0

4.10.2022 Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu tento rok získal švédsky genetik Svante Pääbo. Prestížne ocenenie si vyslúžil „za jeho objavy týkajúce sa genómov vyhynutých hominínov a ľudskej evolúcie“. V pondelok v Štokholme to oznámil tajomník Nobelovej komisie Thomas Perlmann.

Svante Pääbo vo svojom priekopníckom výskume dosiahol „niečo zdanlivo nemožné: sekvenoval genóm neandertálcov, vyhynutých príbuzných dnešných ľudí. Urobil tiež fantastický objav predtým neznámych hominínov Denisovan“, uvádza Nobelova komisia v tlačovej správe na webstránke www.nobelprize.org.

Pääbo tiež zistil, že po migrácii z Afriky pred asi 70-tisíc rokmi, sa uskutočnil génový prenos od týchto vyhynutých hominínov k Homo sapiens. Tento prenos génov je pritom fyziologicky relevantný aj dnes, keď napríklad ovplyvňuje to, ako náš imunitný systém reaguje na infekcie.

Pääbov kľúčový výskum prispel ku vzniku novej vednej disciplíny – paleogenomiky. Odhalením genetických rozdielov, ktoré odlišujú všetkých žijúcich ľudí od vyhynutých hominínov, poskytujú jeho objavy základ pre skúmanie toho, čo nás robí ľuďmi, uvádza tiež www.nobelprize.org.

Viac k témam: Nobelova cena za fyziológiu alebo medicínu
Zdroj: Webnoviny.sk – Nobelovu cenu za fyziológiu alebo medicínu získal Pääbo, ocenenie mu priniesli objavy týkajúce sa genómov (foto) © SITA Všetky práva vyhradené.