Meravý (Most-Híd): Ako zabrániť kamufláciám pri schvaľovaní štátneho rozpočtu

0
MOST-HÍD (Autor: MOST-HÍD)

Pri schvaľovaní štátneho rozpočtu dochádza dnes už tradične k rôznym kamufláciám vládnou stranou Smer s cieľom oklamať verejnosť rozpočtom, ktorý vyzerá krajšie, než aký v skutočnosti je. Obľúbenou metódou kamuflovania sú predovšetkým pozmeňovacie návrhy na pôde parlamentného výboru pre financie a rozpočet.

Tento rok napríklad prešiel pozmeňovací návrh, ktorý zdvihol predpokladané daňové príjmy rozpočtu celkovo o 300 miliónov eur oproti oficiálnym prognózam ministerstva financií. Poslancami schválené navýšenie príjmov pritom nebolo ničím podložené, išlo o čistý výmysel vládnej strany. Keďže zmenu pretlačil cez vládnych poslancov štátny tajomník ministerstva financií Kuruc, je prakticky vylúčené, aby sa tak udialo bez vedomia samotného ministra financií Kažimíra. Celá kamufláž teda musela byť vopred pripravená vedením ministerstva financií, ktoré do parlamentu vedome predložilo iný rozpočet, než aký mal byť nakoniec Národnou radou schválený. Napriek tomu schválený rozpočet stále obsahuje tvrdenie, podľa ktorého daňové prognózy boli prerokované a schválené na pôde Výboru pre daňové prognózy ministerstva financií, čo nie je pravda.

Minulý rok zase prešiel pozmeňovací návrh, ktorý umelo navýšil príjmy aj výdavky rozpočtu o 300 miliónov eur, aby obišiel ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti. V prípade zmrazenia výdavkov, čo je jedna zo sankcií dlhovej brzdy pri prekročení dlhového stropu vo výške 55% HDP, totiž zmrazenie umelo nafúknutých výdavkov nemá pre vládu žiadne reálne dôsledky. Naopak, vláda by aj v prípade zmrazenia výdavkov mala k dispozícii pohodlný vankúš na míňanie Vašich peňazí.

Zabezpečenie objektivity daňových a makroekonomických prognóz bolo jednou z kľúčových reforiem v manažmente verejných financií druhej Dzurindovej vlády, vďaka ktorým sa zlepšil úverový rating Slovenska. Tieto reformy viedli k vyššiemu ekonomickému rastu a rastu životnej úrovne na Slovensku. A práve tieto reformy dnes vládna strana Smer systematicky likviduje.

Je možné takýmto kamufláciám predísť? Ekonóm a člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ľudo Ódor vo svojom blogu navrhuje, aby pri každej zmene daňových a odvodových príjmov v parlamente bolo povinné vyjadrenie Výboru pre daňové prognózy ministerstva financií. Takáto zmena by síce o niečo zvýšila transparentnosť rozpočtu, nezabránila by však vládnej strane v tom, aby naďalej prznila rozpočet pozmeňovacími návrhmi vlastných poslancov. Existuje aj omnoho jednoduchšie a efektívnejšie riešenie.

To, čo by Slovensku v tomto ohľade skutočne pomohlo, nie je ani tak povinné vyjadrenie Výboru pre daňové prognózy, ale skôr celkové zrušenie možnosti poslancov podávať pozmeňovacie návrhy k štátnemu rozpočtu. O štátnom rozpočte by sa dalo hlasovať len v celku tak, ako ho ministerstvo financií do parlamentu predloží. Nejde o žiadne obmedzenie parlamentnej demokracie, štátny rozpočet a daňové zákony by stále museli byť schválené parlamentnou väčšinou. Posilnila by sa pozícia ministra financií, zároveň by sa však posilnila aj jeho zodpovednosť. Štátny rozpočet je pripravovaný v priebehu celého roka za účasti všetkých ministrov a je nemysliteľné, že by vládny návrh nemal podporu parlamentu alebo by skutočne potreboval pozmeňovacie návrhy zo strany poslancov.

Vo vyspelých krajinách sú takéto obmedzenia poslaneckých špekulácií bežné. Napríklad vo Veľkej Británii sa o štátnom rozpočte a daniach v parlamente ani len nehlasuje. Minister financií jednoducho rozpočet spolu so zmenami v daňových sadzbách parlamentu predstaví v rámci tzv. Budget Statment. Britský parlament ani nemá výbor pre financie a rozpočet. Je to celkom logické. Vláda bola demokraticky zvolená a má v parlamente väčšinu, takže si rozpočet dokáže bez problémov pretlačiť. Akákoľvek komplikácia tohto procesu by len zbavovala vládu zodpovednosti a znižovala transparentnosť verejných financií. Veľká Británia je pritom jednou z bášt parlamentnej demokracie a dlhodobo si udržiava najvyšší úverový rating. Zjednodušovanie rozpočtového procesu dlhodobo presadzuje aj OECD.

Existencia pozmeňovacích návrhov k štátnemu rozpočtu na Slovensku vychádza z nereálneho predpokladu, podľa ktorého sú parlament a vláda akési dve odlišné politické sily. V situácii, keď má vláda v parlamente solídnu väčšinu, však o žiadnom takomto delení hovoriť nemôžeme. Pozmeňovacie návrhy k štátnemu rozpočtu v našich končinách neslúžia k ničomu inému než kamuflovaniu vládnej politiky. Ministerstvo financií využíva vládnych poslancov na pretláčanie zmien, ktoré sa samo neodváži do svojho návrhu rozpočtu zapracovať. Celý proces je pre vonkajšieho pozorovateľa veľmi neprehľadný a jediný, kto z toho profituje, je vládna strana. Transparentnosť verejných financií a politická zodpovednosť vlády sa môžu ísť pásť. Najlepšie by preto bolo, poslanecké pozmeňováky k rozpočtu jednoducho zrušiť.

Ak chceme na Slovensku znižovať korupciu, zvyšovať transparentnosť a zodpovedne hospodáriť, musíme pokračovať v reformách vo verejných financiách. Takéto reformy chcem presadzovať.

- Reklama -