Ministerstvo vnútra: Vodiči a ostatní účastníci cestnej premávky – prichádza doba aquaplaningu a poľadovice

0
Budova Ministerstva vnútra SR (Autor: muop.bratislava.sk)

Pre bezpečnú jazdu odporúčame:

  • znížiť rýchlosť jazdy,
  • rozbiehať sa plynule, nepridávať príliš veľa plynu naraz,
  • dodržiavať bezpečnú brzdnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami,
  • brzdiť a zrýchľovať pozvoľna, aby ste minimalizovali riziko prekĺznutia a šmyku,
  • prezuť včas zimné pneumatiky
  • pri zníženej viditeľnosti je denné svietenie nepostačujúce a je potrebné zapnúť stretávacie svetlá.

Video s radami ako jazdiť bezpečne v nepriaznivom počasí nájdete tu

Príroda v tomto období skúša vodičov najmä aquaplaningom a poľadovicou. „Väčšie množstvo vody na povrchu vozovky vytvára podmienky na stratu smerovej a pozdĺžnej stability vplyvom aquaplaningu (t.j. straty kontaktu s vozovkou vplyvom vrstvy vody medzi nimi). Takýto jav môže nastať už pri rýchlostiach 80 km/h a viac, na ktoromkoľvek povrchu a na ktoromkoľvek kolese vozidla,“ vysvetľuje Ing. Bc. Milan Holéci, znalec v odbore doprava cestná.

Aquaplaning je ovplyvnený viacerými faktormi, ako napríklad tiaž vozidla, pneumatiky, dezén pneumatík, sklon a povrch vozovky, technický stav náprav vozidla a podobne. Znamená to, že v určitom prípade pohyb vozidla rýchlosťou vyššou ako 80 km/h za dažďa už nie je bezpečný, je to pohyb so zvýšeným rizikom.

Rizikovým prechodným javom je aj poľadovica, ktorá vzniká už pri minimálnom poklese vonkajšej teploty. Za vhodných podmienok sa začína vrstva ľadu na vozovke tvoriť pri teplote 0 až -3 stupne. Takýto jav sa môže vyskytnúť v tienistých miestach alebo miestach so zvýšenou vlhkosťou (údolia, mosty, cesty pozdĺž vodných tokov, priehrad a podobne). Rovnaký vplyv na zjazdnosť vozovky má aj vrstva mokrého blata na vozovke po prejazde poľnohospodárskych strojov.

Za takýchto podmienok je nevyhnutné prispôsobiť jazdu stavu a povahe vozovky, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam.

Polícia v tejto súvislosti osobitne upozorňuje chodcov a cyklistov, aby si uvedomili, že brzdná dráha vozidla na mokrej, prípadne zasneženej vozovke je podstatne dlhšia ako na suchej ceste. To zvyšuje aj riziko vzniku kolízie či nehody.

Prečítajte si tiež:
Poveternostné vplyvy a znížená viditeľnosť (tu)
Je dôležité vidieť a byť videný (tu)

- Reklama -