Schwantzer (TIP): Chýba vám miesto na parkovanie? Nám v Banskej Bystrici tisíce

0
TIP (Autor: TIP)

Ako? Jednoducho. Ak má mesto minimálny príjem v položke „výnos z parkovania“, tak položka „výdaje na nové parkovacie miesta“ nebude nikdy dostatočne plná. Prečo to tak je? Presvedčte sa sami nižšie a skúsme spoločne požiadať o komplexné riešenie parkovania v našom meste Banská Bystrica.

Problém nájsť si parkovacie miesto je v Banskej Bystrici dlhodobou záležitosťou a jej riešenie je zatiaľ bez stanoveného plánu a konkrétneho časového rámca. Najviac komplikované je parkovanie na veľkých sídliskách, ako je Sásová, Radvaň spolu s Fončordou, ale aj v iných častiach mesta. Právne zložitý vzťah medzi mestom Banská Bystrica, jeho spoločnosťou MBB a spoločnosťou EEI je prekážkou v deklarovanej zmene toku financií z parkovného v Banskej Bystrici. Ak chce mesto investovať do rozvoja podpornej infraštruktúry, ako sú parkovacie miesta, je potrebné tento vzťah čo najskôr vyriešiť. Tak isto tomu bráni aj používanie vybraných financií v iných rozpočtových kapitolách mesta. Pri aktuálnom prenájme parkovacích miest zodpovednosť za výstavbu nových parkovacích miest ostáva na firme EEI ak ide o zóny 1 a 2. Takto vystavané miesta sa automaticky zaradia do parkovacieho systému, a teda budú generovať zisk, z ktorého sa zaplatí ich výstavba.

Útvar hlavného architekta vytvoril štúdiu, kde odkazuje na potrebu dobudovať viac ako 9 500 parkovacích miest, z čoho viac ako 47 % má byť na sídlisku Sásová. Tak isto sú potrebné miesta aj na spomínaných ďalších sídliskách, ako Radvaň alebo Fončorda, kde je aktuálna situácia alarmujúca. Vidieť autá parkovať na chodníkoch, spevnených plochách a cestách, ktoré na to nie sú určené, je bežným javom. Žiaľ, nie ale žiaducim javom. Na podnety občanov reaguje aj Občianska rada na Fončorde a predkladá návrhy na ich riešenie poslancom daného obvodu, prípadne priamo mestu Banská Bystrica. Parkovanie napríklad na Mládežníckej ulici 1 až 5 zasahuje do trávnatej plochy pred bytovým domom. Občania, ktorí mi spomenutý návrh poslali, majú aj riešenie. Tým môžu byť napríklad zatrávňovacie tvárnice, ktoré splnia účel parkoviska a zároveň sú schopné udržať čiastočne zeleň v podobe trávy.

Od volieb do mestského zastupiteľstva prešlo viac ako 9 mesiacov a určite si všetci spomínate na predvolebné sľuby túto situáciu v Banskej Bystrici vyriešiť. Z môjho pohľadu sa dostávame do situácie, keď je potrebné žiadať o stanovenie konkrétneho termínu komplexného riešenia parkovania mesta Banská Bystrica. Nemyslím tým diskusie, ako by to mohlo alebo malo vyzerať, ale konkrétny a hlavne transparentný harmonogram riešenia. Podľa posledného prísľubu nás chce mesto informovať o celej záležitosti, nakoľko posledné rokovania so spoločnosťou EEI spoločne s vedením mesta Banská Bystrica, žiaľ, nepriniesli želané výsledky. Nie je sa čomu diviť, nakoľko predchádzajúce vedenia mesta podpísali nevýhodné zmluvy pre nás všetkých. Veď posúďte sami.

Podľa platných zmlúv, ktoré existujú, si vieme utvoriť názor na ďalší možný vývoj tejto situácie. Nájomná zmluva číslo 687/2012/NR-UMK medzi mestom Banská Bystrica a firmou EEI s. r. o. hovorí o prenájme rezidentského parkovania v meste na dobu 10 rokov. Spolu ide o 782 parkovacích miest v troch rezidentských oblastiach, ktoré sú popísané ako prílohy nájomnej zmluvy za 1 € ročne. Nie neurobil som preklep, ide o slovom, „jedno euro ročne“. Predmetnú zmluvu nájdete na internetovej stránke mesta pod svojím číslom 687/2012. Cena rezidentskej karty na rok sa pohybuje od 5 € do 200 € pre podnikateľov.

Ďalšou časťou je Nájomná zmluva číslo 526/2010/OKS-DUK medzi mestom Banská Bystrica a spoločnosťou MBB, a. s., podpísaná na 15 rokov za 40 000 eur ročne. Čo už však nie je viditeľné, je „Zmluva o spolupráci“ medzi MBB, a. s. mestským podnikom, vlastneným na 99,53 % mestom Banská Bystrica a spoločnosťou EEI, s. r. o., kde v článku 2 „Odmena a jej splatnosť“, podliehajú tieto sumy mlčanlivosti dohodnutej podľa bodu 6.1 tejto zmluvy. Tak isto nie je viditeľná ani čiastka zmluvnej pokuty za porušenie zmluvy. Nakoniec je dobré spomenúť ešte jeden z bodov, ktorému tento rok končí platnosť a verím, že sa ho bude mesto dožadovať. Podľa „Článku 4 a bodu 4.1“ je EEI s. r. o. povinná investovať 2 500 000 eur s DPH v prvých piatich rokoch, a teda od 1. 1. 2011 do konca tohto roka napríklad aj vybudovaním nových 350 parkovacích miest.

Martin Schwantzer
Podpredseda strany

- Reklama -