SLOVENSKÁ KONZERVATÍVNA STRANA

  • SKS
ProfileTopCardGraphDescription

Priemerná známka je 5. Ohodnoťte podľa svojho uváženia.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

(-3 je najhoršie známka / +5 je najlepšia známka)

12.9.2018 11:40:03

Riešenie ústavnej krízy nesmie byť cestou k autoritárstvu

Riešenie ústavnej krízy nesmie byť cestou k autoritárstvu

Diskusia o možnosti vzniku ústavnej krízy, ktorú naznačil predseda Smeru sa vyvíja pozoruhodným spôsobom. Vyzerá to tak, že Smer buď nevie, alebo nechce nájsť 18 kandidátov na sudcov Ústavného súdu SR. Obe možnosti sú pritom rovnako pravdepodobné.

V súčasnej situácii je ťažko predstaviteľné, že koalícia nájde 18 kandidátov, ktorí budú ochotní podstúpiť mediálny lynč – a vzhľadom na to, že podmienkou kandidáta je 15 ročná prax, bude asi v prípade každého z nich čo rozmazávať. Pravdepodobnosť, že sa nájde 18 dobrodruhov, ktorí majú dostatočne pevné nervy, aby to zvládli, zrejme nie je vysoká. Aspoň to vyplýva z vyjadrení Róberta Fica.

Druhá možnosť je, že na snahu hľadať 18 kandidátov už Smer rezignoval a cieľom je zmena, ktorú v nedeľu naznačil Ľuboš Blaha a našiel priaznivý ohlas u Igora Matoviča. Blaha aj Matovič sa zhodli na možnosti vytlačiť prezidenta z procesu výberu kandidátov na ústavných sudcov a voliť sudcov ústavnou väčšinou v parlamente. Na prvý pohľad môže ísť o demokratickejší spôsob voľby.  Lenže nejde.

Vládna väčšina v parlamente nie je vytvorená celkom legitímnym spôsobom. V parlamente sa vyskytuje nemalý počet „nezávislých poslancov“ a hľadanie akejkoľvek, aj ústavnej väčšiny, vzbudzuje opodstatnené otázky, kto a prečo je súčasťou tejto väčšiny. Dnes, keď je vo voľbe sudcov zaangažovaný aj prezident a treba zvoliť dvojnásobný počet kandidátov, existuje aspoň určitá „poistka“. Veď prezident, nech by ním bol ktokoľvek, je zvolený, viac ako 50 percentným podielom voličov, ktorí sa zúčastnili prezidentských volieb. A to je dostatočne silný mandát. Vyradenie prezidenta ako najvyššieho ústavného činiteľa našej krajiny v kombinácii s častými zmenami ústav by nebolo pre Slovensko priaznivou správou.

Z Ústavy SR sa postupne stáva trhací kalendár a politici do nej pretláčajú konkrétne body svojich politických programov. Akoby nestačilo niektoré „skvelé nápady“ ošetriť normálnym zákonom. Tento nebezpečný zvyk môže viesť k situácii, že prijímanie ústavných zákonov a zmeny ústavy sa stanú bežnou politickou praxou, ktorá otvorí dvere postupným, nenápadným, ale najmä veľmi nebezpečným zmenám smerom k autoritárstvu. Ficom avizovaná ústavná kríza teda nie je zďaleka to najhoršie, čo nám zo vzniknutej situácie hrozí.   

Profily ParlamentnéListy.sk je kontaktná názorová platforma medzi politikmi, inštitúciami, politickými stranami a ich voličmi. Názory v tejto platforme nie je možné stotožňovať s postojmi vydavateľa a redakcie ParlamentnéListy.sk. Pre túto názorovú platformu platí Etický kódex vkladanie príspevkov.a Všeobecné podmienky používania služby ParlamentneListy.sk
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstúpiť do diskusie Komentovať článok Vytlačiť