Prečo prišlo na ostatný protest proti islamizácii menej ľudí ako minule?
To máte ako s filmom. Ak si film pozriete prvý raz, tak druhý raz sa vám už naň nechce ísť. Mnohým ľudom stačilo prísť raz. Ale ako vidíte, ďalší prišli znovu.
Aké je posolstvo protestu?
Že utečenci utekajú pre vojny o suroviny. Že nie tí utečenci sú problém, ale kapitalizmus, ktorý túto situáciu vytvára.
Takže utečenci sú obete kapitalizmu?
Sú medzi nimi aj obete, ale sú medzi nimi aj oportunisti. Keď utekáte z vojnovej zóny, väčšinou utekáte do susednej krajiny, ktorá má rovnakú mentalitu, rovnaké náboženstvo, spoločné korene. V susedných krajinách sa utečenci môžu dočasne skryť, aby sa zas po vojne vrátili. Ale, ako vidíme, mnohí cielene susedné krajiny obchádzajú a snažia sa dostať do Európy.
O náboženstve
Je islam nekompatibilný s Európou?
Žiadne náboženstvo nie je násilné. Ja vlastne ani nie som veriaci. Hovorím o sebe, že som racionalista. Verím iba v nejakú prirodzenú silu. Neverím, že islam je zlé alebo dobré náboženstvo. Závisí len od toho, že kto vám to náboženstvo vysvetlí. Aj kresťanstvo v minulosti vysvetľovali všelijakým spôsobom. Potom dochádzalo ku križiackym výpravám, vojnám, upaľovali ľudí na hranici. Problémom tejto doby je, že sú tu rôzni radikálni kazatelia, ktorí im náboženstvo vysvetľujú po svojom. Mám kamarátov Arabov. Napriek tomu, že sú moslimovia, si vynikajúco rozumieme. A ešte by som dodal. Islamský štát napriek tomu, že sú to radikálni islamisti, ktorí ničia všetko nemoslimské, tak nezaútočia na Izrael. Financovaní sú jednoznačne zo Západu.
Hovoríte, že nie ste kresťan. Prítomní rečníci však dosť často odkazovali na kresťanstvo. Ste teda výnimkou?
Väčšina ľudí z Ľudovej strany Naše Slovensko sú silní kresťania. Vo Vzdore Kysuce ale absolútne nerozlišujeme, kto v čo verí. Pokiaľ viera núti človeka konať morálne, tak mi je jedno, že či to je kresťan, judaista alebo moslim.
Takže sa neobávate hrozby islamizácie Európy?
Európa je už stáročia v područí kresťanov. Veľmi tým nie som nadšený, pretože kresťanstvo už nie je tým, čo bývalo. Niekedy chránilo hodnoty Európy, teraz sú viac-menej liberálni. Ale myslím si, že keď už Európa stáročia funguje na kresťanskom základe, tak tú islamizáciu do toho pchať netreba.
O ekonomike
Povedali ste, že za utečeneckú krízu môže kapitalizmus. Aká je alternatíva ku kapitalizmu?
Ja by som si predstavoval bezúročnú ekonomiku, že by sa zakázal úrok, žiadne umelo natlačené peniaze, žiadne centrálne banky, ktoré by vydávali peniaze na úrok. Peniaze by museli byť niečím kryté, prácou, reálnymi produktmi alebo nerastnými surovinami ako zlato a striebro.
Funguje niekde bezúročná ekonomika?
Samozrejme. V Líbyi, Sýrii, v Iráne, bolo to sčasti aj v slovenskom štáte. Fungovalo to, ale kapitalistom to nevyhovuje.
Takže by ste prakticky zakázali banky?
Áno, založila by sa jedna štátna banka, ktorá by kontrolovala celú menu. Teraz nad eurom nemáme žiadnu kontrolu. Európska centrálna banka púšťa do obehu obeživo, má minimálne úrokové sadzby pre ostatné banky. Iba vytvára dlh, nič viac.
Ako by ste nazvali ten váš systém?
Bezúročná ekonomika.
Nie je to kapitalizmus. Je to teda socializmus?
Nie je to ani kapitalizmus, ani socializmus. Do istej miery ten kapitál potrebujete. V istej miere kapitalizmus vždy bude v spoločnosti. Či to je kapitalizmus alebo socializmus. Problém je, že v našej spoločnosti ten kapitál ovláda len nejaké jedno vrchné percento obyvateľstva na úkor 99 percent, ktorí žijú v biede.
O konvoji a politike
Ako sa pozeráte na prejazd amerického vojenského konvoja?
Osobne s prejazdom nesúhlasím, či už by to boli ruské vojská, alebo vojská Západu. Je to demonštrácia sily. To do tohto sveta nepatrí. Ľudia ako ja chcú žiť v mieri. Chcú mať rodiny, chcú pracovať. Vojna nie je niečo, čo chceme a poviem to takto. Náš prezident Andrej Kiska je iba bábkou Martina Bútoru, ktorý si prezidenta maľuje, ako chce. No a títo ľudia tlačia na vojnu, pretože to chce ekonomický systém kapitálu a oni to potrebujú nejako zachrániť.
Hovorí sa o spájaní nacionalistických síl pred voľbami. Môžete to potvrdiť?
Boli určité rokovania s Ľudovou stranou Naše Slovensko a potom ešte s niektorými menšími stranami. Uvidíme, bude to o rokovaniach a tento mesiac to uzavrieme. Nesúhlasíme napríklad s niektorými názormi strany Priama demokracia. Myslím si, že priama demokracia možná je, ale musíme zakázať všeobecné volebné právo. Mali by sme ho odobrať asociálom. Naopak by sme ho mali ponechať ľudom, ktorí aktívne prispievajú do systému. Teda tým, ktorí platia dane, platia odvody. V starej Sparte volili len ľudia, ktorí nosili meč a ten nenosil každý.
Keby ste sa dostali do parlamentu, ako by ste si predstavovali svoje fungovanie?
Na vládu môžeme zabudnúť. Ľudia ešte nie sú natoľko pripravení, aby prežili väčšie zmeny. Asi by sme boli v opozícii, kde sa zmeny síce robiť nedajú, ale človek už môže hovoriť, pretože má nejaký ten status v spoločnosti.
Takže koalíciu s niektorou z parlamentných strán odmietate?
Absolútne.