wall Street Journal chcú radikáli takýmto spôsobom dokázať, že majú situáciu v Sýrii a Iraku pod kontrolou.

    Viac ako polovica propagandistických materiálov IS sa na internete zameriava práve na civilný život v kalifáte. Videá, fotky, články, ale aj pesničky majú presvedčiť ľudí o tom, že život pod nadvládou Islamského štátu je lepší ako ten, ktorý ich čaká v Európe, kde ich miestni nechcú. To však neznamená, že by záznamy z krutých popráv zmizli z webu. Nezmizli, ale radikáli z Islamského štátu ich používajú skôr na zastrašovanie ľudí, ktorí žijú na území kalifátu, než na šírenie strachu na medzinárodnej úrovni. Veľká časť propagandy IS sa najnovšie sústredí na vyvolanie dojmu, že sa radikálom v ofenzíve darí. Objavili sa však informácie o tom, že množstvo videozáznamov z „úspešných“ útokov Islamského štátu je zinscenovaných tak, aby vyvolali dojem ich neporaziteľnosti.

    Marketing Islamského štátu

    Na území islamského kalifátu kontrolovanom IS vznikne viac ako 38 nových propagandistických materiálov denne. To je viac, ako dokáže uverejniť ktorákoľvek vláda alebo mimovládna organizácia bojujúca proti propagande Islamského štátu. „V mnohých ohľadoch pracuje IS ako veľká mediálna spoločnosť. Musíme si uvedomiť, že neexistuje elixír, ktorý by nás zbavil informačnej prevahy Islamského štátu. Kalifát robí marketing na priemyselnej úrovni, a ak chceme zničiť jeho značku, musíme ho najprv do hĺbky pochopiť,“ tvrdí riaditeľ Quilliam Foundation Haras Rafiq.

    Proti propagande militantov

    Quilliam Foundation bojuje proti propagande Islamského štátu vlastnými zbraňami. Video na stránke ústavu zobrazuje krátky príbeh jedného zo zahraničných žoldnierov, ktorý sa vrátil do Sýrie a Iraku, aby sa pridal na stranu radikálov z IS. Na zázname je zranený, zakrvavený muž v špinavej miestnosti, ktorý číta list od svojho brata s prosbou, aby sa vrátil domov. Video sa končí nápisom v angličtine, ktorý v preklade znie: „Nedovoľte, aby vaše slová zmenili našich bratov na zbrane.“ Ten odkazuje na prípady, keď sa moslimovia žijúci v Európe vracajú domov po výzve svojich rodín, ktoré zostali vo vojnových oblastiach.

    - Reklama -