Vološinová (TIP): Neberme budúcim generáciám šancu na lepšiu budúcnosť

0
Zľava: Podpredsedovia strany TIP Martin Schwantzer, Ivana Augustinská, Jana Vološinová a predseda strany Tomáš Hudec (Autor: SITA)

Dôvodom je zníženie plánovaného rozpočtu pre tento rezort z tohtoročných približne 1,49 mld. eur na budúcoročných 1,2 mld. eur. Ďalším dôvodom je nedostatočné navyšovanie platov. Podľa návrhu štátneho rozpočtu na rok 2016 ide len o niečo viac ako o 1%, aj keď návrh z dielne ministerstva školstva počíta s navýšením platov učiteľov o 5%. Tento návrh sa však týka len učiteľov v regionálnom školstve a nezahŕňa vysokoškolských pedagógov. Školskí odborári však žiadajú rovnaké navýšenie aj pre učiteľov vysokých škôl.

Aj napriek vyjadreniam, že financovanie školstva a štátny rozpočet 2016 pre oblasť školstva je otvorenou záležitosťou a minister Draxler ešte bude rokovať s ministrom financií Kažimírom, je viac ako zrejmé, že plánované navýšenie platov učiteľov o 5% je nereálne. Argument, že školstvo bude priamo podporované skrz investície do oblasti výskumu a vývoja, je nedostatočný. Podpora oblasti výskumu a vývoja v rámci súkromného sektora s naviazaním na akademickú pôdu je zakomponovaná v novele zákona o dani z príjmov, ktorá nadobudla platnosť 1. januára 2015. Odpočet môže využiť daňovník, ktorý realizuje projekt výskumu a vývoja. Daňové zvýhodnenie, tzv. super odpočet, spočíva v odpočte výdavkov na výskum a vývoj od základu dane.

Podľa štatistického inštitútu UNESCO bolo v roku 2012 vynaložených na školstvo 3,94% z HDP Slovenskej republiky, pričom v roku 2010 to bolo až 4,11% z HDP a v roku 2011 už len 3,99% z HDP. Údaje za roky 2013, resp. 2014,žiaľ, nie sú zverejnené. U našich západných susedov, pre porovnanie, bolo v roku 2011 vynaložených 4,28 % z HDP práve na oblasť školstva.

Je nutné si uvedomiť, že oblasť školstva a vzdelávanie vo všeobecnosti je základom pre budovanie vysokokvalifikovaných ľudí, ktorí budú hnacím motorom našej ekonomiky. Za 25 rokov sa však na Slovensku situácia v tejto oblasti výrazne nemenila a žiadna z doterajších vlád nebola schopná čo i len navrhnúť systematické opatrenia vedúce k efektívnemu chodu slovenského školstva. Žiaľ, kvôli vydieraniu a získavaniu politického kapitálu sa politické strany zaujímajú o túto obzvlášť citlivú oblasť hlavne pred parlamentnými voľbami. Aj tohto roku sme svedkami politizovania tejto oblasti. V podaní vládnej strany. Veď čo iné je posilnenie právomocí starostov pri vymenúvaní riaditeľa školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obce?

Domnievam sa, že na to, aby sme nasmerovali školstvo na tú správnu cestu, je nutná širšia diskusia. Zúčastniť sa jej však musia nielen zákonodarná a výkonná moc, ale aj priamo zainteresované inštitúcie, odborníci a predstavitelia pedagogických a nepedagogických zamestnancov škôl. Nemôžeme donekonečna tolerovať odsúvanie školstva a vzdelávania na vedľajšiu koľaj. Musíme sa rázne postaviť k najzávažnejšiemu problému – k financovaniu. Spojme preto sily a apelujme na kroky vlády, ktoré chcú školstvu ubrať aj to málo, čo od štátu dostáva.

- Reklama -