piatok, 29 marca, 2024
14.7 C
Bratislava
Úvod Politika Politici voličom OĽANO: Potvrdené NKÚ: Takto Robert Fico sprivatizoval slovenské diaľnice

OĽANO: Potvrdené NKÚ: Takto Robert Fico sprivatizoval slovenské diaľnice

0
Robert Fico (Autor: https://www.facebook.com/robertficosk)

Vyplýva to zo správy Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), podľa ktorého je zmluva s dodávateľom elektronického mýta nastavená pre štát nevýhodne, čo neúmerne predražujem celý systém. „Za prevádzku mýta platíme v niekoľkonásobne viac ako okolité štáty,“ povedal Ján Marosz, tieňový minister dopravy za hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO).

Ako sa ďalej konštatuje v správe NKÚ, poplatky od vodičov nákladných vozidiel mali podľa cieľov v strategických dokumentoch ministerstva dopravy prioritne slúžiť najmä na opravu a údržbu diaľnic a výstavbu nových úsekov. To sa nedeje väčšinu peňazí zhltne jeho prevádzka. OĽANO preto považuje mýtny systém v súčasnosti za neefektívny, nehospodárny. „Neprispieva k napĺňaniu toho, na čo bol určený,“ dodal Marosz. 

Platby mýta za roky 2010 až 2018 dosiahli viac ako 1,576 mld. eur. Hnutie OĽANO považuje za zarážajúce, že z tejto sumy odišlo za uvedené roky na účet spoločnosti SkyToll až 48 %, t. j. 760 mil. eur.  Na účty ďalších zmluvných partnerov odišlo z výberu mýta za toto obdobie 108 mil. eur a zvyšnú sumu 709 mil. eur získala NDS. „NDS z dosiahnutého čistého výnosu mýta použila na výstavbu nových úsekov, diaľnic a rýchlostných ciest len 97 mil. Eur,“ zdôraznil tieňový minister dopravy za OĽANO Ján Marosz s tým, že po zohľadnení priemernej ceny za 1 km novej diaľnice tak NDS postavila mýta maximálne 6 kilometrov nových diaľnic!

NKÚ tiež konštatuje, že rozdelenie peňazí z vybraného elektronického výberu neplní svoj základný cieľ a len minimálne prispieva na výstavbu nových diaľnic a rýchlostných ciest. „Robert Fico s Ľubomírom Vážnym a Jánom Počiatkom zverili mýto súkromníkom, ktorí na ňom zarábajú stámilióny a ľudia z týchto peňazí nemajú vôbec nič. Za 10 rokov prevádzky majú možno nanajvýš 6 kilometrov novej diaľnice . Vlády Smeru sa za posledné roky spoľahli len na eurofondy, z ktorých postavili horko-ťažko niekoľko diaľničných úsekov,“ upozornil sa Marosz.

NKÚ potvrdil, že štát, ktorý prostredníctvom NDS zaplatil za vybudovanie mýtneho systému 256 mil. eur, nevlastní však technické zariadenia, ani systém ako taký. Mýtny systém je aj po jeho zaplatení NDS vo vlastníctve firmy SkyToll. Takýto stav je podľa kontrolórov NKÚ SR v rozpore s princípmi hospodárnosti a otázkou je tiež možné porušenie povinností pri správe cudzieho majetku zo strany kľúčových manažérov NDS či rezortu dopravy – ľudí, ktorí pripravovali súťažné podklady a zmluvu so spoločnosťou.

„Žiadame Petra Pellegriniho, aby namiesto divadiel s bezpečnostnými hrozbami riešil skutočné problémy Slovenska, ktoré tu nechali jeho stranícki predchodcovia. S okamžitým nasadením, ešte do volieb, by mal odporúčania NKÚ uviesť do praxe,“ uviedol Marosz. Podľa neho by mala vláda hlavne prehodnotiť provízie sprostredkovateľa, urobiť všetko preto, aby sa technické zariadenia a softvér mýta dostali do vlastníctva NDS, určiť limity z výnosu mýta, ktoré môže NDS používať na svoje prevádzkové potreby a ktoré musí investovať do údržby existujúcej a výstavby novej infraštruktúry, a tiež čo najskôr vypracovať návrh, čo bude s mýtnym systémom ďalej, vrátane majetkovo-právneho vysporiadania jeho vlastníctva.

„OĽANO bude robiť všetko preto, aby po uplynutí zmluvy na prevádzku mýtneho systému v roku 2022 bol vysúťažený prevádzkovateľ s výrazne nižšími províziami. Nové verejné obstarávanie musí spĺňať prísne kritéria hodnoty za peniaze,” uzavrel tieňový minister financií a hospodárstva za OĽANO Eduard Heger.

 

- Reklama -