Zavádzanie hraničných kontrol narúša podľa strany piliere EÚ. Myslia si to v SDKÚ

    0
    Predseda SDKÚ-DS Pavol Frešo (Autor: SITA)

    “Hľadanie riešení o tom, ako efektívne pomôcť migrantom a ako udržateľne zvládnuť túto krízu, sa obmedzilo len na súboj o povinné kvóty. Lenže následky tohto problému už musíme začať riešiť vo viacerých smeroch, pretože súčasný stav, keď sa zavádzajú hraničné kontroly, môže čoskoro ochromiť nielen slovenskú, ale aj európsku ekonomiku,“ uviedol Frešo s tým, že pre chýbajúcu odvahu niektorých politických lídrov trvať na dodržiavaní zákonnosti a zároveň pre absentujúcu schopnosť ponúknuť reálnu a udržateľnú pomoc ľuďom sme dnes svedkami zavádzania hraničných kontrol. Tento krok je podľa Freša pochopiteľný, keďže vlády sú zodpovedné za bezpečnosť svojich občanov. Na druhej strane však toto opatrenie narúša jeden z pilierov EÚ, ktorým je voľný pohyb osôb. Zavádzanie hraničných kontrol pritom narúša aj druhý pilier EÚ, ktorým je voľný pohyb tovaru. Práve to už môže mať podľa Freša výrazný vplyv na fungovanie národných ekonomík, vrátane tej slovenskej. Ako dodal, následne sa to môže prejaviť obmedzením výroby a poklesom platov.

    Zavádzanie hraničných kontrol, ktoré majú za následok zdržanie kamiónov, môže podľa strany výrazne ovplyvniť zásobovací systém našich troch automobiliek, ale aj ďalších priemyselných podnikov. Systém just-in-time je totiž postavený na presnom načasovaní dodávok dielov a materiálu do priemyselných závodov a zdržanie kamiónov na hraniciach môže ochromiť výrobu. “Jedným z riešení by bolo vytvorenie tzv. cargo koridorov na hraničných prechodoch. Nimi by mohli prechádzať skontrolované, zaplombované a viditeľne označené kamióny a nákladné autá, ktoré by sa nemuseli podrobiť hraničnej kontrole. Tým sa do budúcnosti eliminovalo riziko ohrozenia priemyselnej produkcie počas podobných kríz ako zažívame dnes,“ povedal predseda Sekcie spravodlivosti a bezpečnosti SDKÚ-DS Ján Keselý. Finančné a colné správy v členských krajinách EÚ by už na svojom území skontrolovali nákladné auto, ktoré s tovarom opustí štát. Takto skontrolované auto by bolo viditeľne zaplombované a viditeľne označené jednotným európskym označením. To by vodičovi tohto auta umožnilo prekračovať hraničné prechody cez špeciálne koridory bez nutnosti podrobiť sa hraničnej kontrole. Zároveň by finančné alebo colné správy nahodili dáta o skontrolovanom aute do mýtnych systémov. Tým by vznikla druhá úroveň kontroly a umožnilo by dosledovanie cesty tohto automobilu.

    - Reklama -