Závacká (PD): Na čo že sú nám vlaky? Máme predsa nohy a staré škodovky

0
PRIAMA DEMOKRACIA (Autor: PRIAMA DEMOKRACIA)

Malá skupinka ľudí v Bratislave, ktorá má moc, rozhoduje o našich každodenných životoch reštriktivným smerom. To znamená zdražovať, obmedzovať alebo vylúčiť. Cestovanie vlakom zdražuje (momentálne je pre študentov a dôchodcov zadarmo). Cestovanie sa celé roky zdražovalo, ale služby sú rovnaké alebo aj horšie. Vo vlakoch je cestovať asi tak bezpečne ako v časoch divokého západu. Sedieť samej žene v kupe je rizikové, aby neprišiel ku nej niekto z nožom v lepšom prípade nepýtal pár eura alebo v horšom snásilnil. A možno aj ju zabil.

Pokiaľ mám vedomosti, že železničná polícia bola zrušená, resp. jej činnosť riadne oklieštená. Dôvod je prozaický. Peniaze. Rodina z viacerými deťmi musí vyjsť aj 600 e mesačne, a nejak vyjde. Musí aj za cenu veľkého uskromňovania alebo bolestivého karkulovania. Nekúpim dieťaťu novú vetrovku, ale topanky. Teraz sú našťastie secondhandy aj za euro. Ale v malých mestečkách zaostalého severovýchodu sú tie secondhandy drahé. Ako to, že manažment ŽSR resp. jej minister, neboli schopní svoj rezort priviesť ku ziskom? Nový prepravca Regio.Jet za cenu 10 e dopraví ľudí z Košíc do Bratislavy, ku tomu dajú cestujúcemu v cene lístka malinkovku alebo kávu. V bufete vlaku ŽSR káva výjde 1,5 e, čo je riadne predražené. A ku tomu je cena lístka asi 20 e, Košíce – Bratislava. Ku tomu si človek musí kúpiť miestenku, aby nestál v preplnenom vlaku 6 hodín. Cestujúci tam sedia natlačení ako sardínky v oleji. Logicky, že ľudia radšej cestujú lacnejšie, rýchlejšie a pohodlnejšie s láskavejšou obsluhou vo vlakoch Regio-jetu. A napriek výrazne nižšej cene a ponúkania nápojov zadarmo má Regio-Jet veľký získ. Svojich zamestnancov platí asi 800 e. Ak nočné, aj 1 000 e.

Peniaze sa tratia, nejdú na rozvoj dopravy

ŽSR zisk nemajú. Ako to, že ministri, manažéri tento rezort priviedli ku mínusu? Jednoducho. Peniaze sa tratia, nejdú na rozvoj dopravy. Idú do súkromných vačkov. Následok je rušenie spojov a ich obmedzovanie. Najviac obmedzení spojov došlo asi za ministra Počiatka.

Ja si pamätám na tieto trasy, kde už vlaky nechodia alebo boli výrazne obmedzené. Začnem košickým krajom:
Trať Košice, Moldava, Turňa nad Bodvou, Zádiel. Zrušená trať. Osobný vlak premáva iba po Moldavu. Predtým každú hodinu, teraz raz za dve hodiny. Iba hlupák by mohol zrušiť Zádiel – nádhernú Zádielsku dolinu a planinu. Teraz človek musí cestovať do Moldavy a odtiaľ autobusom. A to tiež ktovie ako málo tam chodí.

Trať Gelnica, Dedinky – Stratená, Bánska Bystrica. Výrazne obmedzená iba na dva – tri razy denne. Turisti by mali záujem sa dostať do Dobšinskej ľadovej jaskyne. Musia ísť už ráno na šiestu, aby stihali vlak na späť, asi o tretej popoludní. Potom už nič vraj nejde.

Trať Košice Spišské Podhradie – zrušená. Teraz je tam komplikovaná doprava, kde treba dva tri razy prestúpovať.
Trať Levoča – Spišská Nová Ves – zrušená. Ale nahradili to autobusmi, ktoré chodia každú pol hodinu. Ekologickejšie by boli asi tie vlaky.

Ďalej zrušili vlaky z Košíc do Čane, Sene. Tí ktorí, dochádzajú do priemyslového parku Kechnec inak ako autom, vedia, že spojenia do firiem sú tam mizerné. Zamestnanci by museli čakať hodinu a pol. Aj to je dôsledok toho, že vlaky tam boli zrušené.

Trať Poprad – Kežmarok – Stará Ľubovňa. Autobusy chodia každú polhodinu do Kežmarku. Kto býva ďalej a až v Starej Ľubovni má smolu. Tomu chodí autobus každé dve hodiny.

A regionálne vlaky tiež. Predtým chodili vlaky každú hodinu. Ďalšou hanbou je trasa Poprad – Štrbské Pleso, Poprad – Lomnica. Tam vlaky chodia každú hodinu, aj v čase hlávnej turistickej sezóny. Kde vo vlaku je doslova hlava na hlave.

V bohatých krajoch ku žiadnej reštrikcii nedošlo

Určite existujú viacej vlakove trasy, ktoré boli výrazne obmedzené alebo zrušené. Ľuďom tak sťažili ich každodenné cestovanie za prácou a školou. Ja som spomenula iba tie, ktoré som osobne absolvovala. Aj trasa Košice – Prešov je riadne oklieštená. Predtým boli vlakové spojenia častejšie, a nie iba raz za hodinu a potom iba hodinu a pol.

Pokiaľ viem, že vlaky v bohatých krajoch ako Bratislavský, Trnavský, Trenčiansky, tam nedošlo ku žiadnej reštrikcii. Ale asi naopak. Skôr ku posileniu.

Čo je hlavným zámerom chudobné regiony juhu, severu a východu Slovenska úplne odizolovať? A vraj obmedzovanie alebo vylúčovanie spojov sa neskončilo.

Ak už nie ohľad ku vlastným občanom. Tak aspoň ekonomický rozum velí, aby sa obnovili niektoré vlaky aspoň v čase turistickej sezóny.

- Reklama -