Zajac, Hudacký (KDH): Zrušenie IC vlakov nezvýši kvalitu cestovania, je to čisto politické rozhodnutie

19.1.2016 16:48

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ukončila po 22 rokoch prevádzku prémiových InterCity vlakov a od pondelka, 18. januára 2016, sa s nimi na trati Bratislava – Žilina – Košice už cestujúci neodvezú.

Zajac, Hudacký (KDH): Zrušenie IC vlakov nezvýši kvalitu cestovania, je to čisto politické rozhodnutie
Foto: KDH
Popis: KDH

Stalo sa to na základe predošlých, čisto politických rozhodnutí vlády Roberta Fica. Prvým bolo rozhodnutie umožniť bezplatnú prepravu pre dôchodcov a študentov, ktoré sa ale nevzťahuje na IC vlaky. Druhým bolo rozhodnutie ministerstva dopravy o zastavení prevádzky IC vlakov pre ročnú prevádzkovú stratu 1,15 mil. eur, po započítaní odpisov. Pritom železničnú osobnú dopravu ročne dotujeme zo štátneho rozpočtu čiastkou až 218 mil. eur.

Štátne InterCity vlaky dlhodobo poskytovali kvalitné služby svojim zákazníkom, čoho dôkazom bolo v roku 2013 až 690-tisíc platiacich cestujúcich. Koncom roka 2014 sa tieto vlaky museli vyrovnať nielen s odchodom cestujúcich do štátom dotovaných rýchlikov, ale aj s príchodom konkurencie súkromného prevádzkovateľa, spoločnosti RegioJet. Po počiatočnom masívnom odchode cestujúcich však prišli opatrenia na efektívnejšiu prevádzku štátnych IC vlakov a postupne sa klienti do týchto vlakov vracali.

Sme presvedčení, že pre cestujúcich na železnici je výhodné, ak si môžu vybrať z viacerých prepravcov. Občania majú mať možnosť vybrať si z viacerých cenových ponúk, ako aj z viacerých časov odchodov a príchodov vlakov. Aj vďaka tejto konkurencii mohlo dochádzať k tlaku na zlepšovanie kvality cestovania a znižovaniu cien. Sme presvedčení, že Železničná spoločnosť Slovenska mala prehodnotiť prevádzku niektorých stratových spojov IC vlakov a ponechať v prevádzke iba tie, ktoré majú väčšiu obsadenosť. A to aj preto, lebo odpisy za prémiové vozne kategórie 1Plus, ktoré len nedávno nakúpila ZSSK na úver, musí naďalej splácať a odpisovať.

Súkromný prepravca IC vlakov, spoločnosť RegioJet, ako aj štátne InterCity vlaky, poskytujú najrýchlejšiu prepravu na trati Bratislava – Košice, ktorá týmito vlakmi trvá 5 hodín. Je preto smutné, že čisto politickým rozhodnutím vlády Roberta Fica budú zrušené štátne IC vlaky a Železničná spoločnosť Slovensko bude prevádzkovať na tejto trati len rýchliky, ktorých doba prepravy je skoro 6 hodín, čo je o 7 minút dlhšie ako to bolo pred rokom 1989!

Pavol Zajac, poslanec NR SR, podpredseda KDH

Ján Hudacký, poslanec NR SR, podpredseda KDH

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: vef
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Most-Híd: V Ivanke pri Dunaji bude nové parkovisko pri vlakovej stanici

19:55 Most-Híd: V Ivanke pri Dunaji bude nové parkovisko pri vlakovej stanici

Nové záchytné parkovisko v Ivanke pri Dunaji zlepší dochádzanie vlakom do Bratislavy. Výstavbu, ktor…