Kontroverzný starosta Bajan má na krku ďalší škandál. Poslanci mu znížili plat

0
Starosta Petržalky Vladimír Bajan (Autor: SITA)

Poslanci mestskej časti Petržalka schválili na uplynulom zastupiteľstve zníženie platu starostovi Vladimírovi Bajanovi. Rozhodli sa tak pre starostov pokus o obstaranie si nového automobilu Škoda Suberb v hodnote 42 000 eur.

O udalostiach z rokovania informoval na sociálnej sieti petržalský poslanec Vladimír Dolinay. „V tejto chvíli, po prevalení škandálu s obstarávaním auta, sme odhlasovali starostovi Bajanovi zníženie jeho platu na základnú úroveň,“ napísal Dolinay a dodal: „Samozrejme, ako v mnohých iných prípadoch, keď by mal byť prítomný, radšej odišiel z pléna,“ vyjadril sa.

Dolinay v príspevku opisuje aj dôvod, pre ktorý sa poslanci rozhodli znížiť starostovi plat. „Starosta mal záujem obstarať si Superb za 42-tisíc eur s presnou špecifikáciou automobilu v EKS (elektronický kontraktačný systém – pozn. red.),  kde ponuka bola zavesená päť dní s dodacou lehotou 10 dní a bez krytia v rozpočte,“ približuje a dodáva, že zmluva bola po tlaku zrušená, „ale ide už o ikstý pokus starostu obchádzať poslancov a nedodržiavať pravidlá,“ uzavrel.

Zdroj: Facebook/Vladimír Dolinay

Kauza Auto

V rozhovore pre ParlamentnéListy.sk Dolinay bližšie vysvetľuje, že zníženie platu je akousi špičkou ľadovca.„Pokiaľ by starosta povedal, že potrebuje nové auto, vyčleňte mi nejaké peniaze, budúci rok kúpime nejaké auto, určite by sme neboli proti,“ približuje. Druhou vecou, na ktorú poslanec upozorňuje je: „Lenže to, že urobil tento krok bez nás, bez krytia v rozpočte a vôbec aj ten spôsob obstarávania, že na EKS to trvalo päť dní, samotná dodacia lehota desať dní a v podmienkach súťaže odpísaný ´celý technický preukaz´, tak to je škandál.“

Starosta nemusí konzultovať s poslancami, či potrebuje auto

Keďže starosta Bajan vraj na otázky ParlamentnýchListov.sk nemá čas a nebude sa ku kauzám vyjadrovať, na Dolinayove slová reagoval Bajanov prvý zástupca Ján Bučan. „Starosta nie je povinný konzultovať, či potrebuje auto, keď sa mu pokazí,“ uviedol a pobavene pokračoval: „Nepoznám žiadnu zákonnú povinnosť ani iné legislatívne pravidlo, ktoré by mu prikazovalo pýtať sa poslancov, či si myslia, že sa môže voziť na aute.“ Podľa neho rovnakým spôsobom postupujú aj iní starostovia v iných samosprávach.

Bučan k spôsobu obstarávania auta zaujal stanovisko, v ktorom túto kauzu považuje za umelú. „Je to skôr dôsledok nejakej osobnej roviny, niektorých poslancov voči starostovi,“ vyjadril sa. Ďalej si myslí, že je paradoxom, že sa žiadne auto nakoniec nekúpilo a aj napriek tomu sa poslanci rozhodli znížiť Bajanovi plat.

„Nerozumiem, aké dôvody ich k tomu viedli,“ vraví a dodáva: „Mali sme záverečný účet za rok 2015, kde mestská časť hospodári s 900 000 plusom. Ako odmena poslancov voči tomuto pozitívnemu hospodáreniu bola táto umelá kauza, kde mu za odmenu znížili plat,“ uzavrel.

Poslanci museli hlasovať dvakrát

Poslanci na miestnom zastupiteľstve museli o znížení platu kontroverzného starostu Bajana hlasovať dvakrát.

„Prvýkrát to akokeby o jeden hlas neprešlo,“ informoval Dolinay a dodal: „Faktom je, že jednému poslancovi nefungovalo hlasovacie zariadenie, takže hlasovanie sa muselo opakovať. Predsedovia dvoch klubov po tomto hlasovaní vyhlásili minútovú prestávku aj preto, že v sále neboli prítomní všetci poslanci, ktorí sa zúčastnili na rokovaní v Technopole, na druhýkrát to prešlo aj s opraveným hlasovacím zariadením,“ spresnil.

Či príde Bajan o plat, nie je isté

„Je tu jeden moment,“ upozorňuje Dolinay na fakt, že starosta musí uznesenie poslancov o znížení jeho platu podpísať. „Čo sme zachytili signály od niektorých poslancov, odporúčia starostovi to nepodpísať,“ povedal a vysvetlil, že uznesenie prichádza do platnosti vtedy, keď ho podpíše starosta. Ak by ho Bajan nepodpísal, rozhodnutie poslancov musí isť znova na prehlasovanie na zastupiteľstve a „musí byť prijaté trojpätinovou väčšinou“, uzavrel.

Hriechy z minulosti

Pokus o obstaranie si nového automobilu nie je jediný neetický krok, ktorý sa dá starostovi vyčítať. Len pred niekoľkými dňami sa v médiách objavila informácia, že známy choreograf a režisér Ján Ďurovčík chce postaviť divadlo na pozemkoch pri plánovanej električkovej trati v Petržalke na križovatke ulíc Tupolevova – Pajštúnska blízko kostola Sv. rodiny.

Ako informoval Denník N, starosta projekt utajoval do poslednej chvíle. Na margo prenájmu pozemkov pre režiséra Ďurovčíka Dolinay v telefonickom rozhovore pre PL.sk povedal: „Dozvedeli sme sa o tom najskôr z Petržalských novín až potom prišiel materiál, ktorý bol expedovaný do miestnej rady,“ čím opäť poslanec približuje spôsoby práce Bajana. Ďurovčík mal dostať pozemky do prenájmu za 1 euro ročne.

Tŕňom v oku je aj starostova parkovacia politika. Minulý rok dostala kontroverznú zákazku na zabezpečenie parkovania v bratislavskej Petržalke spoločnosť EEI, ktorá mala vybudovať rezidentské parkovanie.

Po vážnych protestoch občanov a silného tlaku verejnosti nakoniec firma EEI od zákazky odstúpila sama. „Za posledné týždne sme si vypočuli z úst takzvaných expertov na rezidentské parkovanie toľko nezmyslov a urážok a prečítali a videli toľko mediálnych skreslení a zavádzania, že to nemá zmysel. Občania Petržalky si asi budú musieť na poriadok v parkovaní na svojom sídlisku počkať dlhšie,“ uviedla spoločnosť v stanovisku. EEI tak teraz bojuje s občanmi na druhom konci republiky, kde proti jej spôsobom protestujú Košičania.

Viac si môžete prečítať TU.

V súvislosti s firmou EEI novinári už v minulosti upozorňovali na sporné pozadie, ktoré je údajne spájané aj so schránkovými firmami na Cypre či medializovanými prepojeniami na stranu Smer-SD ku ktorej má blízko aj starosta Bajan.

- Reklama -