Úrad podpredsedu vlády: Skupina nových politických podporovateľov Progresívneho Slovenska (Slovensko.Digital) opäť zavádza a manipuluje fakty

0
Ilustračná snímka (Autor: unsplash.com)

Tak chlapci poďme pekne po poriadku. Ak chcete prezentovať výsledky správy Najvyššieho kontrolného úradu, je profesionálne a potrebné zachovať objektívnosť a nezverejňovať iba z kontextu vytrhnuté časti. Váš výpočet z dôvodu objektivity týmto uvádzame na správnu mieru. V roku 2019 zrealizoval NKÚ kontrolu v 49 obciach a mestách Slovenska, u ktorých kontroloval plnenie nápravných opatrení z roku 2017, to znamená, že správa nič nehovorí o skutočnej pripravenosti v oblasti eGOV služieb v 2 890 obciach na Slovensku. Tým, že svoje PR staviate na výsledkoch z roku 2017, ste len dokázali, že ste v poradí ďalšie politické združenie a nie zoskupenie profesionálov. V roku 2017 malo e-schránku aktivovanú 56 000 občanov. Do roku 2019 počet občanov využívajúcich e-schránku narástol o takmer 60%. V súčasnosti má e-schránku aktivovanú viac ako 300 tisíc právnických osôb, s ktorými obce a mestá pri výkone verejnej moci komunikujú výlučne elektronicky cez e-schránku. Od roku 2020 ich počet ešte vzrastie o približne ďalších 98 000, keďže, ako dobre viete, e-schránku budú mať aktivovanú aj právnické osoby nezapísané v obchodnom registri.

A čo NKÚ vo svojej správe konštatoval? Výrazné zlepšenie v pripravenosti kontrolovaných obcí a miest na výkon verejnej moci elektronicky. 98% samospráv konštatovalo zlepšený alebo nezmenený stav úrovne eGOV služieb. Z celkového počtu kontrolovaných obcí iba 4% z nich negatívne hodnotilo rozvoj eGOV služieb, čo sú 2 obce zo 49 kontrolovaných a v globále 2 obce z 2890 obcí, ktoré na Slovensku máme. NKÚ ďalej konštatuje, že oproti roku 2017 schopnosť samospráv realizovať výkon verejnej moci elektronicky výrazne stúpla aj vďaka prijatým opatreniam. V správe sa ďalej hovorí, že 31% z kontrolovaných samospráv využíva DCOM pri svojej práci. Pri doručovaní vyrubenej danej z nehnuteľnosti bol výmer doručený elektronicky 3 občanom, občania žiadali aj listinné doručenie. Do DCOM sú zapojené 2/3 miest a obcí Slovenska a využívanie DCOM pre obce nie je povinné. Teda, ak starosta rozhodne, že e-schránku obce nechce integrovať na DCOM, áno, používanie e-schránky pre pracovníka obce či mesta je komplikované. Ak tak urobí, veľa úkonov vykoná jednoduchšie. Opäť zo správy NKÚ: Samotné samosprávy uviedli, že pokiaľ má daňovník aktívnu e-schránku, samotné vyrubenie dane a poslanie rozhodnutia cez DCOM je rýchlejšie.

eGovernment nie je len o elektronickom doručovaní alebo o elektronizácii existujúcich služieb. Jeho hlavným prínosom, okrem automatizácie vykonávania vnútorných procesov, je aj postupná zmena myslenia úradníkov a osvojovanie si nových zručností využitím IKT, čo je však dlhodobý proces, ktorý môže narážať i na neochotu úradníkov. Keď máte v skrini 10 000 obálok na posielanie rozhodnutí o vyrubení dane, je len ťažko sa preorientovať na to, že ich už nebudete potrebovať lebo vyrubenie dane uskutočníte elektronicky. Preto, áno, niektoré obce a mestá s tým môžu mať problém. V správe NKÚ išlo o 1 mesto. Jedno mesto zo 49 kontrolovaných subjektov. Jedno mesto z celkového počtu 2 890 obcí a miest.

V oblasti návyku využívania elektronických služieb môžu obce a mestá využiť bezplatné školenia o elektronických schránkach. Za posledné tri roky tak urobilo 839 pracovníkov obecných a mestských úradov. Pomoc pri práci s elektronickou schránkou poskytuje aj Call centrum NASESu, ktoré za rok vybaví 80 000 požiadaviek. V oblasti zvyšovania záujmu občanov o e-schránky prišlo k realizácii opatrení – zmenami prešla e-schránka i samotný portál slovensko.sk.

Na záver teda malé zhrnutie: Počet občanov, ktorí majú aktivovanú e-schránku, vzrástol o 60% oproti roku 2017. Celkovo 98% samospráv konštatovalo zlepšený alebo nezmenený stav úrovne eGOV služieb. V roku 2019 je e-schránka samozrejmosťou a všetky obce (okrem 9) zaznamenali medziročný nárast podaní zasielaných elektronicky. Neurážajte preto svojimi, z kontextu vytrhnutými vyjadreniami, občanov. Uvedomte si, že každá služba v štátnom či súkromnom sektore sa zavádza postupne a postupne sa zvyšuje aj počet jej užívateľov.

- Reklama -